ارتباط با ما در

غلامرضا انصاری، عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ماشین اصلاحات همچنان قابل حرکت است؟

انصاری ابراز کرد: اصلاح‌طلبان امید دارند تا به تدریج جامعه را به سمت دموکراسی پایدار و آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون‌اساسی پیش ببرند که با توجه به شرایط موجود در بستر اصلاح‌طلبی، اصلاح امور به شکل جدی وجود دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- انصاری درباره تکرار شدن شعارهای اصلاح‌طلبان یادآور شد: اصلاح‌طلبان چاره ای جز این ندارند، آنها باید با امید به آینده، تحرک و تلاش حرکت خود را به جلو پیش ببرند.

رسیدن به یک جامعهٔ مدنی و قانون‌مدار، دستیابی به مردم‌سالاری دینی، آزادی، عقل سالاری، دوری از تحجر و توجه ویژه به نیازها و مشکلات جوانان ایدئولوژی اصلی جریان اصلاح‌طلبی است که از سال ۷۶ با در دست گرفتن مقام ریاست‌جمهوری توسط سیدمحمد خاتمی  کارخود را آغاز کرد.

مهمترین ویژگی اصلاحات در سال های اخیر امید بخشی به طرفدارانش با این شعارهای جذاب بود که بخشی از آنها محقق شد، اما با رشد علمی و فرهنگی هواداران این جریان سیاسی علاوه بر درخواست آنها بر عملی شدن تمام شعارها، خواسته‌ها هم ارتقا یافت که علیرغم تاکید بر منطقی بودنشان توسط اصلاح‌طلبان ولی در حد شعارباقی ماند.

فعالان دراین جریان سیاسی معتقدند اصلاحات با موانعی روبرواست که اجازه نمی‌دهند بسیاری از کارها به سرانجام برسد. شکی در درست بودن این اظهار نظرنیست، اما از طرف دیگر نشان از این دارد که جریان اصلاحات پیشرفتی بیش از آنچه مشاهده شده است، نخواهد داشت و مدام در حال چرخیدن به دور خود است.

میرمحمود موسوی برادر میرحسین موسوی بر این اعتقاد است که «مجموعه اصلاحات در همان ماشینی که در ۷۶ به راه افتاد، مانده است، بنابراین توانایی ارائه راهی که مردم را از وضعیت فعلی بیرون آورد را ندارد.»

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با جامعه‌ایرانی در این رابطه که ظرفیت جریان اصلاح‌طلب بیش از آنچه تاکنون به نمایش گذاشته نیست، گفت: با این نظر موافق نیستم زیرا جریان اصلاح‌طلب به طور سیال در بستر طبقه متوسط، روشنفکری و آحاد جامعه وجود دارد که متناسب با شرایط زمان و مکان استراتژی خود را مشخص می‌کند.

وی درادامه اضافه کرد: واقعیت‌های جامعه و کنش‌گری سیاسی با کمترین هزینه، بخشی از استراتژی‌های جریان اصلاح‌طلبی به حساب می‌آید و در صورتی که با عدم توفیق در کارنامه دولت و مجلس دهم روبرو هستیم به دلیل شرایط کشور است که در واقع با نظارت استصوابی باید به حداقل‌ها رضایت داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره افزود: جریان اصلاح‌طلبی معتقد به حرکت گام به گام و مرحله به مرحله است وحداقل فضایی که باز شود در جهت اصلاح امور و حقوق عامه مردم فعالان در این طیف سیاسی حضور خود را نشان می‌دهند. با تمام اینها باید در نظر داشت که  شرایط جامعه پذیرای تغییر و دگرگونی نیست، امروز باید ازحداقل امکانات حداکثر بهره را برد، بنابراین همانطور که اشاره کردم در صورتی که شاهد ناکارآمدی هایی هستیم بخشی از آنها به دلیل محدودیت و محرومیت‌هایی بوده که دو نکته را با خود به همراه دارد یا باید حضور پیدا می‎کردیم و با حداقل ها درجهت اصلاح امور قدم برمی‌داشتیم و یا به تغییرمی‌پرداختیم که با مشی اصلاح‌طلبی وخواست عمومی مردم هماهنگ نیست.

انصاری در ادامه ابراز کرد: اصلاح‌طلبان امید دارند تا به تدریج جامعه را به سمت دموکراسی پایدار و آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون‌اساسی پیش ببرند که با توجه به شرایط موجود در بستر اصلاح‌طلبی، اصلاح امور به شکل جدی وجود دارد زیرا بخشی از نخبگان دانشگاهی، اندیشمندان و صاحبان فکر و خرد در خانواده اصلاح‌طلبی جای می‌گیرند.

وی در این باره که نصیب مردم از شعارهای جریان اصلاحات تقریبا هیچ بوده است، اظهار داشت: فعالان جریان اصلاح‌طلب یا باید جامعه را رها کنند که به سمت آنارشیسم می‌رود یا در جهت بهبود به تلاش بپردازند. همانطور که اشاره شد امروز ظرفیت دگرگونی و بهم ریختگی جامعه وجود ندارد و ضرر و زیانی که در یک آنارشیست سیاسی به وجود می‌آید غیر قابل جبران خواهد بود زیرا هزینه‌های بسیار سنگینی برای مردم به دنبال می‌آورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره موانع بر سر راه اصلاح‌طلبان تصریح کرد: نیروهای ضد دموکراسی، قانون‌گرایی و مدنیت کار خود را انجام می‌دهند، اما اصلاح‌طلبان مکلف هستند تا آگاهی بخشی و تولید فکر را بالا ببرند. باید تلاش شود، مردم در چهارچوب نهادهای مدنی و NGO ها و احزاب سیاسی فعال شوند تا بتوانیم فکر واندیشه اصلاح‌طلبی را عملی سازیم.

انصاری درباره تکرار شدن شعارهای اصلاح‌طلبان یادآور شد: اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز این ندارند، آنها بایدبا امید به آینده، تحرک و تلاش حرکت خود را به جلو پیش ببرند. همبستگی و حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نخبگان و کنشگران ضامن آزادی‌های سیاسی و تحقق جامعه آرمانی مدنی است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.