ارتباط با ما در

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان حدومرز خود را در همراهی با دولت مشخص کنند

تطبیق با شرایط روز ویژگی اصلاح‌طلبی است تا بتواند خود را بازسازی یا نوسازی کند. بدون شک گفتمانی که ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته دارا بودیم، امروز مقبولیت، جامعیت و قابل‌پذیرش در جامعه رابرخودارنیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی- غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اصلاح‌طلبان باید نسبت به توجیه یا نقد مسائل آگاهانه ورود پیدا کنند و حدومرز همراهی و همگامی با دولت فعلی در مقابل عناصری که موردقبول مردم ازنظر اخلاق و اصلاح‌طلبی نیستند را مشخص سازند.

پس از دفاع اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری حسن روحانی و رو آوردن بخشی از مردم به دلیل توصیه این جناح سیاسی، امروز که نقدها به دولت روحانی بالاگرفته است، مطرح می‌شود که مقبولیت یا محبوبیت اصلاح‌طلبان به‌مانند گذشته نیست.

درواقع اصلاح‌طلبان در ظاهر با یکدیگر هماهنگ نیستند و به‌درستی نمی‌دانند در چه بخش‌هایی باید از دولت حمایت به عمل‌آورند و در کدام قسمت‌ها آن را موردنقد قرار دهند. محمدعلی ابطحی که در دولت خاتمی سمت ریاست دفتر او را بر عهده داشت ضمن آنکه به دیدار اخیر خود با سید محمد خاتمی اشاره‌کرده است، جملاتی را درباره این دیدار موردتوجه قرار داده که جای تأمل دارد.

به نظر می‌رسد سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در این دیدار مطرح کرده است «خیلی افراد شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب و یا بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب اصلاً مفاهیم اندیشه اصلاح‌طلبی را درک نمی‌کنند تا چه رسد که سمبل آن باشند.» بدون شک اصلاً طلبی نیاز به یک بازبینی بسیار جدی دارد و در همین رابطه به نظر می‌رسد که بهتر آن است تا محمد خاتمی وارد میدان شود و در این رابطه سره از ناسره را مجزا سازد.

زمان آن فرارسیده تا خط فرصت‌طلبان از اصلاً طلبان واقعی که دغدغه آن‌ها تنها منافع ملی است تفکیک شود تا مردم از این سردرگمی بیرون آیند.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در این رابطه که آقای خاتمی برای مشخص کردن سره از ناسره اصلاح‌طلبان پا به میدان گذارد گفت: یکی از ویژگی‌های شخصیتی آقای خاتمی باوجودآنکه جریان دوم خرداد همیشه دنبال رشد و تعالی همه‌جانبه گروه‌ها، شخصیت‌ها و افراد اصلاح‌طلب بوده، این است که کمتر تمایل به هدایت و مدیریت جریان اصلاح‌طلبی دارند.

وی در این رابطه اضافه کرد: آقای خاتمی بیشتر به دنبال این بوده که بحث رشد و آگاهی و بالندگی در تمام افراد بالا رود و آن‌ها خودشان به نتیجه مطلوب برسند و عقل جمعی حاکم گردد، ولی نکته اشاره‌شده یک واقعیت است. هنوز مانیفست اصلاح‌طلبی و تطبیق آن با شرایط امروز به‌روز نگردیده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: نیاز است تا آقای خاتمی شخصیت‌های شناخته‌شده و هم‌گروه‌های شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب از شرایط جدید برای خروج از بحران‌های فعلی جامعه و مشخص کردن حدومرز خودشان با آن‌ها تحلیل جدید ارائه دهند.

انصاری در ادامه بیان کرد: در حال حاضر با تورم، ناکارآمدی، بیکاری و چالش‌های بی‌اعتمادی که در جامعه رشد کرده، روبرو هستیم. این‌ها نکاتی است که طلب می‌کند تا مرزبندی هویتی مشخصی را با آن‌ها داشته باشیم. اصلاح‌طلبان باید نسبت به توجیه یا نقد مسائل آگاهانه ورود پیدا کنند و حدومرز همراهی همگامی ونقدبا دولت فعلی در مقابل عناصری که موردقبول مردم ازنظر اخلاق و اصلاح‌طلبی نیستند را مشخص سازند.

وی افزود: هرقدر هم از زمان عدم تحقق مسئله مورداشاره بگذرد، پایگاه توده‌ای و اجتماعی جریان اصلاح‌طلبی مورد چالش قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر آن است تا اصلاح‌طلبان خود را با شرایط جدید وفق دهند و مرزها در رابطه فی‌مابین آن‌ها با جامعه مشخص شود تا ارائه تحلیل و بیان نظرات در رابطه با مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کاملاً طبق برنامه و مانیفست مشخصی صورت گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نیاز به یک بازتعریف درباره جریان اصلاحات در کشور تصریح کرد: تطبیق با شرایط روز ویژگی اصلاح‌طلبی است تا بتواند خود را بازسازی یا نوسازی کند. بدون شک گفتمانی که ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته دارا بودیم، امروز مقبولیت، جامعیت و قابل‌پذیرش در جامعه رابرخودارنیست.

انصاری در ادامه اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید خود را به‌روز کنند و نسبت به کوچک‌ترین مسئله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر اساس اصول ثابتی که جریان اصلاح‌طلبی بر آن استوار است، دیدگاه‌هایشان را ارائه دهند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.