ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

حناچی و نگرانی از سهم یک درصدی دوچرخه سواری/ آقای شهردار کاش ابتدا زیرساخت ها را آماده می‌کردید؟

غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر در واکنش به سخنان حناچی مبنی بر اینکه میزان استفاده شهروندان از دوچرخه یک درصد است، گفت: بهتر بود قبل از آنکه شهر به دوچرخه و ایستگاه های دوچرخه تجهیز شود، زیرساخت های لازم در سطح شهر تهران صورت می‌گرفت.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ «سهم دوچرخه در حمل ونقل عمومی کمتر از یک در صد است، در حال تلاش هستیم که این میزان را افزایش دهیم چراکه مطمئنیم که هر دوچرخه سواری که به این پویش بپیوندد یک خودرو از سطح شهر کم خواهد شد.» این بخشی از سخنان پیروز حناچی شهردار تهران است که روز گذشته و در روز سه شنبه‌های بدون خودرو مطرح کرده است.

حناچی که با آمدنش به شهرداری پویش سه شنبه‌های بدون خودرو را به راه انداخت، سعی کرد تا در روز‌های سه شنبه با دوچرخه، اتوبوس و مترو رفت و آمد کند و سایر مسئولین و شهروندان را هم به این پویش دعوت کند. هدف او کاهش ترافیک و آلودگی در سطح شهر تهران بود.

شهردار تهران که به خوبی پای سه شنبه‌های بدون خودرو ایستاده است، تاکنون توانسته ایستگاه‌های اجاره دوچرخه به شهروندان( بیدودbdood) را در سراسر شهر تهران تعبیه کند تا تهرانی‌ها به راحتی و با دسترسی سریع و آسان از این دوچرخه‌ها برای رفت و آمد خود استفاده کنند. اما نکته مهم و قابل تامل این است که در کنار تعبیه این ایستگاه‌ها و تشویق مردم به پیوستن به این پویش، آیا مسیر‌های مناسب و مشخصی برای دوچرخه سواری در سطح شهر ایجاد شده است یا خیر؟ در دی ماه سال گذشته از شهروندان تهرانی درباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر نظرسنجی شده بود که بیش از ۷۰ درصد مردم از کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو خبر داشتند و از آن استقبال کرده اند، اما سوال اصلی آن‌ها این بود که امنیت آن‌ها چگونه در خیابان تامین می‌شود؟ موضوعی که خود حناچی نیز کماکان با آن درگیر است.

روز گذشته حناچی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: «آمار‌های کلی نشان می‌دهد که با کمک و ورود بخش خصوصی به توسعه حمل ونقل پاک، تقاضا برای استفاده از دوچرخه رو به افزایش است و شهرداری نیز متناسب با آن زیرساخت‌ها را فراهم خواهد شد.» شهردار تهران همانند گذشته اعلام می‌کند که با افزایش متقاضیان دوچرخه سواری، زیرساخت‌های لازم را در شهر ایجاد می‌کند! کاش آقای شهردار بداند همین تعلل در ساخت و تجهیز مسیر‌های مناسب برای دوچرخه سواری، باعث شده تا میزان استفاده از دوچرخه به زور به یک درصد می‌رسد.

خیابان های تهران دوچرخه سواری را سخت می‌کند

غلامرضا انصارى عضو سابق شوراى شهر تهران در گفتگو با جامعه ایرانى با اشاره به چرایى استقبال کم شهروندان از دوچرخه سوارى در سطح تهران، گفت: من معتقدم زیر ساخت هاى شهر براى این امر ایجاد نشده است، باید لاین هاى مشخصى براى دوچرخه سوارى تعبیه شود تا مزاحمتى نه براى عابران پیاده و نه خودروسوار‌ها ایجاد نکند. نکته بعدى این است که دوچرخه سوارى در جایى گسترش پیدا مى کند که خیابان هاى مسطحى داشته باشد، خیابان هاى تهران پر از پستى و بلندى است و امکان تردد دوچرخه را با مشکل مواجه مى کند.

انصارى ادامه داد: این طرح، طرح بسیار خوبى است و در کاهش آلودگى میتواند بسیار مفید باشد، اما در سطح شهر تهران نمى توان به راحتى آن را گسترش داد. به نظرم در شهرستان‌ها که هم کوچک‌تر هستند و هم خیابان‌ها مسطح‌تر هستند، امکان جا انداختن این فرهنگ بیشتر و راحتتر است.

بهتر بود قبل از تجهیز شهر به ایستگاه های دوچرخه سواری، ابتدا زیرساخت ها آماده می‌شد

این فعال اجتماعى با اشاره به اینکه شهردارى در مرکز شهر میتواند این طرح را راحت تر پیش ببرد، تصریح کرد: شهردارى در مرکز شهر که مسطح‌تر است با قرار دادن لاین و علائم مخصوص می‌تواند در این امر تلاش بیشتری داشته باشد. به نظرم پیش از آنکه بحث در دسترس بودن دوچرخه و ایستگاه‌های آن را مد نظر قرار دهیم بهتر بود تا زیرساخت‌ها را آماده کنیم.

انصاری ادامه داد: اگر وسایل حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنیم و هزینه خدمات خودرو‌های تک سرنشین را گران کنیم و محدودیت‌هایی را در این راستا ایجاد کنیم، خود به خود فرهنگ استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی را فراهم کرده ایم. متاسفانه امروزه نه مترو و نه اتوبوس‌هایی که در سطح شهر وجود دارد توانایی تامین نیاز‌های شهروندان را ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.