ارتباط با ما در

آیت الله غرویان در گفت و گو با جامعه ایرانی:

به جای منع زنان، نگاه مردان جامعه اصلاح شود/ دوچرخه سواری فساد نیست

غرویان استاد حوزه و دانشگاه بر این عقیده است که نباید زنان جامعه را محدود کرد و تمامی فشارها را بر روی آن‌ها وارد کرد، بخشی از محدودیت‌ها باید متوجه آقایان باشد و نگاه‌ مردان هم باید اصلاح شود.

منتشر شده

بر اساس نظر مهدوی امام جمعه اصفهان و دستور دادستانی به نیروی انتظامی، دوچرخه سواری زنان در اصفهان ممنوع و درصورت مشاهده مدارک آن‌ها جلب و دوچرخه آن‌ها به پارکینگ منتقل می‌شود. همه این‌ها در حالی است که دوچرخه سواری بانوان منع شرعی و قانونی ندارد و در قوه قضائیه نیز، نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه به شماره ۷/۵۱۵۲ – مورخه ۷۹/۶/۵ دوچرخه سواری زنان در خیایان‌ها را جرم تلقی نمی‌کند. اما برخی به صورت خودسرانه اقدام به جعل قوانین بر اساس نظر و ایده شخصی خود می‌کنند بی آنکه برخوردی با آن‌ها صورت بگیرد.

به جای منع زنان، نگاه مردان را اصلاح کنیم

در همین رابطه آیت الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به اقدام اخیر دادستانی اصفهان مبنی بر منع دوچرخه سواری بانوان در این شهر، گفت: متاسفانه در کشور ما اینگونه شده است که افراد در اموری که به آن‌ها ارتباطی ندارد دخالت می‌کنند. در این موضوع قانون گذار باید فلسفه قانونی آن را توضیح دهد. البته ممکن است برخی آقایون یا خانم‌ها بخواهند از آزادی سو استفاده کنند که این بحث دیگری است اما باید بدانیم که همه منع‌ ومحدودیت‌ها را نباید متوجه زنان جامعه کنیم، برخی از محدودیت‌ها باید برای مردان باشد و طبیعتا به جای منع زنان بهتر است تا مردانی که مزاحم این خانم‌ها می‌شوند برخورد شود. دوچرخه سواری یک ورزش است و مانند سایر ورزش‌ها زنان حق دارند تا در آن فعالیت داشته باشند.

غرویان با بیان اینکه در فقه چنین مسائل را نداریم و اینپگونه محدودیت‌ها در حد مصادیق است، تصریح کرد: آن‌چیزی که ما در فقه داریم این است که نباید فساد اخلاقی داشته باشیم، مگر دوچرخه سواری فساد است؟ حتی اگر در این موارد اشکال و سوالی پیش بیایید چون حرام نیست و منع نشده ما عموما اصل برائت را جاری می‌کنیم و می‌گوییم نه دوچرخه سواری زنان منع و مشکلی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که قصد ریبه داشته باشد دیدن آن فعالیت برایش حرام است، مثلا مردی که نگاهش به نا محرم از روی گناه و شهوت باشد این نگاه حرام است، مگرنه اگر قصدی در کار نباشد فی حده نفسه اموری مانند دوچرخه سواری و … گناه محسوب نمی‌شود و دوچرخه سواری هم مانند سایر ورزش‌ها است. برخی هم می‌گویند زنان در هنگام دوچرخه سواری اندام بدنشان و برجستگی بدنشان نمایان می‌شود، خب اگر اینگونه باشد در هنگام راه رفتن و سایر فعالیت‌ها هم باید بگوییم چون بدنشان مشخص می‌شود باید آن‌ها را منع کنیم؟ اگر بخواهیم بر اساس این حرف‌‌ها و نظرها پیش برویم باید زنان را از مدرسه، خیابان و … منع کنیم. من معتقدم باید نگاه مردان را اصلاح کنیم، به جای فشار و محدودیت‌هایی که بر روی زنان می‌‌آوریم بهتر است نگاه آقایان جامعه مناسب و اصلاح شود.

غرویان با بیان اینکه این تفکر، ادامه همان تفکر افراطیون در مشهد است، تصریح کرد: باید بدانیم آیا اصفهان شهری جدا با قوانین جداگانه است؟ می‌خواهید برای اصفهان هم مانند مشهد قوانین جدید و مشخصی وضع کنید؟ این شهرهای چه فرقی با سایر شهرها مانند تهران، شیراز و … دارند؟ باید بدانیم که این رفتارها برای مردم و خصوصا جوانان دین گریزی را به همراه دارد. ما باید جنبه‌های مثبت دین را تقویت کنیم و جوانب خوش آب رنگ آن مطرح کنیم نه اینکه تمام وقت خود را برای منکر‌ها بگذاریم. ما نگاه‌مان نباید صرفا منکر بینی باشد. مسئولان باید بدانند وقتی چیزی را از دست مردم وجوانان می‌گیرند باید یک تفریح شاد و سالم و خوشایند دیگری را جایگزین کنند نه اینکه تمام وقت خود را منع و محدودیت بگذارند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.