ارتباط با ما در

محسن رهامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مردم شدیدا از اصلاح‌طلبان رنجیده‌اند/ گله‌مندی باقی بماند مشارکت در انتخابات آینده کاهش می‌یابد

منتشر شده

جامعه ایرانی- محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: مردم به جریان اصلاحات پشت نکردند، آنها نسبت به افرادی که به نام اصلاحات در پست‌های اجرایی و تقنینی قرار گرفته‌اند، اعتراض دارند.

مردم از نحوه عملکرد دولت روحانی به شدت ناراضی هستند زیرا دولت دوازدهم موفق نشد وعده‌های داده شده در روزهای رقابت انتخاباتی را جامه عمل بپوشاند و به نظر می‌رسد از ریشه وعده‌های خود را به فراموشی سپرده است.

در کنار این مسئله شرایط سخت معیشتی مردم  دلیل دیگری برعدم رضایت آنان از این روزهای روحانی و اطرافیانش است. در این میان آنان که رای خود را به دلیل اعتماد به اصلاح‌طلبان داخل صندوق ریختند بیش از دیگران نسبت به وضع موجود معترض هستند و بالاتر از حسن روحانی، آنان نسبت به اصلاح‌طلبان اعتراض دارند.

برخی بر این نگاه هستند که اصلاحات وجهه خود را در بین مردم از دست داده است و بر همین اساس در انتخابات آینده ناموفق خواهد بود، اما گروهی از فعالان این طیف سیاسی همچنان براین اعتقادند که اصلاحات هرگز نمی میرد.

احمد زید آبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره براین اعتقاد است که با شکست اصلاح طلبان  دیگر پروژه اصلاحات به چه معنایی زنده است؟

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در این‌باره که برخی معتقدند با شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی کار اصلاح‌طلبی به پایان خود می رسد، گفت: جریان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان دو موضوع مجزا از هم است و باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: اصلاح طلبی یک مشی و گفتمان سیاسی محسوب می‌شود که در ایران و خارج از آن طرفدارانی دارد و با مدیران اصلاح طلب داخل کشور دارای تفاوت هایی است. اصلاح طلبی تفکری ریشه دار به حساب می آید که از زمان  مشروطه حامیانی داشته است، البته گذشته از آن هم دارای سابقه بوده، منتها بعد از انقلاب اسلامی نیروی اصلاح طلبی به تدریج قدرت گرفت و خرداد ۷۶ با روی کار آمدن دولت آقای خاتمی این جریان مدیریت اجرایی را هم به دست آورد.

این فعال سیاس اصلاح طلب یادآور شد: اصلاح طلبان در حال حاضر تلاش می کنند که برای انتخابات ۱۴۰۰ و مجلس آینده نامزد معرفی کنند که ممکن است آرا لازم را به دست آورند، اما در صورتی که چنین نشود، برای اولین بار نیست که اصلاح‌طلبان از میدان انتخابات ناموفق بیرون می‌آیند و مانند مجلس  دهه ۷۰ این طیف سیاسی اقلیت ضعیفی خواهد بود، حتی این احتمال وجود دارد که این اقلیت هم به وجود نیاید ولی جریان اصلاح‌طلبی باقی می‌ماند و فعالان حزبی آن کار خود را ادامه می دهند.

رهامی در این خصوص که اصلاحات همیشه زنده است، بیان کرد: جریان اصلاح طلبی را نباید به شکل رای آوردن چند کرسی در مجلس و شورای شهر دید، این جریان همیشه در تاریخ ایران وجود داشته است و حتی همین تفکر توانست در برابر زبان عربی مقاومت به خرج دهد و زبان فارسی را حفظ کند.

وی درباره معنای عدم استقبال مردم از یک جریان سیاسی به معنای اتمام کار آن نیست، اظهار داشت: مردم به جریان اصلاحات پشت نکردند، آنها نسبت به افرادی که به نام اصلاحات در پست‌های اجرایی و تقنینی قرار گرفته‌اند، اعتراض دارند. به طور نمونه مردم در اولین دوره شورای شهر تهران به طور کامل از اصلاح‌طلبان حمایت به عمل آورند، ولی اصلاح‌طلبان داخل شورای شهر انتظارات آنها را برآورده نکردند و حتی دولت اصلاحات شورای شهر را منحل کرد و مردم در شورای دوم و سوم با صندوق ها قهر کردند در نتیجه در تهران با ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار رای گروه مقابل به شورای شهر راه یافت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: در شورای چهارم به طور نسبی و در شورا پنجم به طور مطلق مجدد به اصلاح‌طلبان گرایش پیدا شد. در شورای چهارم آقای چمران با نزدیک به ۵۰۰ هزار رای رئیس شورای شهر تهران شد و شورای پنجم هم مجدد همین رای را به دست آورد، منتها با این تفاوت که اصلاح‌طلبان با دو میلیون رای به شورای شهر رفتند.

رهامی در این باره ابراز کرد: مردم در واقع از روش و مدیریت نیروهای منتسب به اصلاح‌طلب گاهی ناراحت می‌شوند و به آنها پشت می‌کنند ولی در عین حال به محض اینکه محیط ایجاد می‌شود با رشد جریان اصلاحات مجدد به صحنه ورود پیدا می‌کنند.  نشان دادن مجدد اقبال از سوی مردم بستگی به این  دارد که در یک سال باقی مانده دولت، مجلس و شورای شهرها در تهران و شهرستان‌ها تا چه اندازه به نیازهای مردم پاسخ دهند و به وعده ها عمل کنند و تا چه اندازه منافع خود را برای منافع مردم ا زیر پا گذارند، در صورتی که این اتفاق روی دهد جریان اصلاحات رای لازم را  به دست می‌آورد ولی اگر غیر از این صورت گیرد، مردم ممکن است از لیست اصلاح طلبان حمایت نکنند زیرا می اندیشند که آنها خود معیارهای اصلاح طلبی را رعایت نمی کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: در حالت دوم باز هم  اصلاحات باقی می ماند و مردم از نیروهای اصلاح‌طلب قهر می‌کنند، این دو را باید کاملا از هم تفکیک کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب پیش‌بینی خود از انتخابات آینده را چنین مطرح کرد: فضای مناسبی برای پیش‌بینی نیست، اما مردم شدیدا از اصلاح‌طلبان رنجیده‌اند، خصوصا وعده هایی که دولت داده بود، به دلیل آنکه  برای تحقق آنها تدبیر لازم را به کار نبرده است، بدون عمل باقی مانده  و مردم این بی‌تدبیری  را به حساب اصلاح‌طلبان می گذارند و نمی‌پذیرند که این دولت اصلاح‌طلب نیست.

رهامی در ادامه توضیح داد: به عنوان کسی که در شورای چهارم و  شورای پنجم و مجلس دهم در انتخابات به صورت جدی همکاری کردم فضای عمومی که برای انتخابات در آن مقاطع  داشتیم، وجود ندارد و از سوی مردم انتقادات جدی مطرح است، البته بدین معنا نیست که رای اصلاح‌طلبان به سبد اصولگرایان ریخته خواهد شد، در صورت باقی ماندن این گله‌مندی مشارکت در انتخابات آینده به طور کلی کاهش پیدا می‌کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.