ارتباط با ما در

هاشم زایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

احتمال قانع نشدن مجلس از پاسخ‌های روحانی/ رئیس‌جمهور از خودسانسوری بپرهیزد

هاشمی زایی تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید موانعی که برای توسعه اقتصادی در این سال‌ها توسط گروه‌های تندرو داخلی و خارجی به وجود آمد را شفاف بیان کند. مردم خودسانسوری را متوجه می‌شوند، بنابراین رئیس‌جمهور نباید در بیان مشکلات دست به خودسانسوری زند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- هاشم زایی، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: فضای روز استیضاح وزیر اقتصاد بر زمان حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ به سؤال نماینده‌ها حاکم است. بدین معنا احتمال اینکه نماینده‌ها از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشوند، وجود دارد.

سؤال از رئیس‌جمهور ۱۰ مرداد در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و حسن روحانی فردا برای پاسخ به آن به خانه ملت خواهد آمد.

حسن روحانی پس از اعلام وصول سؤال از او در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به در نظر گرفته نشدن دو نکته «بودن در چارچوب قانون اساسی» و «طرح در زمان و شرایط مناسب کشور» مطرح کرد: «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سؤالات پاسخ‌خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آن‌ها است.»

رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو تلویزیونی خود نیز مجدد طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس را مورداشاره قرارداد و با تأکید بر اینکه گاهی برخی مباحث را نمی‌توان در مصاحبه‌ها مطرح کرد، اظهار داشت: «من گاهی برخی بحث‌ها را نمی‌توانم در مصاحبه‌ها مطرح کنم و درواقع سختم است که از آنان سخن بگویم اما در مجلس و زمانی که نماینده‌ای از من پرسشی داشته باشد راحت‌تر می‌توانم مسائل را مطرح کنم.»

گروهی از فعالان سیاسی بر این اعتقاد هستند که حضور روحانی در مجلس ازاین‌جهت که می‌تواند ناگفته‌ها را بر زبان آورد، فرصت مغتنمی برای او به‌حساب می‌آید که بهتر از آن به‌خوبی استفاده کند. سؤال از رئیس‌جمهور در کل برخلاف استیضاح به عدم‌کفایت سیاسی و عزل او نمی‌انجامد، اما بامعنایی سیاسی همراه است که می‌تواند بازتاب قابل‌توجهی داشته باشد.

عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ارزیابی خود را درباره سؤال از رئیس‌جمهوری چنین مطرح کرد: تصور نمایندگان از فضای استیضاح وزیر اقتصاد در روز گذشته رأی مثبت به آن نبود زیرا تقریباً فراکسیون‌های مجلس از آقای کرباسیان حمایت کردند، ولی بسیاری از نماینده‌ها خارج از تصمیم فراکسیونی عمل کردند که نتیجه آن رأی مثبت به استیضاح بود.

وی در ادامه افزود: فضای روز استیضاح وزیر اقتصاد بر زمان حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ به سؤال نماینده‌ها حاکم است. بدین معنا احتمال اینکه نماینده‌ها از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشوند، وجود دارد.

این نماینده مجلس دراین‌باره اظهار داشت: شرایط حاکم بر مجلس زمانی تغییر پیدا می‌کند که رئیس‌جمهور به‌صورت شفاف موانعی که به‌خصوص در مورد مسائل اقتصادی وجود داشته و او به دلیل همین مسئله نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند برای مردم و مجلس توضیح دهد.

هاشم زایی در این خصوص ابراز کرد: رئیس‌جمهور به‌طور نمونه باید درباره پشت پرده مؤسسات مالی و اعتباری به‌طور شفاف توضیح دهد؛ زیرا در هیچ کشوری از بودجه بانک مرکزی برای مالباختگان مؤسسات خصوصی هزینه نمی‌شود.

وی درباره سؤال از رئیس‌جمهور توضیح داد: طرح سؤال در فضای مجازی بزرگنمایی می‌شود، درصورتی‌که قانون اساسی به آن اشاره‌کرده و حرکت غیرمتعارفی به‌حساب نمی‌آید. به هر دلیل (سیاسی یا دغدغه‌های اقتصادی) که این سؤالات مطرح‌شده باشد، نباید به شکل یک تابو به آن نگاه کرد.

این نماینده مجلس در این خصوص بیان کرد: حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای او فرصتی است که مشکلات مرتبط با مسائل اقتصادی را مطرح کند و جامعه در این رابطه زمانی قانع می‌شود که از مسئولان شفافیت و صداقت ببیند.

هاشم زایی درباره قدم بعدی قانع نشدن احتمالی نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس‌جمهور گفت: قانع نشدن نمایندگان از توضیحات رئیس‌جمهور به مفهوم ارائه یک کارت زرد به او است که در افکار عمومی تأثیر دارد زیرا از حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور برای اولین بار سؤال می‌شود و درصورتی‌که او موفق به قانع کردن نماینده‌ها نشود در شرایط فعلی کشور مفید واقع نخواهد شد.

وی درباره سؤالات از رئیس‌جمهور تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید موانعی که برای توسعه اقتصادی در این سال‌ها توسط گروه‌های تندرو داخلی و خارجی به وجود آمد را شفاف بیان کند. مردم خودسانسوری را متوجه می‌شوند، بنابراین رئیس‌جمهور نباید در بیان مشکلات دست به خودسانسوری زند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.