ارتباط با ما در

نشت مخزن آب | علت نشت و تعمیر مخزن آب

نشت مخزن آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر مخزن آب نشتی داشته باشد آب داخل آن به تدریج تخلیه می شود و باید به فکر چاره ای باشیم تا این مشکل را رفع کنیم.

منتشر شده

نشت مخزن آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر مخزن آب نشتی داشته باشد آب داخل آن به تدریج تخلیه می شود و باید به فکر چاره ای باشیم تا این مشکل را رفع کنیم. اگر چه مخزن آب پلی اتیلن، مخزنی است که از پلاستیک مقاوم تهیه می شود و مخزن فلزی و بتنی هم در برابر خوردگی و ضربه های نسبتا شدید مقاوم است اما گاهی پیش می آید این مخازن در اثر قرار گرفتن در شرایط بد آب و هوایی یا استفاده غلط، آنها آسیب ببینند و نشتی داشته باشند. در این گونه موارد می توان منبع آب جدید خریداری کرد یا مخزن قبلی را تعمیر کرد. از آنجا که خریدن آن هزینه بیشتری می طلبد؛ بنابراین تعمیر آن مقرون به صرفه تر است.

نشت مخزن آب

علل نشت مخزن آب

عوامل خاصی سبب این اختلال را به وجود می آورند. نگهداری نامناسب، قرار داشتن در معرض حرارت بالا یا ضربه های شدید و عواملی نظیر آن می تواند در نشتی آن دخیل باشد. گاهی در این مخزن ها مواد شیمیایی نگهداری می شود و نشتی آنها خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت؛ به همین دلیل قبل از اینکه به مشکلات بزرگ تری تبدیل شوند باید برای رفع آنها اقدام کرد. از دلایل نشت آب مخزن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 فلوتر و شیر کنترل سطح غیراستاندارد است

فلوتر و شیر کنترل سطح برای کنترل ارتفاع آب داخل مخزن کاربرد دارند. اگر این لوازم کیفیت خوبی نداشته باشند، آب سرریز می کند. نصب و نحوه استفاده از آنها از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ به همین دلیل باید نصب آن را به افراد ماهر بسپارید.

مایع از لوله خارجی به داخلی برگشت می کند

عملکرد نادرست شیرهای یک طرفه سبب می شوند آب وارد مخزن شده و سرریز شوند. برای رفع آن باید اقدام به بستن شیر فلکه ورودی آب از شبکه شهری کنید. آب هم باید از مخزن و به وسیله پمپ منتقل شود. اگر مشکل حل نشد، به بررسی عملکرد فلوتر و شیرهای یک طرفه بپردازید. از دلایل دیگر سرریز شدن مایع عبارتند از: عدم فشار یکسان در نقاط مختلف، خراب شدن قطعات جانبی، سوراخ شدن توپی و…

 آب پای مخزن جاری می شود

اگر آب پای مخزن جاری می شود آب از فیتینگ خروجی نشت می کند. برای رفع مشکل مهره بیرونی فیتینگ را بعد از آبگیری، سفت کنید. از فشار زیاد برای سفت کردن مهره استفاده نکنید تا روی دیواره مخزن ترک ایجاد نشود. ممکن است مشکل به دلیل ضربات پمپ باشد که باید فیتینگ را تعویض یا سرویس کنید. در این صورت باید برای تعویض یا سرویس فیتینگ اقدام کنید. از لرزه گیر می توانید برای رفع مشکل استفاده کنید.

 آب از کف مخزن نشت می کند

یکی از دلایلی که آب مخزن نشت می کند سوراخ شدن مخزن از کف است. برای اینکه این مشکل رفع شود و مخزن پلی اتیلن تعمیر کنید از افراد متخصص کمک بگیرید.

مخزن فلزی و پلاستیکی نشتی دارد

وقتی جداره مخزن نقص داشته باشد و دچار خوردگی، فرسودگی، ضربه، ساییدگی یا آسیب مکانیکی باشند، مشکلاتی در لوله ها، مخازن، بدنه های موتور و… در تأسیسات ایجاد می شود. در صورتی که این تأسیسات مشکل پیدا کنند احتمال بروز خطرات و مشکلات محیطی و ایمنی بزرگ تری وجود دارد؛ به همین دلیل باید استحکام و قدرت گذشته برگردد تا تجهیزات از کار نیفتند.

چگونه می توان تانکر فلزی و پلی اتیلن را تعمیر کرد؟

گاهی به علت نقص جداره تانکر ناشی از خوردگی، فرسودگی، ضربه و… در لوله ها و مخازن فلزی و پلی اتیلنی مشکلاتی به وجود می آید. ما می توانیم بعد از اینکه تانکر قبلی این مشکلات را پیدا کرد تانکر جدید بخریم اما گزینه دیگری هم وجود دارد و می توانیم به جای خرید تانکر جدید مخازن، لوله ها و اتصالات آن را تعمیر کنیم. یکی از روش ها استفاده از خمیر اپوکسی و روش دیگر استفاده از جوش است.

روش اجرای خمیر اپوکسی

یکی از روش هایی که خیلی راحت است و هر کسی می تواند برای تعمیر نشتی مخازن از آن استفاده کند استفاده از خمیر اپوکسی است. در این روش طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. پیدا کردن محل دقیق نشتی
  2. منبع اصلی جریان را ببندید و مخزن را خالی کنید.
  3. به وسیله سمباده زبر جای نشتی را بسابید.
  4. خمیر اپوکسی را برش دهید و شروع به ورز دادن آن با انگشت کنید.
  5. خمیر اپوکسی را روی نشتی لوله با فشار بپوشانید.
  6. سعی کنید از زمان ورز دادن تا پوشاندن خمیر بیشتر از ۳ دقیقه طول نکشد.
  7. سفت شدن خمیر اپوکسی ۱۰ دقیقه طول می کشد اما به یک ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا سفت شود.

روش اجرای جوش پلاستیک

مخازن پلاستیکی دوام و طول عمر بالایی دارند و مدت های طولانی قابل استفاده هستند اما گاهی به دلایلی مانند نصب نامناسب یا قرار گرفتن در مجاورت حرارت بالا یا ضربه های خیلی شدید ممکن است دچار شکستگی و ترک خوردگی شود. از روش جوش پلاستیک برای ترمیم و تعمیر دائمی شکستگی و پارگی مخازن پلی اتیلن، وان های پلی اتیلن و محصولاتی مانند آن، استفاده می شود. این روش به ترتیب زیر اجرا می شود:

  1. ابتدا ماده ذخیره شده در داخل مخزن خالی شده و محل شکستگی یا ترک خوردگی از ذرات گرد و غبار و آلودگی پاک می شوند. پوسته های آن قسمت را هم سمباده می زنند.
  2. خیلی از اوقات تعمیر و ترمیم مخزن آب از داخل آن انجام می گیرد اما چون دریچه همه مخازن پلاستیکی بزرگ نیست گاهی مجبور می شوند از بیرون آن را ترمیم کنند.
  3. نوار جوش پلی اتیلن را با استفاده از حرارت در راستای جایی که شکستگی یا ترک خوردگی دارد، جوش می دهند. اگر مخزن شکسته شده ضخیم است باید چندین بار و به صورت چند لایه روی محل مزبور را ذوب کرده و سپس می چسبانند. بعد از آن با کاردک و مقداری حرارت روی نوارها می کشند تا به رویه بدنه مخزن چسبیده شود.

سخن پایانی

اگرچه مخازن آب مختلف در جنس های متنوعی تولید می شوند و از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند اما گاهی این لوازم هم ممکن است بنا به دلایلی آسیب ببینند و نشت مخزن آب صورت بگیرد. ما در مطلب امروز در مورد علت ها و روش های رفع نشتی در مخازن مختلف صحبت کردیم. پیشنهاد می کنیم بعد از خرید مخزن آب، از افراد متخصص برای نصب مخزن کمک بگیرید یا اگر خودتان اقدام به نصب می کنید، حتما مقاله نصب مخزن آب افقی و عمودی را مطالعه نمایید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.