ارتباط با ما در

جاذبه های دیدنی اصفهان

یک جمله قدیمی وجود دارد که می گوید: «اصفهان نصف جهان»، بدان معنی که اصفهان نیمی از جهان است.

منتشر شده

یک جمله قدیمی وجود دارد که می گوید: «اصفهان نصف جهان»، بدان معنی که اصفهان نیمی از جهان است. در سفر به این شهر باشکوه، آرام آرام از لایه های آن می توان  پرده برداشت تا این ضرب المثل را بهتر درک کرد. در کاخ ها، مساجد، پل ها و باغ ها کاوش کنید تا به معنی واقعی جمله گفته شده برسید. میلیون ها بازدید کننده همه ساله برای غرق شدن در معماری و تاریخ باشکوه این شهر به اصفهان سفر می کنند. اصفهان پایتخت ایران در طی دو سلسله مهم، سلجوقیان و صفویان بوده است و طبیعتا بیشتر آثار تاریخی این شهر مربوط به آن دوران می باشد . تعداد زیادی مکان برای بازدید در اصفهان وجود دارد و دیدن همه آنها مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. در زیر لیستی از محبوب ترین مقاصدی که هر گردشگری از آن لذت می برد را برای شما تهیه کرده ایم. سایت مستر بلیط آماده است که بلیط سفر شما را در هر زمان  از شبانه روز که بخواهید به مقصد اصفهان، به صورت اینترنتی در اختیارتان قرار دهد.

  1. میدان نقش جهان

میدان نقش جهان، یک میدان عمومی عظیم در مرکز اصفهان است که با نام میدان امام نیز شناخته می شود. این میدان تاریخی، نمونه خوب معماری است که در اوایل قرن هفدهم میلادی توسط شاه عباس اول در زمان امپراطوری صفویه ساخته شد. گردشگران در این میراث جهانی یونسکو گرد هم می آیند تا آن را با چشمان خود ببینند. گفتن اینکه نقش جهان قلب تپنده گردشگری اصفهان است اصلا جای تعجب ندارد. شما می توانید  با بازدید از این میدان پنج آثار برجسته و منحصر به فرد دیگر یعنی: مسجد امام (مسجد شاه)، کاخ عالی قاپو، سردر قیصریه، مسجد شیخ لطف الله و بازار بزرگ اصفهان  را ببینید. کل میدان با مغازه ها، مساجد و ساختمان ها، شاهکار زیبایی را خلق کرده است. میدان نقش جهان به مدت ۴۰۰ سال قدمت دارد وعرصه این میدان با شکوه ۸۳۵۰۰ متر مربع است. همچنین در گذشته از این میدان برای بازی چوگان استفاده می شد. پست های هدف هنوز در میدان نقش جهان وجود دارد. چوگان و اسب سواری دو ورزش باستانی فارسی است که با هم مخلوط شده اند، نه تنها برای اوقات فراغت بلکه به عنوان نمایشگاهی از شجاعت مردان در جنگ ها اجرا می شدند. وقت خود را برای بازدید از هر یک از این جاذبه ها صرف کرده و تاریخچه ای که در پشت آن قرار دارد را کاوش کنید.

  1. کاخ چهل ستون

کاخ بی نظیر چهل ستون توسط شاه عباس دوم به عنوان محلی برای سرگرمی و پذیرایی از مهمانان مهم، با ۲۰ ستون چوبی باریک که از غرفه ورودی پشتیبانی می کند ساخته شد. کاخ چهل ستون، به معنای واقعی کلمه چهل ستون ندارد بلکه تعداد این ستون ها به انعکاس همان ۲۰ ستون اصلی در استخر بلند جلوی آن بر می گردد. کاخ چهل ستون  شامل تالار ۱۸ ستون، تالار آینه و تالار تاج و تخت می باشد. به هر بخش از این کاخ تزیین خاصی اختصاص داده شده است. فضای داخلی با آثار آینه کاری تزئین شده و تالارها سرشار از نقاشی های دیواری است که متعلق به دوره صفویه می باشند. در پشت تالار آینه، تالار پذیرایی باشکوهی قرار دارد. شش نقاشی بزرگ روی دیوارها صحنه های تاریخی خاصی مانند مراسم تفریحی و پذیرایی پادشاه و صحنه های تاریخی از قبیل نبرد معروف چالدران بین ایران و عثمانی ها را به تصویر می کشند. این کاخ و باغ آن حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. کاخ چهل ستون به همراه هشت باغ دیگر عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. قبل از اینکه چمدان های خود را ببندید، پیشنهاد می کنیم بلیط هواپیما اصفهان را از پیش رزرو نمایید تا راحتی سفر به صورت تمام عیار تجربه کنید.

  1. مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که به عنوان تونل رویایی شناخته می شود، دستاورد ۱۴ قرن از معماری ایرانی را به خود دیده است. در هنگام بازدید از مسجد احساس قدم زدن در طول زمان را دارید و به این دلیل است که این مسجد از قرن هشتم تا پایان قرن بیستم دچار تغییرات تدریجی شد. با توجه به ماهیت ساخت آن و با اضافات و بازسازی در سراسر سلسله های گوناگون، این مسجد در قسمت های مختلف دارای سبک های متنوعی است. در سال ۲۰۱۲ مسجد جامع در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. از زیبایی های مسجد می توان به گنبد نظام الملک و گنبد تاج الملک اشاره کرد که از برجسته ترین بناهای گنبدی آجری اصفهان هستند. یک اثر هنری گچ بری مخصوص در مسجد جامع الجایتو (محراب استاد حیدر) در این مسجد بزرگ قرار دارد. پس از مسجد الجایتو، یک درب کم ارتفاع شما را به سمت یکی از باشکوه ترین شبستان ها سوق می دهد که به دلیل چراغ هایی که از یک سقف مرمرین  آویزان هستند مشهور می باشد. در هرجای این مسجد، جدا از سبک های مختلف معماری، انواع مختلفی از شعرها و خطوط نثر قابل مشاهده است. این مسجد مجموعه ای از بناها و شاهکارهای هنری دوره پس از اسلام در ایران است.

 

  1. سی و سه پل

این پل یک شاهکار بی نظیری از دوران سلطنت شاه عباس اول است که تحت نظارت و هزینه الله وردی خان، یکی از فرماندهان معروف وی ساخته شد، به همین دلیل با نام پل الله وردی خان نیز خوانده می شود. این پل با تقریباً ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض طولانی ترین پل روی رودخانه زاینده رود است که در سال ۱۰۰۵ هجری قمری ساخته شده است. ارمنی ها در دوره صفویه از جشن های ویژه ای در نزدیکی این پل استفاده می کردند. ارمنیان جلفا مراسم “خواج شویان” را در اطراف این پل برگزار کردند. سی و سه پل نه تنها کمک بزرگی به محبوبیت گردشگری اصفهان می کند، بلکه یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری ایران بشمار می رود. این پل از آجرهای زرد و سنگ آهک ساخته شده وهمچنین دارای معماری بی نظیری است. سطح اول پل از ۳۳ طاق با مسیرهای دیواری که از عابر پیاده در برابر باد یا افتادن در آب محافظت می کند، تشکیل شده است. بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل عصرها می باشد. در حالی که این پل از رودخانه زاینده رود می گذرد، اما بیشتر اوقات بستر رودخانه به دلیل خشکسالی خشک می شود.

  1. کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از مشهورترین کلیساها در مجاورت جلفا اصفهان است. ساخت این بنا در زمان شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری شمسی آغاز شد و در سال ۱۰۷۴ هجری به پایان رسید. این کلیسا به ارامنه هایی که در آن زمان در جنگ های عثمانی اسکان یافته بودند، اختصاص یافت. فضای داخلی این کلیسا به طرز غنی با تزئینات نقاشی، کارهای جالب کاشی کاری و نقاشی های روغنی زیبا از زندگی عیسی مسیح تزئین شده است.همچنین جالب است بدانید که کلیسای جامع وانک برخی از عناصر را از معماری اسلامی زمان وام گرفته و این نه تنها در اصفهان بلکه در کل جهان بی سابقه می کند. معماری ایرانی در کلیسای جامع ونک با معماری ارمنی آمیخته است . آنچه این کلیسا را ​​از هر نقطه جهان متفاوت می کند نقاشی های داخل نمازخانه است. این سالن نمازخانه مجموعه ای بی نظیر از نقاشی های زیبا را به نمایش می گذارد که داستان هایی از کتاب مقدس و تورات را به تصویر می کشد که توسط هنرمندان ارمنی در دوره صفوی نقاشی شده است. موزه داخل کلیسا شامل نمایشگاه کتاب های مقدس مانند کوچکترین کتاب مقدس در جهان و همچنین یک تار مو با کلمات نوشته شده روی آن وجود دارد که می توانید از طریق میکروسکوپ به آن نگاه کنید.

  1. منارجنبان

این بنا شامل یک آرامگاه و دو مناره است که بر روی مقبره “عمو عبدالله کارلادانی” شخصیتی مشهور قرن هشتم هجری ساخته شده است. منار جانبان به دلیل معماری فوق العاده خود به عنوان یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی اصفهان به حساب می آید. ویژگی برجسته این بنای تاریخی این است که با تکان دادن شدید یک مناره، مناره دیگر با همان فرکانس شروع به لرزیدن می کند. اگر با قطار قصد سفر به این شهر را دارید توصیه می کنیم که بلیط قطار اصفهان خود را در سایت های معتبر رزرو کنید.

  1. کاخ عالی قاپو

این کاخ که نمونه ای بی نظیر از معماری کاخ در دوره صفویه است به دستور شاه عباس اول در اوایل قرن یازدهم هجری ساخته شد. شاه فرستاده های ویژه  را در این کاخ دیدار می کرد و مخاطبان خود را در اینجا نگه داشت. این کاخ در پنج طبقه ساخته شده و هر طبقه تزئینات ویژه خود را دارد. در زمان سلطنت شاه عباس دوم، یک سالن سلطنتی (شاه نشین) به ساختمان اصلی اضافه شد که شاه بازی چوگان را که در میدان نقش جهان برگزار می شد، از آنجا تماشا می کرد.

  1. مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله شاهکار معروف معماری ایران است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان، اولین ساخته از چهار بنای این میدان ایستاده است. ترکیبی از شکل متوسط ​​و تزئینات غنی کاشی کاری داخلی و خارجی، این مسجد را به یکی از مکان های دیدنی گردشگری اصفهان تبدیل کرده است. مسجد شیخ لطف الله در سال های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۹ به عنوان بخشی از مجموعه میدان نقش جهان با تصمیم شاه عباس ساخته شد. از آنجا که کاخ علی قاپو، واقع در ضلع غربی میدان محل سکونت شاه و خانواده او بود این مجموعه به مسجدی احتیاج داشت که متناسب با نماز شاه و همچنین مطابق با زیبایی و عظمت میدان باشد. بر خلاف مسجد امام که برای اقامه نماز عمومی طراحی شده بود، مسجد شیخ لطف الله مسجد خصوصی برای خانواده شاه عباس بود. درهای مسجد همیشه بسته و از آن  نگهبانی می شد. برای جلوگیری از دیده شدن هنگام عبور از میدان از کاخ علی قاپو به طرف مسجد، شاه و همسرانش از تونلی استفاده می کردند. پروفسور آرتور اوفام، مورخ آمریکایی هنرهای فارسی که بسیار مورد احترام در ایران  می باشد درباره این مسجد گفته: “به سختی می توان باور کرد که این اثر، محصول دست انسان باشد”. اگر از شهرهای نزدیک می خواهید به اصفهان سفر کنید اتوبوس گزینه مناسبی است. بلیط اتوبوس اصفهان را می توانید از مستر بلیط تهیه کنید.

  1. بازار قدیمی قیصریه

بازار قیصریه یکی از بزرگترین و مجلل ترین مراکز خرید در دوره صفویه بود. این بازار که اکنون بزرگترین تأمین کننده صنایع دستی اصفهان است در سال ۱۰۲۹ هجری قمری در ضلع شمالی میدان امام ساخته شد. این بازار در گذشته به عنوان مرکز فروش پارچه های گران بها در دوران صفویه فعالیت می کرد و شرکت های خارجی نیز در آنجا تجارت می کردند. ورودی بازار از طریق دروازه ای باشکوه با نقاشی ها و کاشی کاری معرق تزئین شده که نمایانگر دو کمان با تنه شیر و دم اژدها است.

  1. پل خواجو

پل خواجو یکی از معروف ترین پل های ایران است که در حدود سال ۱۶۵۰ میلادی و در دوران سلطنت شاه عباس دوم، هفتمین پادشاه صفوی بر روی پایه های یک پل قدیمی ساخته شد. کتیبه های موجود نشان می دهد که این پل در سال ۱۸۷۳ تعمیر شده است. این پل با کاشی کاری هنری و نقاشی های افسانه تزئین شده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.