ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

عجیب اما واقعی/ شرایط اقتصادی مهمترین دلیل دعوا و کتک کاری ما ایرانی‌ها

کمالی پور نائب رئیس کمیسیون قضایی می‌گوید بیشتر کسانی که مورد آسیب قرارمی‌گیرند به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند و اگر بخواهیم این افراد را به آمار قطعی اضافه کنیم قطعا این آمار بالاتر خواهد رفت.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ در چهار ماهه نخست سال جاری ۲۱۵ هزار و ۶۴۳ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین نزاع ۲۰۷ هزار و ۴۲۷ نفر بود، ۴ درصد افزایش یافته است. همچنین بر اساس آمار روزانه ۱۸۰۰ ایرانی همدیگر را در حد کبودی و زخم کتک می‌زنند. آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از یک سوم از کل معاینات بالینی سازمان مربوط به نزاع است این آمار در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و نزاع همواره در رتبه اول آمار معاینات قرار داشته است.

رییس بخش روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده که بر اساس این گزارش و مشاهدات بخش معاینات، پسران جوان، بیشترین گروه مراجعین نزاع هستند.

 یحیی کمالی‌پور نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به جامعه ایرانی می‌گوید: متاسفانه در یک نظرسنجی که در رابطه با حرکت‌های خشن مردم و آستانه تحمل‌شان صورت گرفته بود رتبه خوبی نداشتیم. مطمئناً دلایل متعددی می‌تواند باعث افزایش خشونت شود که آستانه تحمل مردم پایین بیاید که با اندک برخوردی به تنش تبدیل شود.

وی عنوان کرد: روزانه در سطح خیابان شاهد این هستیم که مردم به راحتی با هم دعوا می‌کنند که شاید این معظل ریشه در مشکلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مردم داشته باشد. وقتی فشار‌ها وتنگنا‌ها بیشتر می‌شوند به همان اندازه آستانه تحمل مردم نیز پایین می‌آید که در این صورت افراد نمی‌توانند حرف‌ها و رفتار‌های همدیگر را تحمل کنند که در نهایت منجر به پرخاشگری و نزاع می‌شود.

کمالی‌پور ادامه داد: این آمار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها نیز در این جهت بود. تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، رسیدگی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم است.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: سه عامل باعث افزایش آمار‌های نزاع و کتک‌کاری‌ها در کشور شده که عامل فرهنگی یکی از این موارد است. ورود مردم به فضا‌های مجازی و بازی‌های خشن که در حال زیاد شدن است نیز یکی از معظلات این حوزه است که ریشه در فرهنگ جامعه‌مان دارد. در حوزه مسائل اجتماعی عواملی مثل فقر، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، اعتیاد و طلاق که طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته در این بین نقش بسزایی را ایفا کردند. زمانی که این موارد کنار هم می‌آیند زاییده آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل اقتصادی نیز نقش مهمی در توسعه تنش‌های اجتماعی دارد به نحویکه افراد بنا دلایلی، چون بیکاری، افزایش اجاره بها و خرید مسکن، عدم توان خرید خودرو، افزایش مایحتاج زندگی که نمی‌توانند خود را در جامعه در حد متعارف نگه دارند، گاهی روی به پرخاشگری می‌آورند. حال باید گفت در بروز چنین شرایطی، آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی مبنی بر افزایش کتک‌کاری طبیعی است.

وی اظهار کرد: آماری که پزشکی قانونی اعلام کرده آمار واقعی از نزاع‌های جامعه نیست، زیرا اغلب کسانی که دعوا و کتک‌کاری می‌کنند به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند. اگر این تعداد را نیز به رقم ۱۸۰۰ نفر در روز اضافه کنیم مطمئناً رقم بسیار بالایی خواهد شد.

کمالی‌پور با بیان اینکه باید به داد مردم‌مان برسیم تصریح کرد: خودکشی در کشورمان به شدت افزایش پیدا کرده و حتی در استان خود بنده یعنی کرمان در حال رکورد زدن میزان خودکشی‌ها هستیم که اغلب، جوانان دست به این اقدام می‌زنند. این میزان از خودکشی‌ها و دعوا‌ها زنگ خطری برای جامعه و کشورمان است و لازم و ضروریست مسئولان فکری به حال مردم کنند، زیرا ادامه این شرایط، زیبنده کشوری مثل ایران نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.