ارتباط با ما در

محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو جامعه ایرانی؛

چرا دعوا و درگیری‌ها در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود؟

بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که شرایط اقتصادی و فقر عامل مهم و اصلی بروز درگیری و نزاع اجتماعی در جامعه است.

منتشر شده

نزاع اجتماعی

به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: چندی پیش، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در گزارشی از سه ماهه نخست سال ۹۸ اعلام کرد که ۲۵ هزار و ۷۴۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند که این تعداد مراجعه‌کننده در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، دو درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش از کل مراجعان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در فصل بهار سال جاری، ۱۶ هزار و ۳۹۰ نفر مرد و ۹ هزار و ۳۵۹ نفر زن بودند.

افزایش این آمار مخصوصاً در بین زنان موضوع نگران‌کننده‌ای است که نیاز به تامل و ارائه راهکارهای مناسبی را می‌طلبد.

محمدرضا بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش نزاع اجتماعی و عوامل آن به جامعه ایرانی گفت: اساسی‌ترین عامل در بروز و گسترش این نزاع‌های اجتماعی «فقر» است.

وی در ادامه افزود: از طرفی بواسطه وضعیت حاکم بر جامعه، آستانه تحمل بسیاری از مردم نیز کاهش پیدا کرده است که می‌توان ریشه این آسیب اجتماعی را اساساً اوضاع نابسامان اقتصادی کشور دانست.

این نماینده تهران تصریح کرد: رفتارهای نامناسب نهادهای نظارتی نیز در بروز این پدیده اجتماعی بی‌تاثیر نبوده است. بطور مثال در برخی مواقع می‌بینیم که عده‌ای بدون توجه به روحیه جوانان با پرخاشگری با بی‌حجابی و بدحجابی آن‌ها برخورد می‌کنند که به نظر من، این رفتارهای ناهنجار و خشن در نهایت منجر به تنش‌های اجتماعی می‌شود و از طرفی به مرور زمان، بی‌اعتمادی و همچنین پایین آمدن سطح تحمل مردم را هم دربر خواهد داشت.

بادامچی در پاسخ به اینکه دلیل افزایش بروز این‌گونه تنش‌ها در بین بانوان چیست؟ گفت: نوع زندگی سال‌های اخیر با دهه‌های گذشته، تفاوت زیادی پیدا کرده و حضور بانوان در جامعه پررنگ‌تر شده است. طبیعی است که وقتی بانوان در فعالیت‌های مختلف جامعه حضور بیشتری داشته باشند چالش‌های حول محور آن‌ها از جمله نزاع‌های اجتماعی هم افزایش پیدا می‌کند؛ هرچند که افزایش حتی اندک نزاع‌های بانوان نگران‌کننده است و امیدوارم این روند با برنامه‌های فرهنگی کمتر از همیشه شود.

وی اظهار داشت: از طرفی، پروسه پیچیده ادارات در رسیدگی به امور مردم را از دیگر عوامل افزایش تنش‌های اجتماعی می‌دانم زیرا توان قابل ملاحظه‌ای از مردم در پیگیری بسیاری از امور تحلیل می‌رود و گاهی این خستگی‌ها در بخش دیگری از زندگی خود را نشان می‌دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان خاطرنشان کرد: خدمات اجتماعی ارائه شده توسط نهادهای مربوطه برای کاهش تنش‌های اجتماعی کافی نیست، بلکه نیاز مبرم است که نهادهای فرهنگی نیز بطور خاص به این مسئله ورود کنند. مطمئناً اگر نهادهای فرهنگی بتوانند برنامه‌هایی که به شاد شدن مردم کمک می‌کنند را افزایش دهند، وضع تا میزان زیادی تغییر پیدا خواهد کرد که امید است این اراده از همین فصل تابستان بطور ویژه در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

چندسالی می‌شود که دعواهای خیابانی و خانگی، به طرز عجیبی در سطح جامعه افزایش پیدا کرده است و همین درگیری‌ها بعضا منجر به مرگ یا صدمه شدید به افراد می‌شود. گرانی، عدم توانایی خرید، کمبود امکانات، گسترش فساد، اختلالات روانی و … از جمله عواملی هستند که خشونت در میان افراد جامعه را بیش از پیش می‌کند. اخیرا بود که خبر قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی  شهردار اسبق تهران، رسانه ای شد. به عقیده برخی از کارشناسان خشم آنی و عدم مهارت در کنترل خشم و هیجان باعث رخ دادن چنین اتفاقاتی می‌شود. حال باید دید مسئولان مربوطه چه زمانی برای حل این بحران و معضل اجتماعی گام برمی‌دارند؟ آیا آموزش یادگیری مهارت کنترل خشم را در مدارس مانند سایر مسائل اجباری می‌کنند یا نه؟

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.