ارتباط با ما در

از جذب گردشگران چینی تا مهر نکردن “پاسپورت‌” مسافران خارجی

در سال ۲۰۱۸ گردشگران چینی بیشترین میزان گردشگران در جهان بوده اند با آمار ۱۵۰ میلیون سفر خارجی.

منتشر شده

دولت حسن روحانی هفته گذشته دو گام مهم در حوزه توسعه صنعت و افزایش درآمدهای گردشگری کشوربرداشت:

۱- یکی از گام‌ها روز جمعه با اعلام و تصمیم هیات دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ورود بدون ویزای گردشگران چینی به ایران بود.

۲- گام دیگر “ممهورنکردن پاسپورت” گردشگران خارجی هنگام ورود و خروج از ایران است.

انتظار می‌رود در عصر “عسرت درآمدهای نفتی” و فشارهای همه‌جانبه تحریمی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا علیه اقتصاد ایران، این دو گام بتواند در خلق درآمدهای بیشتر در حوزه گردشگری و ورود ارز خارجی به کشور موثر باشد.

با وجودی که کشور ما هنوز از منظر توسعه زیرساخت‌های گردشگری وضعیت مطلوب و استانداردی برای جلب و جذب انبوه گردشگران خارجی ندارد، اما ورود گردشگران خارجی خود می‌تواند محرک و زمینه توسعه زیرساختی را فراهم کند.

در کشور ما صدها هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وجود دارد که هر از گاهی مثل سونامی به حوزه‌ای هجوم می‌برند و تعادل بازار را به هم می‌زنند، می‌توان با برنامه‌ریزی درست دستکم با جذب بخشی از این نقدینگی‌های سرگردان در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری، هم از تاثیرات مخرب این حجم نقدینگی سرگردان بر اقتصاد کشور کاست و هم رونق صنعت گردشگری کشور را رقم زد.

اما درباره دو گام مهم دولت در زمینه جذب کشوران خارجی به کشور:

چرا ویزای گردشگران چینی به صورت یکجانبه لغو شد؟

در روابط میان دولت‌ها غالبا نظام لغو روادید به صورت دوجانبه صورت می‌پذیرد و کشورها در اقدامی متقابل روادید ورود اتباع  یکدیگر را لغو می‌کنند،اما در فقره اخیر این دولت جمهوری اسلامی ایران است که به صورت یکجانبه ضرورت دریافت ویزا برای ورود گردشگران چینی را برداشته است در حالی که اتباع ایرانی همچنان برای سفر به چین باید ویزا بگیرند.

مهم‌ترین دلیل این اقدام یکجانبه ایران، در تلاش برای رونق صنعت گردشگری و جذب درآمدهای ارزی برای اقتصاد کشور در این حوزه است. بر اساس آخرین آمارهای سال ۲۰۱۸ ، در جهان امروز گردشگران چینی بیشترین میزان تعداد گردشگران در جهان به حساب می‌آیند. چین در سال ۲۰۱۸ قریب به ۱۵۰ میلیون گردشگر به کشورهای دیگر فرستاده است. بخش اعظمی از این گردشگران به کشورهای شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام سفر می‌کنند، البته ایالات متحده آمریکا و روسیه نیز جزء ۱۰ کشور نخست سفر گردشگران چینی به شمار می روند.

اقتصاد چین در دهه های گذشته رشد معجره آسایی داشته و طبقه متوسط و متمول این کشور وضع اقتصادی بهتری پیدا کرده است و “سفر خارجی” امروزه یکی از اضلاع سبک زندگی جدید چینی‌ها شده است، به طوری که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت این کشور سالانه به سفر خارجی می‌روند و آمارها حاکی است گردشگران چینی پول خوبی هم خرج می‌کنند. بر همین اساس کشورهای جهان برای جلب و جذب گردشگران چینی رقابت دارند و با ارایه انواع امتیازها به آژانس‌های گردشگری چینی در تلاشند بخشی از دریای گردشگران چینی را به سمت خود بکشند.

اگر تنها کشورما قادر باشد در یک برنامه میان مدت یک درصد از گردشگران چینی (یعنی رقم ۱.۵ میلیون نفر در سال) را جذب ایران کند، در صورت در نظر گرفتن میانگین ورود ۱۰۰۰ دلار به ازای هر گردشگر چینی، این میزان گردشگر می‌تواند دستکم سالانه ۱.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی عاید کشور کند و در کنار آن رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال و دهها فایده دیگر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نصیب کشور می‌شود.

اما درباره گام دوم در توسعه صنعت گردشگری:

بسیاری از شهروندان اروپایی و غربی مایلند به ایران سفر کنند اما از تبعات سفر خود بیمناک‌اند و یکی از این تبعات می‌تواند در مهر خوردن پاسپورت‌شان باشد و مشکلاتی که ممکن است برای سفرهای آنها به ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی پیش آید.

از این رو تصمیم به ممهور نکردن پاسپورت این گردشگران هنگام ورود به کشور می‌تواند دغدغه این بخش از گردشگران غربی (و حتی در مواردی غیر غربی) را برطرف کند و آنهایی که از ترس عواقب احتمالی سفر به ایران قید سفر را می‌زنند، دیگر دستکم نگرانی‌ای بابت این یک مورد نداشته باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.