ارتباط با ما در

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد

چرا صدا و سیما دیگر یک رسانه ملی نیست؟

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تک صدایی در مدیریت صدا و سیما سبب شده شخصیت‌های ملی که عمرشان را در خدمت انقلاب و نظام بودند، ممنوع التصویر شوند.

منتشر شده

جامعه ایرانی محمد هاشمی رفسنجانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: صدا و سیما بدون حضور افراد یک جناح یا با حضور همان افراد هم رسانه ملی نبوده است و جهت دار عمل کرده و می‌کند. معمولا طیف مخالف دولت در صدا و سیما نفوذ داشتند و برنامه پخش می‌کنند که در این شرایط  دولت کمتر می‌تواند از صدا و سیما به نفع سیاست‌های خود استفاده کند.

طی روزهای گذشته فریدالدین حدادعادل پسر غلامعلی حدادعادل سر دبیر رجاءنیوز و میثم نیلی عضو جبهه پایداری مدیر مسئول رجاءنیوز و از حامیان رئیسی و جعفر عبدالمالکی، به عنوان شورای اندیشه ورزی شبکه ۳ سیما منصوب شدند. پیش‌تر نیز علی فروغی پسر باجناق غلامعلی حدادعادل و رئیس سابق بسیج صدا و سیما و عضو جبهه پایداری و حامی قالیباف به سمت مدیریت شبکه ۳ سیما در آمد.

شبکه افق در اختیار جریان جبهه پایداری است و با این اوصاف شبکه ۳ سیما نیز به عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه سیما عملا در اختیار این جبهه قرار گرفت. نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم در انتخابات سال ۹۶ به این قبیل تفکرات و جریان فکری نه بزرگی گفتند اما انتصابات صدا و سیما روندی بر خلاف آرا مردم دارد و محدود به یک جریان فکری و سیاسی شده است، با این شرایط دیگر نمی‌توان از صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی یاد کرد.

محمد هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین سازمان صداوسیما و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با جامعه ایرانی از ماهیت سازمان صدا وسیما سخن به میان آورد و گفت: آنچه که در صدا و سیما به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته شده تبلیغ سیاست‌ها و استراتژی نظام است.صداو سیما یک سازمان وسیع است که همیشه بعضی از جریان های فکری در آن حضور داشته و دارند اما مدیریت رسانه مانع این شده است که سیاست‌های جناحی و گروهی بر روی صدا وسیما اعمال شود البته اگر مدیریت صدا و سیما این قدرت را داشته باشد.

هاشمی افزود: بحث حضور افراد وابسته به یک جریان و جناح فکری در صدا و سیما مساله تازه ای نیست همیشه این اتفاق افتاده و جناح های مختلفی بودند که با تعدادی کمتر و یا بیشتر مدیریت را برعهده گرفتند که این مساله مهمی است اما بحث ملی بودن یا نبودن رسانه ملی مربوط به این موارد نیست.

صدا و سیما بدون حضور افراد یک جناح هم رسانه ملی نبوده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: صدا و سیما بدون حضور یا با حضور افراد یک جناح هم رسانه ملی نبوده است و جهت دار عمل کرده و می‌کند. معمولا طیف مخالف دولت در صدا و سیما نفوذ داشتند و برنامه پخش می‌کنند که در این شرایط  دولت کمتر می‌تواند از صدا و سیما به نفع سیاست‌های خود استفاده کند. تک صدایی در مدیریت صدا و سیما سبب شده شخصیت‌های ملی که عمرشان را در خدمت انقلاب و نظام بودند، ممنوع التصویر شوند.

رویکرد صدا و سیما مردم را به سمت استفاده از رسانه دیگر هدایت کرده است

رئیس پیشین سازمان صداوسیما ابراز داشت: در دهه فجر هیچکدام از فجرآفرینان در صدا و سیما حضور نداشته و راه پیدا نمی‌کنند و تنها عده‌ای که نه فجر را از نزدیک مشاهده کردند و نه آن را می‌شناسند، سکان دار هستند و همه برنامه‌ها در اختیار آن‌ها قرار دارد یا در هفته دفاع مقدس مثلا فرمانده جنگ یا برخی از فرماندهان دوم و سوم جنگ در برنامه ها حضور ندارند و کسانی در این برنامه ها شرکت می‌کنند که حتی یک روز هم در جنگ تحمیلی نبودند و جنگ و مسائل آن را نمی‌شناسند. این موارد در صدا و سیما به وفور یافت می‌شود و بدین جهت است که اصلا رسانه ملی تلقی نشده و به همین دلیل درصد بسیار زیادی از بینندگان و شنوندگان خود را از دست داده است و مردم را به سمت استفاده از رسانه‌های دیگر هدایت کرده است.

متوسط اقبال مردم از صدا وسیما نسبت به سال‌های گذشته خیلی پایین آمده است

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بر طبق نظرسنجی‌های انجام شده که بعضا منتشر می‌شود، امروز متوسط اقبال مردم از صدا وسیما نسبت به سال‌های گذشته خیلی پایین آمده است و علت آن عملکرد جناحی و گروهی سازمان صدا و سیما است و امروز آن شخصیت‌هایی که مورد اعتماد مردم بودند و محبوبیت داشتند جایی در رسانه ندارند و تصویر و برنامه‌ای از آنان در صدا و سیما پخش نمی‌شود.

هاشمی عنوان کرد: حالا ۲ نفر عضو جبهه پایداری وارد صدا و سیما شدند، مساله‌ای نیست؛ مشکل استراتژی صدا و سیما است. صدا و سیما بدون حضور این تازه واردها نیز همین گونه عمل می کرد؛ در مناسبت‌های ملی و انقلابی که در سال پشت سر می‌گذاریم، هیچ وقت مشاهده نشده از انقلابیون اصلی و مطرح در برنامه‌های صدا و سیما حضور داشته باشند. کسانی که آن سال‌ها در انقلاب بودند و بار انقلاب بر دوش آنان بوده در برنامه های مناسبتی صدا و سیما حضور ندارند، این موارد مشکل صدا و سیماست.

هیات نظارت راه قانونی مبارزه با تک صدایی صدا و سیما

وی یادآور شد: برای برون رفت از این شرایط قانون راه حلی را پیش بینی کرده است، اول اینکه  از صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی در قانون یاد شده و تعریف رسانه ملی هم مشخص است دوم اینکه قانون برای جلوگیری از تک صدایی شدن صدا و سیما یک هیات نظارت و ناظمینی را تعیین کرده که آنها باید بر روی برنامه ها و انتصابات صدا و سیما نظارت کنند.

هاشمی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی ناظر بر صدا و سیما، گفت: متاسفانه بخش نظارت و دستگاه‌های نظارتی مجلس و دولت بر سازمان صدا و سیما ضعیف عمل می‌کنند و نه تنها در مورد برنامه های صدا و سیما این اتفاق رخ می‌دهد بلکه در سایر موارد، مجلس اذعان می‌کند که به وظیفه نظارتی خود خوب عمل نکرده است یا فلان دستگاه که وابسته به دولت یا قوه قضاییه است اذعان می‌کند نتوانسته آن طور که باید و شاید به وظایف نظارتی خود عمل کند و به عنوان نمونه اختلاص‌های چند صد میلیاردی و… اتفاق افتاد.

ضعف نظارت سبب قانون گریزی دستگاه‌ها می‌شود

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: به طور کلی نظارت در کشور ما ضعیف است و بر اساس همین ضعف نظارتی، متاسفانه هر دستگاهی می‌تواند قانون گریز شود و ازاین قانون گریزی بهره‌جویی کرده و به تعهدات خود عمل نکند و متاسفانه قانون گریزی به دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی در کشور رو به افزایش است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.