ارتباط با ما در

لاریجانی:

رجال اصلاح‌طلب و فداکار مانند امیرکبیر داشته و داریم/ مجلس، مرکز ثقل ایران است

لاریجانی تاکید کرد: ما رجال اصلاح‌طلب و فداکاری مانند امیر کبیر ، سید جمال ، ملک متکلمین داشته و داریم، اما مدرس از حیث تمامی امور چیز دیگری بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است . اگر یک روز هم به عمر مجلس شورای ملی بماند و کسی بر خلاف مشروطیت اقدام کند از وکلات منعزل است .

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای  با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مدرس و روز مجلس گفت: در صد سال اخیر قیام های بزرگی به رهبری روحانیت صورت پذیرفت، نهضت تنباکو به رهبری میرزای شیرازی، قیام مشروطیت به رهبری علمای نجف، تهران و شیخ فضل الله نوری یا حرکت های انقلابی مرحوم مدرس در چند دوره مجلس که از حساس ترین دوران تاریخ است.

وی با اشاره به قیام مرحوم خیابانی و قیام میرزا کوچک خان جنگلی گفت: در هر یک از قیام‌ها نکته‌هایی نهفته است که دانستن آن‌ها ضرورت دارد و به همین جهت رهبری معظم آیت الله خامنه‌ای به جوانان به خصوص دانشجویان توصیه فرمودند با « با تاریخ آشنا شوید تاریخ درس است و از تاریخ بسیاری از درس‌ها می‌توان آموخت.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این میان؛ شهید مدرس واقعا مصداق ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد، بود. به طوری که ملک الشعرای بهار درباره او می‌گوید یکی از شخصیت‌های ایران که از فتنه مغول به بعد نظیرش به آن کیفیت و از حیث صراحت لهجه و شجاعت در علم سیاست خطابه و امور اجتماعی دیده نشده سید حسن مدرس است .

وی تاکید کرد: ما رجال اصلاح‌طلب و فداکاری مانند امیر کبیر ، سید جمال ، ملک متکلمین داشته و داریم ، اما مدرس از حیث تمامی امور چیز دیگری بود. در چند دوره‌ای که این مرد بزرگ در مجلس حضور داشت گاه به عنوان ناظر مجتهد مصوبات و گاه به عنوان نماینده مردم برای استقرار اسقلال در ایران جایگاهی جز مجلس قائل نبود.

لاریجانی ادامه داد: مدرس در مجلس ششم فرمود، مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است . اگر یک روز هم به عمر مجلس شورای ملی بماند و کسی بر خلاف مشروطیت اقدام کند از وکلات مردم عزل می‌شود. مدرس به اتحاد و همگرایی میان ملت ایران و در جهان اسلام باور عمیق داشت توجه مدرس به مسائل اصولی کشور و نه امور جزئی و حزبی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین تفکر را در آراء امام (ره) نیز بارها ملاحظه کرده‌ایم که فرمود (من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام در این مملکت است مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان همان رأی را پذیرفت هیچکس حق ندارد یک کلمه راجع‌به این بگوید و در جای دیگر فرمود کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند با اسلام مخالفت می‌کنند.

وی افزود: علت تاکید اساسی شهید مدرس و امام (ره) و مقام معظم رهبری در جایگاه مجلس این است که مظهر اراده ملت است و مردم سالاری از نظر آنان یک امر فانتزی نبود و مجلس را مرجع بحث‌های جدی برای مصالح کشور می‌دانستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته نخست در نگاه مدرس برای حفظ کیان چنین جایگاهی آزادگی روحی بود که در پناه آزادی، ازادی اخلاقی محقق می‌شود. او آزادی اخلاقی را زیربنای همه‌ی آزادی‌ها می‌داند. او که خود فقیهی مبرز و اسلام‌شناسی بزرگ بود می‌فرمود باید جان انسان از هر قید و بندی آزاد باشد تا مراتب انسانیت و آزادگی خویش را حفظ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله شیخ حسنعلی نخودکی یکی از نوادر آن روزگار که هم حجره مدرس بود می‌گوید مدرس اهل تهجد و نماز شب بود، تمامی ایامی که من با او بودم نماز شب‌اش ترک نشد از جمله اکثر شب‌ها در پشت‌بام مدرسه صدر به سر می‌بردیم او اهل نماز، دعا و مطالعه بود و میرزای شیرازی بزرگ می‌گوید او پاکدامنی اجدادش را دارا است. قوه قضاوت او در حد کمال و نهایت درستکاری و تقوا است.

وی افزود: نکته دوم در تفکر مدرس این است که عامل استحکام مجلس را حضور عقاید گوناگون و رعایت حقوق آنان می‌دانست و فرمود من عقیده دارم که مجلس شورای ملی مجلس انس نیست در مجلس تمام عقاید و مطالب باید گفته و حلاجی شود. در جایی دیگر می‌گوید هر کس باید عقاید سیاسی خودش را بگوید اما به عقیده دیگری نباید تعرض داشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مدرس واقعا باور داشت مجلس جای عقاید مختلف است که باید تحمل آن را داشت لذا خود می‌گوید من خودم صاحب عقیده خلاف بودم. در قرارداد وثوق‌الدوله آقایان بودند که مخالفت کردیم، صاحبان عقاید مختلف بودند لکن خدا شاهد است که من یک لفظ توهین‌آمیز نسبت به موافقین قرارداد نگفتم زیرا این یک اختلاف‌نظر سیاسی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته سوم درباره مدرس این است مدرس تفکر راهبردی داشت و به شدت با مردم فریبی و ظاهرسازی چه در دوره قاجار و چه در دوره رضاخان مخالف بود. پس از افتتاح کارخانه وطن مدرس از بخش‌های گوناگون آن بازدید کرد. مهندس آلمانی توضیحاتی را ارائه کرد و در پایان از مدرس اجازه خواست مجسمه‌اش را طراحی و نصب کند شهید مدرس گفت آقا مجسمه من خوب است در قلوب مردم باشد و اصولا پیشوایان مذهبی ما هرگونه تظاهر را منع کرده‌اند.

وی افزود: او بسیاری از فعالیت‌های عمرانی را پایه‌گذاری کرد اما اسمی را از خود در میان نمی‌آورد مثلا اندیشه انتقال آب شرب اصفهان از منطقه کوهرنگ از ابتکارات شهید مدرس بود. او وقتی در سال ۱۳۴۴ قمری نماینده مجلس بود و می‌خواست بعد از مدت‌ها از تهران به اصفهان بازگردد چند مهندس را نیز همراه خود آورد تا درباره چگونگی و انتقال آب کوهرنگ به اصفهان مطالعه و طراحی کنند. مهندسین منطقه نقشه اولیه را در این زمینه تهیه کردند که بعدها به اجرا درآمد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به قول ملک‌الشعرای بهار حقایق در افکار مدرس بسیار متمرکز بود تا ظاهرسازی و عوام‌فریبی و او به هیچ وجه حتاک و بی‌نزاکت نبود این همان نکته‌ای است که امام در اصالت مجلس روی آن تاکید داشتند و فرمودند مجلس باید مسائل را طرح کند و بدون جار و جنجال و بدون هیاهو مسائل را بگویند،‌کسی که مخالف است مخالفتش را بدون هیاهو بگوید آنکه موافق است موافقتش را بدون جار و جنجال بگوید بعد هم رای بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر مدرس و امام مجلس جای مباحثه عقلانی است که نمایندگان متقاعد شوند و از سر تکلیف رای دهند، جنجال و هیاهو، تهمت و افترا و تهدید رویه کسانی است که می‌خواهند کمبود منطق عقلانی را با این ابزارها جبران کنند که همان عوام‌فریبی در عرصه سیاست است.

ادامه دارد…

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.