ارتباط با ما در

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

افزایش تولید فرآوردهای نفتی، راهکار عبور از تحریم‌های نفتی

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: متاسفانه در این ۳۰ سال عملکرد بدی داشته ایم و از خام فروشی نفت جلوگیری نکردیم

منتشر شده

جامعه ایرانی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به معافیت ۸ کشور از تحریم نفتی ایران گفت: نمی‌توان گفت که آمریکا از تحریم های نفتی علیه ایران عقب نشینی کرده است.

با وجود پایین آمدن قیمت‌های بنزین در ماه گذشته میلادی اما بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان بالا است و از طرف دیگر نیز شاهد هستیم که ۸ کشور مستقیما از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده‌اند؛ این موضاعات گمانه‌زنی‌ها را در خصوص عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود در قبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران را پررنگ‌تر از گذشته کرده است.

البته وابستگی کشور به صادرات نفت خام نیز یکی از معضلاتی است که تا به امروز آسیب‌های فراوانی را متوجه کشور کرده است به هرحال باید دید که تا چه اندازه مشتری‌های نفتی ایران می‌توانند با مذاکره و قدرت چانه‌زنی خود معادلات ترسیمی آمریکا را نقش بر آب کنند.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بی اثر بودن تحریم‌های نفتی اظهار داشت: ایران یک سری مشتری‌های سنتی دارد که به هر حال چون از گذشته با کشور کار کردند و نفت را خریداری می‌کردند علاقه‌مند هستند که این روند را ادامه دهند.

خادمی ادامه داد: از جمله مشتری‌های سنتی ایران کره‌جنوبی، هند و چین و… هستند و طبیعی است که این کشورها تلاش کنند تا آنجایی که به منافعشان ضربه وارد نشود با آمریکا مذاکره کنند که یک فرصت‌هایی به آنها دهند یا از تحریم‌ها معافیت دریافت کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: موفق شدن این کشورها در مذاکرات با آمریکا برای تامین منافع ملی خود که همانا معامله و خرید نفت از ایران است؛ بستگی دارد به آن تصمیم و جدیت آمریکا دارد که متاسفانه جدیت آن کشور طوری است که می‌خواهد خرید نفت از ایران را به شدت کاهش دهد و پیگیری مشتری‌های سنتی نفت ایران نیز تاثیر بسزایی در موفقیت آنان در مذاکره با آمریکا دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین نمی‌توان گفت که آمریکا از تحریم‌های نفتی علیه ایران عقب‌نشینی کرده است. بالاخره آمریکا حتما به کشورهای دوست خود فرصت‌هایی می‌دهد تا وابستگی به خرید نفت از ایران را کاهش دهند و حتما با آن‌ها مذاکره کرده است تا همراهی و مشارکت آنان را برای کاهش صادرات نفت ایران با خود داشته باشد.

کاهش صادرات نفت کشور به واسطه تحریم‌های یکجانبه آمریکا

خادمی در ادامه گفت: طبیعی است که صادرات نفت کشور کاهش پیدا کرده است چرا که در این ۳۰ سال عملکرد بدی داشته‌ایم و اقتصاد کشور به یک محصول که آن هم نفت خام بوده است؛ فقط اتکا داشته و از خام فروشی جلوگیری نکردیم.

این نماینده مجلس توضیح داد: متاسفانه در سالیان گذشته هیچ تلاشی برای صادرات بنزین و یا تولید انبوه آن نداشته‌ایم و کسانی که سیاست خرید بنزین را از خارج ارجح‌تر دانستند بر احداث پالایشگاه تولید بنزین چنین فضایی را برای کشور درست می‌کنند که دشمنان نظام هر وقت خواستند با جمهوری اسلامی دشمنی کنند؛ کار بسیار راحتی داشته باشند و بگویند که ما نفت را از شما نمی‌خریم.

خادمی عنوان کرد: اگر نفت را تبدیل به بنزین می کردیم، هم اشتغال ایجاد شده بود و هم بنزین قابل تحریم نبود و ما می‌توانستیم حتی به همین کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان و ترکیه صادرات داشته باشیم و دیگر هیچ وابستگی به نفت برای صادرات نداشتیم و ارزش افزوده بسیار زیادی نیز برای کشور بدست می‌آمد.

وی تاکید کرد: همان طوری که امروز شاهد هستیم قرارداد گازی ما با ترکیه و عراق به هیچ عنوان قابل تحریم نیست چرا که در زمان عقد قرارداد میعانات گازی و یا گاز از تحریم‌های گذشته مستثنی بود. در آن زمان صادرات بنزین از ایران هم قابل تحریم نبود و چه بسا که اگر در تولید بنزین به خودکفایی واقعی می‌رسیدیم امروز می‌توانستیم با مستثنی شدن صادرات بنزین از تحریم‌ها، درآمد مضاعف‌تری از فروش بنزین داشته باشیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: عملکرد بد مدیران و مسئولان نفتی کشور طی این ۳۰ سال و دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی دست به دست هم داده تا مشکلات عدیده‌ای برای کشور و مردم ایجاد شود.

خادمی گفت: فرصت ۱۸۰ روزه به کشورهای معاف شده از تحریم برای کاهش ۲۵ درصدی خرید نفت از ایران فرصت مناسبی است تا راهکارهای جدیدی برای مقابله با آن تحریم ها در پی گیریم ولی ما باید کشور را نیز اداره کنیم و متاسفانه اقتصاد ما به فروش نفت وابسته است و با نفت می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان از راهکار برون رفت از تحریم‌های نفتی سخن به میان آورد و گفت: باید به سمت افزایش تولید فرآورده‌های با ارزش نفتی مانند بنزین و… حرکت کرد تا در شرایط مشابه دیگر نگران صدمه‌های احتمالی ناشی از تحریم مجدد نفت ایران نباشیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.