ارتباط با ما در

اینستکس به سرنوشت برجام دچار می‌شود؟/ مخالفان این طرح چه می‌گویند؟

قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند در مجلس می‌گوید با اینستکس همانند برجام رفتار می‎شود و همین که دیدند برجام به جایی رسیده است مخالفت ها با آن را شروع کردند.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجه اروپا از اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس خبر داد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام به نتیجه رسید. گفتگو‌های سازنده‌ای داشتیم. اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران توسط تمامی طرفین همچنان یک عنصر کلیدی باقی می‌ماند.

اشمیت در توئیت دیگری نوشت: اینستکس حالا عملیاتی شده است. اولین تراکنش‌ها در حال انجام شدن است و کشور‌های دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز به این مکانیسم خواهند پیوست. پروژه‌های فوردو و اراک نیز به خوبی در حال پیشروی هستند.

با آغاز کار ساز و کار مالی مشترک میان ایران و اروپا بار دیگر کارآمدی این طرح مورد سوال قرار گرفته. بسیاری از جمله وزارت خارجه، وزارت نفت و بانک مرکزی صراحتا از نیاز ورود درامد‌های نفتی ایران به این سامانه سخن گفته اند.به همین مناسبت با قاسم میرزایی نکو نماینده موافق طرح اینستکس در مجلس شورای اسلامی به گفت وگو نشستیم.

قاسم میرزایی درباره ساز و کار مالی مشترک ایران و اروپا تحت عنوان اینستکس به جامعه ایرانی گفت: اینستکس یک راه کار اقتصادی برای مقابله با اقدامات سیاسی است که سه کشور عضو برجام و سایر اعضای اتحادیه اروپا شامل آن می‌شود. زمزمه‌هایی درباره عدم کارآمدی این ساز وکار بلند شده که کارآمدی این سامانه را زیر سوال می‌برد. مخالفان می‌گویند چرا وارد این ساز و کار شدید و به جای این کار باید از برجام خارج می‌شدیم.

میرزایی افزود: دوباره دو قطبی‌ای میان مخالفان و موافقان بر سر اینستکس ایجاد شده است.

او از قول مخالفان پیوستن به ساز و کار مالی اروپا گفت: مخالفان می‌گویند ما این همه اولتیماتوم دادیم که آخر به این ساز و کار رضایت بدهیم؟ این ساز و کار در واقع همان نفت در برابر غذاست و نباید زیر بار آن برویم.

میرزایی افزود: سوال ما این است که حالا باید چه کنیم؟ راه حل چیست؟ اگر می‌خواهیم روابط مالی برقرار شود، چه باید کرد؟ از مخالفان پرسیدیم که آن‌ها بگویند چه راه حلی وجود دارد؟
معتقدم اگر مشکلات داخلی داریم باید آن‌ها را مشخص  و به آن‌ها بپردازیم.

عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها، گفت: مدت زیادی دیپلماسی کشور با اختیاراتی که داشته معطل شده تا به این راه کار رسیده؛ حالا که به جایی رسیده می‌گویند چرا می‌پیوندیم؟ داستان اینستکس درست مانند ماجرای برجام شده که تا به جایی رسید، در داخل با آن برخورد بدی شد. الان می‌فهمیم دیپلماسی ما چه موفقیتی کسب کرده بود. اکنون که رژیم‌های جهانی علیه ترامپ ایستاده اند متوجه موفقیت خودمان می‌شویم.

قاسم میرزایی نکو افزود: اگر دقت نکنیم، سرنوشت ایستکس هم به سرنوشت برجام دچار خواهد شد. باید به جای جنگ رسانه‌ای و اعلام‌های عمومی، بزرگان و مسئولان کشور به راه کار نهایی برسند. شورای امنیت ملی و وزارت خارجه و سران قوا با هم، همانند بقیه موارد به جمع بندی برسند.

او درباره اینکه گفته می‌شود اروپایی‌ها حاضر به خرید نفت از ایران به عنوان یکی از کالا‌های صادراتی کشورمان نیستند، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی نیز از این وضعیت راضی نیست؛ ولی نمی‌خواهد زیر اینستکس بزند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که اروپا نفت ما را خریداری کند. سوال ما هم این است که چرا خرید نفت را تحریم کرده و از تحریم آمریکا تبعیت می‌کنند؟ اما معتقدیم اگر تراکنش‌های مالی ادامه داشته باشد، اینستکس می‌تواند کمک کننده و موثر باشد.

میرزایی به برخی انتقادات اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌گویند این سامانه تنها برای واردات نیاز‌های اساسی است. آقایان گفته اند این جریان زمان صدام هم برای عراق ایجاد شد و نفت در برابر دارو و غذا و مواد اساسی بود. این‌ها موارد مهمی است که باید برای همگان روشن شود.

او در مورد نظر کلی مجلس درباره اینستکس و آغاز تراکنش‌های این سامانه گفت: روزی که این مساله عنوان شد چهارشنبه بود و مجلس تعطیل شد؛ در نتیجه بحث در مجلس ناتمام ماند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.