ارتباط با ما در

تایم مطرح کرد

استرس مغز را کوچک می‌کند

هورمون کورتیزول در طیف وسیعی از فرآیندهای طبیعی بدن از جمله سوخت‌وساز بدن، ایمنی و شکل‌گیری حافظه مشارکت دارد. اما کورتیزول مازاد نیز ممکن است در واکنش به استرس ترشح شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– می‌دانید که استرس برای سلامتی‌تان خوب نیست، اما بر اساس مطالعات تازه‌ای که در نورولوژی منتشر شده، این مسئله می‌تواند برای مغزتان هم بد باشد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، این مطالعه تازه نشان می‌دهد که افراد میان‌سال با بالاترین سطح کورتیزول، حجم مغزی و عملکرد شناختی کمتری نسبت به کسانی داشتند که سطح کورتیزول بدنشان پایین‌تر است، و همین مسئله نشان می‌دهد که احتمالاً استرس عامل اصلی است.

هورمون کورتیزول در طیف وسیعی از فرآیندهای طبیعی بدن از جمله سوخت‌وساز بدن، ایمنی و شکل‌گیری حافظه مشارکت دارد. اما کورتیزول مازاد نیز ممکن است در واکنش به استرس ترشح شود.

باوجوداینکه این مطالعات پیگیری بیشتری نکرد که آیا فرد مبتلا به این شرایط دچار زوال عقل هم می‌شود یا خیر، این تأثیرات می‌تواند پیش‌درآمد افت عملکرد شناختی فرد در آینده باشد.

سودها سشادری، استاد عصب‌شناسی دانشکده سن آنتونیو دراین‌باره گفت: «قبلاً نشان دادیم که تغییرات این اندازه پیش‌بینی کننده سطح زوال عقل یا حتی آسیب مغزی در دو تا سه دهه بعد هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۲۲۰۰ بزرگ‌سال شرکت‌کننده در مطالعه قلبی با میانگین سنی ۴۸ سال می‌شد. هر یک از این افراد پیش از آغاز مطالعات، آزمون روان‌شناختی که حافظه و مهارت‌های فکری را بررسی می‌کرد، پشت سر گذاشتند و این آزمون هشت سال بعد نیز تکرار شد. همچنین از آن‌ها نمونه خون گرفته شد و محققان از آن برای اندازه‌گیری سطح کورتیزول استفاده کردند و اکثریت شرکت‌کنندگان یک اسکن ام آر آی داشتند تا حجم مغزشان اندازه‌گیری شود.

پس از تحلیل نتایج داده‌های به دست آمده و ارزیابی اطلاعات مربوط به سلامتی، محققان رابطه‌ای میان سطح بالای کوریتزول و حجم کوچک‌تر مغز و نمرات پائین در آزمون‌های حافظه و شناختی یافتند –حتی باوجودآنکه هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در این مطالعه هیچ علائمی از زوال عقل را نداشتند.

سشادری معتقد است که این ارتباط نشان می‌دهد که احتمالاً استرس در پس این تغییرات نگران‌کننده مغز است. و سطوح کورتیزولی که از نظر محققان این مطالعه بالا بود، همان سطوحی است که می‌توان انتظار داشت بزرگ‌سالان در زندگی روزمره تجربه کنند.

این محقق در ادامه افزود: «هیچ اطمینان صددرصدی وجود ندارد که بتوان تأثیرات زوال عقل را کاهش داد. نمی‌توانم با اطمینان بگویم که سطح پائین کورتیزول ضرورتاً منجر به مزایایی می‌شود، اما این گام نخست است.»

وی پیشنهاد می‌کند که تا جای ممکن و در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنیم چراکه سطح پائین استرس، سطح کورتیزول را هم کاهش می‌دهد.

از جمله فعالیت‌هایی که باعث کاهش استرس می‌شود، می‌توان به مدیتیشن، ورزش، یوگا، برخورداری از میزان خواب کافی و یک زندگی اجتماعی فعال اشاره کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.