ارتباط با ما در

درمان استرس و نحوه کنترل آن در شرایط مختلف

درمان استرس یکی از موضوعات بسیار مهم در چند سال اخیر است. زندگی پر تنش و سخت انسانها به دلیل عواملی مانند مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و روابط ممکن است پر از روزهای سخت و پراسترس باشد.

منتشر شده

درمان استرس یکی از موضوعات بسیار مهم در چند سال اخیر است. زندگی پر تنش و سخت انسانها به دلیل عواملی مانند مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و روابط ممکن است پر از روزهای سخت و پراسترس باشد. متاسفانه اخیرا با پشت سر گذاشتن کرونا و روبرو شدن با مشکلات معیشتی سخت، افراد بسیاری در کشور ما دچار استرس شدید شده اند. بیشتر ما در پی یافتن راهی برای خلاص شدن از این حالت روحی و روانی هستیم. راهکارهای مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد اما اگر به دنبال راهکاری بسیار علمی و معقول هستید حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. برخی این باور را دارند که مشکلات روانی خود به خود حل میشوند و نیازی به درمان ندارند. اما باید توجه داشته باشیم که اتفاقا درمان این نوع مشکلات بسیار سخت تر از درمان بیماریهای جسمی است و حتما باید برای بهبود از افراد متخصص کمک گرفت.

استرس در زندگی امروزه

برای درمان استرس چه بخوریم؟

طب سنتی میتواند راهکارهای مفیدی را برای درمان استرس در اختیار ما بگذارد. دمنوشها و روغنهای گیاهی متعددی وجود دارد که میتواند از میزان استرس شما کم کند اما دو نوع دمنوش بسیار عالی برای این مشکل وجود دارد. دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس، از بهترین نوشیدنی های آرام بخش هستند که می توان از آن ها برای کم کردن استرس استفاده نمود. گل گاو زبان یک تسکین دهنده قوی اعصاب است. در صورتی که مشکل بی خوابی دارید حتما از این نوشیدنی قبل از خواب استفاده کنید. دمنوش اسطوخودوس یک داروی قوی برای درمان استرس به حساب می آید. توصیه میشود از این دمنوش در روز و در حین کار استفاده نمایید. مهم ترین ویژگی این دمنوش تسکین اعصاب بدون ایجاد خواب آلودگی است. متاسفانه بیشتر داروهای ضد استرس خواب آور هستند و همین موضوع سبب ایجاد مشکل در حین کار می شود. در حالیکه با نوشیدن یک فنجان دمنوش اسطوخودوس بدون احساس خواب آلودگی می توانید میزان استرس خود را کاهش دهید. قطره خوراکی این گیاه نیز می تواند در کاهش اضطراب کمک کننده باشد. در صورت وجود استرس شدید حتما به صورت روزانه از این دمنوش ها استفاده نمایید.

درمان استرس و فشار عصبی

فشار عصبی حاصل از موقعیتهای مختلف می تواند باعث اختلالات شدید در رفتار و روان افراد شود. اضطراب حاصل از کار، تحصیل، عدم داشتن کنترل کافی بر شرایط و عوامل متعددی می تواند فشار عصبی زیادی را تولید کند. در مواردی از دست دادن افراد و یا موقعیت های شغلی نیز می تواند عامل اصلی استرس و اضطراب باشد. در صورتی که این فشار عصبی ناشی از شرایط هر روز بیشتر و بیشتر شود و هیچ راهکاری برای درمان آن به کار گرفته نشود، ممکن است مشکلات جدی تری سلامت روان و جسم فرد را تهدید نماید. درمان استرس ناشی از فشار عصبی شدید حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود. قبل از هر چیز ریشه فشار عصبی خود را پیدا کنید. در برخی از موارد انجام این کار اصلا راحت نیست. به طور مثال کارمندی که به دلیل کمبود اعتماد به نفس فشار عصبی زیادی را تجربه می کند، ممکن است خودش ریشه این مشکل را نداند. در این موارد گذراندن جلسات درمان و تراپی می تواند بسیار اثرگذار باشد. در مواردی بدون استفاده از دارو نیز می توان مشکل فشار عصبی را از بین برد.

تاثیر استرس بر سلامت روان

درمان استرس و تپش قلب

تپش قلب یکی از عارضه های مهم استرس و اضطراب حاد است. زمانی که اتفاقی به صورت ناگهانی به وقوع می پیوندد و شما هراس و وحشت شدیدی را تجربه می کنید، سیستم هشدار بدن روشن می شود. با شروع این سیستم هشدار قلب شروع به پمپاژ خون بیشتر می کند و تنفس سریع تر می شود. زیرا در موارد ترس و فرار از شرایط شما نیاز بیشتری به اکسیژن دارید. استرس مزمن و طولانی مدت سبب می شود که شما به طور روزانه و تقریبا بی دلیل تپش قلب شدیدی را احساس کنید. تجربه این مشکل در طولانی مدت می تواند به سیستم قلب و عروق آسیب بزند. در درمان استرس مشکل تپش قلب نیز حل می شود. در صورتی که تپش قلب از علائمی بسیار شدید و آزار دهنده برای فرد باشد، پزشک داروهایی را برای منظم کردن ریتم قلب تجویز می نماید. اگر در مواردی تپش قلب شدید را تجربه می کنید، بهتر است از آب سرد استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان آب سرد و یا ریختن آن بر روی سر و صورت می تواند ریتم قلب را به حالت طبیعی و عادی بازگرداند. همچنین مصرف مواد غذایی دارای منیزیم نیز می تواند عملکرد عروق و قلب را بهبود بخشد. سبزی های دارای رنگ تیره و کره بادام زمینی مواد غذایی غنی شده از منیزیم هستند.

درمان استرس مردان

استرس عارضه ای است که بدون توجه به سن و جنسیت می تواند تمام افراد را درگیر خود نماید. زنان، کودکان و مردان در هرسنی در معرض ابتلا به این عارضه هستند. نکته مهمی که درباره استرس مردان وجود دارد این است که آن ها تمایل کمتری به گفتگو درباره مشکل خود و یا کمک گرفتن از دیگران دارند. اصطلاح مرد که گریه نمی کند، باعث شده است مردان در هنگام به وجود آمدن مشکلات روانی از بازگو کردن آن اجتناب نمایند. در حالیکه درمان استرس در مردان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اغلب آقایان مسئولیت تامین مالی خانواده را بر دوش می کشند و اضطراب مربوط به کار بیشترین تاثیر را در ابتلای آن ها به استرس دارد. از بارزترین علائم استرس در مردان بی خوابی، خشونت و گوشه گیری است. هر کدام از این موارد در طولانی مدت نشان دهنده وجود استرس بیش از اندازه در مردان می باشد. ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و کمک کردن از یک تراپیست راه حل های مناسبی برای کاهش و درمان این استری می باشد.

درمان استرس و اضطراب به کمک روانشناس

درمان استرس فکری

در مواردی افکار آزاردهنده موجب استرس و اضطراب شدید در افراد می شود. درمان استرس فکری می تواند کمک بزرگی برای سلامت روان باشد. بیشتر افرادی که دارای وسواس هستند به طرز غیر عادی دارای استرس فکری می باشند. به طور مثال فردی که وسواس تمیزی دارد به طور مداوم نگرانی های فکری درباره احتمال به وجود آمدن کثیفی دارد. متاسفانه بیشتر افراد وسواسی دچار استرس مداوم و مزمن هستند که این عامل باعث ایجاد صدمات جدی در سلامت روان و جسم آن ها می شود. یکی از دوستان صمیمی من دچار وسواس سلامتی شده بود. یعنی به طور دائم این استرس فکری را داشت که نکند به یک بیماری لاعلاجی دچار شده باشد. جالب اینجا بود که خودش دوره پزشکی را می گذراند و هر ماه آزمایشات مربوط به بیماری سرطان را می داد. او در طولانی مدت دچار مشکلات جدی روانی شد و بعدا با کمک گرفتن از یک روانشناس توانست این مشکل را حل کند.

برای درمان استرس چه قرصی بخوریم؟

داروهای ضد استرس عبارتند از آلپرازولام، کلونازپام، دیازپام، لورازپام، فلوکستین و پاروکستین. هر کدام از این داروها برای بیماران دارای مشکلات خاص تجویز می شود. توجه داشته باشید که مصرف قرص خودسرانه میتواند عوارض جدی در پی داشته باشد. اگر به دنبال درمانی برای مشکل استرس خود هستید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. هر کدام از داروهای ذکر شده دارای عوارضی هستند و مصرف آن ها بدون نسخه پزشک میتواند مشکلات جسمی و روانی شدیدی را بوجود آورد.

منبع: verywellmind.com

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.