ارتباط با ما در

الهام شیرازی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

سیستم آموزشی کشور تخریب‌گر سرمایه اجتماعی

دکتر شیرازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: به ازای جمعیت ۱۵ میلیون نفری دانش آموزان به ۱۵۰ نفر فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان احتیاج داریم که متاسفانه تعداد فوق تخصص‌های روانپزشکی کودک و نوجوان کشور زیر صد نفر است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– شیرازی فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر جو شادی در همین تعداد محدود فضای آموزشی کشور باشد می‌تواند از حاد شدن اختلالات روان‌شناختی دانش آموزان جلوگیری کند.

طبق استانداردهای جهانی ۱۰ درصد از دانش‌آموزان کشور یعنی ۱.۵ میلیون نفر به‌طورجدی نیاز به خدمات روان‌شناختی دارند که متأسفانه راهکارهای مناسب و مفیدی دراین‌باره در نظر گرفته نشده است.

هرچند طرح «همیار مشاور» که با تکیه‌بر توان خود دانش آموزان برای حل کردن مشکلات یکدیگر در نظر گرفته‌شده و به‌منظور ارتقای سلامت روان، کنترل و پیشگیری از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان با تکیه‌بر سند تحول بنیادین در مدارس اجراشده اما این طرح به‌تنهایی پاسخ گوی ۱.۵ میلیون نفر دانش‌آموزی که نیاز جدی به یک مشاور و درمانگر واقعی دارند؛ نیست.

طبق گفته محمد حاتمی معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی کشور درحالی‌که ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است، تعداد مشاوران مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر می‌رسد که مسلماً با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که این تعداد ۲۰ درصد از دانش آموزان سراسر کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد که عملاً منطقی نیست و نیاز است تا نظام آموزش‌وپرورش برای این مسئله برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشد.

دکتر الهام شیرازی فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تائید آمار استانداردهای جهانی گفت: به‌طورکلی کودکان و نوجوانان تا ۲۰ درصد ممکن است درجه‌هایی از مشکلات روانی داشته باشند؛ در جامعه هم وضع به همین منوال است.

شیرازی افزود: حال این تعداد از دانش آموزان هم مراجعه روان‌پزشکی نیاز دارند که بررسی شوند اصلاً اختلال دارند و اگر نیاز دارند که درمانی اعم از دارویی و غیر دارویی انجام شود؛ این درمان‌ها به چه طریقی صورت پذیرد.

این فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان گفت: طبیعی است در میان اکثر دانش آموزان تا ۱۰ الی ۲۰ درصد درجاتی از مسائل رفتاری، اضطرابی، ذهنی و… وجود داشته باشند. آن قسمتی که اختلال حاد داشته باشد تا ۱۰ الی ۱۵ درصد هم گزارش می‌شود.

به ازای هر صدهزار نفر یک فوق تخصص روان پزشکی ضروری است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد: با توجه به این موارد لزوم استفاده از روان‌پزشک کودک و نوجوان بیش‌ازپیش مشاهده می‌شود؛ طبق تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی باید درازای هر هزار نفر باید یک پزشک عمومی وجود داشته باشد و به ازای هر ده هزار نفر هم باید یک متخصص داشته باشیم و به ازای هر صد هزار نفر یک فوق تخصص ضروری است.

شیرازی ادامه داد: به ازای جمعیت ۱۵ میلیون نفری دانش آموزان به ۱۵۰ نفر فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان احتیاج داریم که متأسفانه تعداد فوق تخصص‌های روان‌پزشکی کودک و نوجوان کشور زیر صد نفر است که این موضوع به خاطر نبود امکانات تحصیلی در دانشگاه‌ها برای متخصصین امر است و همین‌طور سخت‌گیری‌های زیاد باعث شده که متقاضی برای فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان کاهش یابد. هر ۲ مورد باعث می‌شود که تعداد فوق تخصص‌های روان‌پزشکی کودک و نوجوان کاهش پیدا کند.

اختلالات روان‌شناختی دانش آموزان بیشتر زمینه ژنتیکی دارد

این استاد دانشگاه ادامه داد: لزوماً کمبود فضای آموزشی به‌تنهایی بر اختلالات روان‌شناختی دانش آموزان تأثیرگذار نیست و این اختلالات بیشتر زمینه ژنتیکی دارد و بعد مسائل تربیتی خانواده می‌تواند بر روی آن اثرگذار باشد. اگر جو شادی در همین تعداد محدود فضای آموزشی کشور باشد می‌تواند از حاد شدن اختلالات روان‌شناختی دانش آموزان جلوگیری کند. فضایی که مدیر مدرسه و مربیان و معلمان آن مدرسه برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند مسئله مهم است نه کوچک بودن آن فضا و نداشتن امکانات. البته نمی‌توان انکار کرد که رنگ، وسعت و فضای سبز نیز در بهبود وضعیت اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

در سیستم آموزشی کشور فقط درس داده می‌شود

وی تصریح کرد: مشکل عمده‌ای که در سیستم آموزشی کشور وجود دارد این است که فقط درس داده می‌شود و مسائل اخلاقی و اجتماعی و مهارت‌های زندگی مانند تصمیم‌گیری، حل مسئله، حمایت از هم نوع، کنترل خشم و هیجان و مدیریت استرس به‌هیچ‌عنوان تدریس نمی‌شود و باعث می‌شود سرمایه اجتماعی را به‌راحتی از بین روند.

شیرازی در خاتمه گفت: هر فردی اعم از روان‌پزشک و یا فعال حوزه رسانه‌ای که آگاهی بخشی درزمینهٔ مهارت‌های زندگی کند باعث خواهد شد ردیف‌های بالا جامعه که شامل مسئولین آموزش‌وپرورش و تصمیم‌گیرندگان اصلی و قانون‌گذاران هستند؛ سیستم معیوب آموزشی کشور را تغییر دهند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.