ارتباط با ما در

امید به سربلندی تیم داوری ایران در دیدار آرژانتین و فرانسه

خیز بلند فغانی برای قضاوت در فینال جام جهانی ۲۰۱۸

بی‌شک فغانی مردی است که می‌تواند، در کنار پیروزی مقابل قهرمان آفریقا، شکست ناعادلانه مقابل قهرمان جهان و تساوی بازهم ناعادلانه برابر قهرمان اروپا توسط شاگردان کی‌روش، برای ایران و ایرانی افتخار بیافریند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– علیرضا فغانی، در تیم‌های فوتبال بانک ملی، شهاب خودرو، اتکا و نیروی زمینی ارتش پا به توپ بوده و در قامت بازیکنی قابل‌اتکا در زمین این تیم‌ها هنرنمایی کرده است. ریل ادامه مسیر زندگی ورزشی‌اش را اما نه در بازیگری در دنیای فوتبال که در سوت و قضاوت و داوری دنبال بناکرده و در سال ۲۰۰۸ در لیست داوران بین‌المللی فیفا قرارگرفته است.

 

در کارزارهای خوبی در سوت خود دمیده و ردای قضاوت حساس‌ترین دیدارهای بین‌المللی در سطح قاره را بر تن کرده است.

 

از دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴ گرفته تا فینال‌های جام ملت‌های آسیا و جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۵ و فینال المپیک ریو ۲۰۱۶ در رده جدال‌هایی است که کارنامه موفق‌ترین تیم داوری ایرانی در جهان را به نیکی آذین بخشیده و می‌توان به خروجی آن بالید.

 

شاید بتوان گفت که فینال جام ملت‌های ۲۰۱۵ در استرالیا اولین قضاوت و نقطه عطف کارنامه داوری او بود. نماینده جامعه داوری ایران در این دیدار کم‌اشتباه ظاهر شد و از ناظرانش نمره قبولی گرفت.

 

یک سال بعد فیفا قضاوت فینال جام باشگاه‌های جهان‌بین بارسلونا و اتلتیکو مینیرو را به او سپرد که او آنجا هم درخشان ظاهر شد. البته در سکانس بعدی، فینال یورو ۲۰۱۶ بین برزیل و آلمان به او سپرده شد تا سریال قضاوت‌های بی‌نقص داور ایرانی، فیفا را مجاب به‌قرار دادن نامش در لیست قاضیان کارزار جام جهانی در روسیه کند.

 

علیرضا فغانی حالا با قضاوت‌هایی که در روسیه داشته، حسابی خوش درخشیده و کارناوال تمجید کارنامه‌اش در آوردگاه جهانی میان نخبگان فوتبال دنیا به راه افتاده است.

 

جایگاه ارزشمند در میان داوران جام جهانی

پس از قضاوت خوب بازی برزیل و صربستان در دور سوم مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸، همچنان در جایگاه دوم برترین داوران جام بیست وی کم باقی ماند.

 

فغانی در دور اول بازی‌ها هم با قضاوت خوب دیدار تیم‌های آلمان با مکزیک موردتمجید قرارگرفته و خود را به‌عنوان یکی از داوران برتر معرفی کرده بود.

 

داور بین‌المللی کشورمان در حال حاضر با ۴٫۸۱ امتیاز با اختلاف ناچیزی نسبت به «بیورن کوئیپرس» هلندی (۴٫۸۳) در جایگاه دوم برترین داوران جام قرار دارد و پس از او داوری از مصر با ۳٫۸ امتیاز در جای سوم ایستاده است.بر اساس این امتیازدهی که با «ستاره» مشخص می‌شود فغانی موفق شد در بازی شب گذشته برزیل برابر صربستان ۵ ستاره به نشانه قضاوت بی‌نقص دریافت کند.

 

از قضاوت آلمان با مکزیک تا داوری میان آرژانتین و فرانسه

شاید بتوان در کنار نام بزرگ، کولینا با آن چهره منحصربه‌فرد و چشم‌های هراسناک برای بهترین ستاره‌های دنیای مستطیل سبز، نام دکتر مارکوس مرک آلمانی را با اختلاف در صدر بهترین‌های دنیای قضاوت در فوتبال جهان نشاند.

 

حال اما با کارنامه تحسین‌برانگیز فغانی، مارکوس مرک داور معروف آلمانی درباره روند مثبت عملکرد این داور ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۸ در توئیتی نوشته: استمرار سیر شگفت‌انگیز داور ایرانی علیرضا فغانی، پس از داوری آلمان- مکزیک و برزیل- صربستان تا داوری دیدار آرژانتین- فرانسه.

 

همچنین سرمربی موفق آلمانی استقلال نیز در توئیتی، با انتشار تصویر توئیت این داور معروف نوشت: علیرضا فغانی کار بسیار بزرگی انجام داد و این درست است که این بازی دشوار را هم به او بدهند.

 

وقتی کیمیچ ژرمن‌ها از فغانی جا ماند

درجایی که پیش‌تر نیز “جامعه ایرانی” در گزارشی به نقل از شبکه  ZDF آلمان درباره بررسی کارنامه نماینده جامعه داوری کشورمان در روسیه آورده بود: در ویدئوئی که از آنالیز صحنه گل تیم مکزیک به آلمان منتشرشده، آنالیزور به‌سرعت دوندگی داور ایرانی اشاره می‌کند که از سرعت کیمیچ، مدافع آلمانی بیشتر است و درحالی‌که کیمیچ در این صحنه جا می‌ماند، فغانی با سرعتی به‌مراتب بیشتر به صحنه گل نزدیک می‌شود.

 

حال اما شمارش معکوس برای انتخاب داور فینال آغاز خواهد شد و در صورت صعود احتمالی یک تیم از آمریکای جنوبی در برابر تیمی از قاره سبز، شانس تیم داوری ایران برای قضاوت کارزار لژینسکی بیش‌ازپیش خواهد شد.

 

تیمی که سال‌هاست تجربه قضاوت حساس‌ترین دیدارها را از سر گذرانده و سخندان در کنار فغانی کاندیدای بهترین کمک‌داور جهان لقب گرفته و وضعیت منصوری نیز در نوبه خود بسیار ستودنی است.

 

پیش‌تر داود فنایی، به نمایندگی از کشورمان در فینال جام جهانی به‌عنوان کمک‌داور قضاوت کرده و است و صدالبته که قضاوت تیم یکدست داوری ایران در ایستگاه پایانی ماراتن فوتبال در بلاد روس‌ها شیرینی دیگری خواهد داشت و باتجربه گذشته به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس نیست.

 

به‌هرتقدیر اگر نام فغانی و تیم‌اش را در باکس داوری فینال جام دیدید، تعجب نکنید، تیم داوری که به مدد عملکرد بی‌نقص و ارزشمند خود، کارنامه قابل دفاعی را بر جای گذاشته و می‌توان به حضورش در فینال امیدوار بود.

 

بااین‌همه در کنار عملکرد ارزشمند یوزهای ایرانی در جام، برای تکمیل ویترین شگفتی‌آفرینی روسیه، فوتبال دوستان ایرانی، چشم‌انتظار قضاوت فغانی در لژینسکی هستند.

 

بی‌شک فغانی مردی است که می‌تواند، در کنار پیروزی مقابل قهرمان آفریقا، شکست ناعادلانه مقابل قهرمان جهان و تساوی بازهم ناعادلانه برابر قهرمان اروپا توسط شاگردان کی‌روش، برای ایران و ایرانی افتخار بیافریند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.