ارتباط با ما در

عنابستانی: مقصران عدم‌جذب توریست جام‌جهانی را به مجلس خواهیم کشاند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: انتظار داشتیم تعداد زیادی از مسافرین جام جهانی در کیش و قشم اقامت داشته باشند و تور‌هایی برایشان فراهم شود تا از داخل ایران بازدید کنند. همچنین خط ثابت کشتیرانی تفریحی بین جزایر کیش و قشم و دوحه برقرار شود و رفت و آمد ارزی خلیج فارس شکل بگیرد که متاسفانه هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاد.

منتشر شده

یک ماه از بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی کشور، یعنی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گذرد، اما ایران به عنوان یکی از کشور‌های همسایه میزبان جام جهانی نتوانست از فرصت جذب توریست به واسطه این رویداد مهم و جهانی، بهره ببرد.

در همین رابطه، علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به نشان تجارت گفت: با وجود موقعیت ویژه استراتژیک در ایران و دارا بودن منابع و فرصت‌های بسیار، متاسفانه مدیران کشور ما استاد سوزاندن فرصت‌ها هستند.

وی افزود: با توجه به برگزاری جام جهانی در کشور همسایه و ارتباط خوب ایران با قطر و حتی نسبت فامیلی که هیات حاکمه قطر با ایرانی‌ها دارد، می‌توانستیم استفاده ویژه‌ای از این رویداد کنیم که متاسفانه این فرصت را از دست دادیم.

این چهره اصولگرای مجلس تصریح کرد: شاید از دولت قبل چنین انتظاری نداشتیم، اما از دولت جدید که دیپلماسی منطقه‌ای خود را فعال کرده و همچنین با توجه به سفر رییس جمهور و وزیر سابق راه و شهرسازی و سایرین که به قطر داشتند، انتظار‌ها ویژه بود. مثلاً انتظار داشتیم تعداد زیادی از مسافرین جام جهانی در کیش و قشم اقامت داشته باشند و تور‌هایی برایشان فراهم شود تا از داخل ایران بازدید کنند. همچنین خط ثابت کشتیرانی تفریحی بین جزایر کیش و قشم و دوحه برقرار شود و رفت و آمد ارزی خلیج فارس شکل بگیرد که متاسفانه هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاد.

نماینده سبزوار اظهار داشت: در این خصوص، شاید وزارتخانه‌های گردشگری، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان توضیحاتی داشته باشند، ولی به نظر من، مهم‌ترین عامل، بی‌توجهی به بخش خصوصی است. همیشه وقتی کار را به مردم نمی‌سپاریم و در رده دولتی نگه داشته و به ارتباطات دولتی گره می‌زنیم، ضرر می‌کنیم. در واقع باید این کار توسط دولتی‌ها انجام می‌شد، یعنی هماهنگی لازم توسط بخش دولتی انجام می‌گرفت، سپس انجام کار به مردم، آژانس‌ها و هتل‌ها سپرده می‌شد.

وی یادآور شد: خوب است مسئولان ما، دوران تحریم قطر توسط کشور‌های خلیج فارس و سیاست اردوغان، رییس جمهور ترکیه که در آن زمان هزار نفر از سرمایه‌گذاران و تجار بزرگ خود را جمع کرد تا در قطر سرمایه‌گذاری کنند را به یاد بیاورند. اردوغان به آن‌ها گفت چنانچه سود کردید با خودتان، در صورت زیان، دولت ترکیه ضرر شما را جبران خواهد کرد. ما هم باید بخش خصوصی را در کشور مورد حمایت قرار دهیم، اما متاسفانه ما به بخش خصوصی و مردم اعتماد نمی‌کنیم. بخش دولتی هم همیشه درگیر مشکلات جاری و روزمره خود است و درگیری‌های سیاسی اخیر هم مزید بر علت و بهانه‌ای شد برای مسئولان.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد زیرساخت‌هایی که از سوی برخی مسئولان مطرح می‌شود، اما در عمل، خروجی ندارد، شعار است و با واقعیت فاصله دارد؟ گفت: زیرساخت‌ها بسیار خوب و کافی هستند و از طرفی، توانمندی و منابع مالی خوبی داریم، ولی نمی‌توانیم درست استفاده کنیم. مشکل از بروکراسی اداری و نوع نگاه ما به مدیریت کشور است. ساختار دموکراسی نادرستی داریم و همه چیز به تصمیماتِ متمرکز بالا دستی گره می‌خورد. اگر ما بتوانیم مدل حکمرانی و ساختار اداری کشور را تغییر دهیم و به جای گره زدن به تصمیمات بالادستی، مردم تصمیم بگیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

عنابستانی در پایان خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های گردشگری، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان و همه کسانی که در مسیر از دست دادن این فرصت جذب توریست به صورت مستقیم ارتباط داشتند، حتماً به مجلس فراخوانده می‌شوند تا هم به بخش نظارت مجلس بر دستگاه حاکمه پاسخگو باشند و هم تجربه‌ای مستند باشد برای استفاده بهتر در فرصت‌های بعدی.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.