ارتباط با ما در

یک دوربین عکاسی حرفه‌ ای چه ویژگی ‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای شروع کسب و کار حرفه‌ای، تهیه ابزار باکیفیت و به‌روز است. این موضوع در مورد عکاسی و تهیه دوربین نیز صدق می‌کند.

منتشر شده

یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای شروع کسب و کار حرفه‌ای، تهیه ابزار باکیفیت و به‌روز است. این موضوع در مورد عکاسی و تهیه دوربین نیز صدق می‌کند. به همین منظور در این مطلب اطلاعات اولیه درباره شناخت ویژگی‌های انواع دوربین‎ عکاسی حرفه‌ای، در اختیار علاقه‌مندان عکاسی قرار خواهد گرفت. اگر شما اطلاعات کافی درباره این مسئله داشته باشید، قادر خواهید بود تا بر حسب نیاز خود، انتخاب آگاهانه‌ای داشته و سفری مهیج را در دنیای عکاسی آغاز کنید. دوربین عکاسی حرفه‌ای که برای بار اول تهیه می‌کنید، نه تنها باعث علاقه‌مندی بیشتر شما به این حرفه و سهولت عکاسی خواهد شد، بلکه به صورت طولانی مدت قابل استفاده خواهد بود. برای انتخاب صحیح، نیاز است که اطلاعات ضروری و پایه درباره ویژگی‌های دوربین عکاسی حرفه ای را بیاموزید. توصیه می‌کنیم، حتما آنچه در ادامه آمده است را با دقت مطالعه کنید.

ویژگی‌های مهم دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای

یک دوربین عکاسی حرفه‌ای مزایایی دارد که آن را از سایر دوربین‌ها متمایز می‌کند و هر دوربین به صورت منحصربه‌فرد، ویژگی‌های خاص خود را دارا خواهد بود. در اینجا نیاز شما است که نوع دوربین را مشخص خواهد کرد؛ اما در حالت کلی، بخش‌هایی که کیفیت آن‌ها برای تمامی انواع دوربین موثر هستند را بررسی خواهیم نمود.

لنز دوربین

انتخاب لنز دوربین به نوعی مهم‌ترین گام در تهیه دوربین حرفه ای و متناسب با نیاز شماست. لنزهای دوربین به‌صورت کلی به دو دسته قابل تعویض و چسبیده به بدنه تقسیم می‌شوند. با توجه به موارد استفاده، می‌توانید لنز دوربین مورد نیاز خود را تهیه نمایید. به طور مثال اگر می‌خواهید عکس‌هایی باکیفیت از مناظر طبیعی و سفرهایتان تهیه کنید و بصورت چندان حرفه‌ای عکاسی را دنبال نمی‌کنید، نیازی به دوربین قابل تعویض نخواهید داشت. شما می‌توانید با انتخاب لنز دوربین با دامنه گسترده که بزرگ‌نمایی اپتیکال مناسبی داشته باشد، بسیاری از نیازهایتان را برآورد نمایید. اما در صورتی که می‌خواهید مهارت‌های عکاسی‌تان را ارتقا دهید و برای ابزار عکاسی حرفه‌ای هزینه کنید، بهتر است دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض تهیه نمایید.

دیافراگم لنز دوربین

دیافراگم، ابزاری برای کنترل میزان نور ورودی به دوربین است. هرچه دیافراگم دوربین عدد کمتری داشته و بازتر باشد، میزان نور بیشتری به گیرنده‌های نوری خواهد رسید. بهتر است بدانید که هرچه مقدار دیافراگم بیشتر باشد، در واقع کیفیت عمق تصویر کاهش خواهد یافت. از دیگر وظایف دیافراگم می‌توان به کنترل عمق تصویر اشاره کرد. بدین معنا که اگر می‌خواهید از یک شیء خاص یا چهره عکاسی کنید و فکوس را روی آن شیء قرار داده و سوژه را از محیط جدا کنید، باید دیافراگم یا F را روی کوچکترین عدد نظیر f/2.8 گذاشته و به تصویر عمق دهید. این در حالی است که اگر قصد دارید از یک منظره عکاسی کنید حتما باید میان دیافراگم را تا حد ممکن کم کنید و F را روی بزرگترین عدد موجود بگذارید تا فکوس عکس روی منظره باشد. در این حالت دوربینی با قابلیت تنظیم آسان دیافراگم، اولویت دارد.

ISO یا ایزو

ISO یا حساسیت سنسور از مواردی است که می‌تواند روی انتخاب شما تاثیر بسزایی داشته باشد. ایزو باعث می‌شود تا دوربین در حضور نور کم هم تصاویر باکیفیتی ثبت نماید. هرچقدر اندازه ایزو دوربین بالاتر باشد، حساسیت دوربین بیشتر بوده و در نور کم تصاویر واضح‌تری را ثبت خواهد کرد. با تنظیم ایزو در نور کم، عملکرد سرعت شاتر و دیافراگم هماهنگ‌تر و بهتر خواهد شد. البته گفتنی است تنظیم ایزو روی مقادیر بسیار بالا درست نبوده و تاثیرات منفی همچون تارشدگی و ایجاد نویز خواهد داشت. در نتیجه در بهترین حالت بهتر است ایزو را روی عدد پایین تنظیم نمایید تا نویز کمتری در عکس ایجاد گردد.

سرعت شاتر دوربین

شاتر دریچه‌ای است که مانع ورود نور به دوربین و تابش آن به سنسور می‌شود. در مقایسه با دیافراگم و ISO که بصورت مستقیم نور را دریافت می‌نمایند، سرعت شاتر چگونگی جمع آوری نور دوربین را تعیین و کنترل خواهد کرد. میزان سرعت شاتر در مدت زمان یک ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. سرعت شاتر بیشتر به معنای عکاسی کردن از سوژه‌های خنثی است و اگر سرعت شاتر کم باشد نور بیشتری خواهد گرفت. دوربین‌های SLR قابلیت تنظیم سرعت باز و بسته شدن شاتر را دارد و با این گزینه می‌توانید مدت زمان نوردهی به سوژه را کنترل کنید. برای مثال وقتی می‌خواهید از سوژه‌های ورزشی عکاسی کنید، باید سرعت شاتر را زیاد کنید تا نور کمتری به سنسور جذب شود و در نتیجه تصویر کمی تاریک‌تر ثبت شود. به همین علت در تهیه دوربین عکاسی حرفه ای، توجه به قابلیت شاتر مهم است.

اندازه حسگر یا سنسور دوربین‌های دیجیتال

انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتالی، حسگرهایی در ابعاد متنوع دارند که این سنسورها فاکتور مهمی برای خرید دوربین حرفه‌ای به شمار می‌روند؛ زیرا تصویر اصلی روی آن شکل می‌گیرد. بصورت جامع هرچه سنسور یک دوربین بزرگتر باشد، نور بیشتری جمع کرده و نویز کمتری را در تصویر ایجاد می‌کند. از دیگر تاثیراتی که حسگر روی عکاسی دارد، می‌توان به سریع‌تر شدن مدت زمان عکاسی اشاره کرد. در این حالت شاتر مدت زمان کوتاه‌تری باز می‌باشد و عکس‌ها کمتر تار می‌شوند. اگر از آن دسته افرادی هستید که کاملا حرفه‌ای عکاسی می‌کنید و شناخت خوبی از دوربین‌های عکاسی دارید، دوربین‌هایی با حسگرهای بزرگ‌تر که دارای حسگر در قطع فول فریم و مدیوم فرمت است، باید انتخاب شما باشد. در دوربین‌های آماتور و نیمه حرفه‌ای حسگرهای APS-C و در نهایت در دوربین‌های گوشی‌های همراه و کامیکت، حسگرهای کوچک‌تر در اندازه ناخن انگشت کوچکتان استفاده می‌شود.

مگاپیکسل دوربین

یکی از مهمترین نکاتی که در خرید دوربین عکاسی مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، دقت واحد حسگر دوربین است که با مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌شود. سنجش رزولوشن دوربین به وسیله مگاپیکسل انجام می‌گیرد، یعنی هرچه میزان آن بیشتر باشد عکس گرفته شده دقت بیشتری خواهد داشت. باید بدانید که با این تعارف گفته شده کیفیت تصویر لزوما ربطی به تعداد بالاتر مگاپیکسل ندارد و اندازه سنسور این مسئله را تعیین می‌کند. بدین معنی که اگر شما برای چاپ عکس‌های خود سایزهای رایجی نظیر ۶*۴ یا نهایتا ۱۲*۱۸ استفاده می‌کنید، انتخاب یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی برای شما کفایت می‌کند.

جمع بندی

درحالت کلی جز موراد ذکر شده، شفافیت لنز، زوم خودکار، میزان حافظه ذخیره‌سازی و باتری مورد نیاز خود می‌باشد. حال که با ویژگی‌هایی که تاثیر بسزایی در انتخاب دوربین عکاسی حرفه‌ای دارند آشنا شدید، بهتر است بصورت مختصر با ویژگی‌هایی که به هیچ وجه نباید روی انتخابتان تاثیر داشته باشد هم آشنا شوید. از جمله این موارد می‌توان به مواردی نظیر لرزشگر، ضبط ویدیو، فریم ریت، عکاسی پانوراما، صفحه نمایش متحرک و اتصالات بی‌سیم اشاره کرد. اکثر موارد ذکرشده تقریبا در تمامی دوربین‌های حرفه‌ای خوب بازار وجود دارند. این موراد صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و نباید تاثیری روی انتخاب شما داشته باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.