ارتباط با ما در

راه های تشخیص تنبلی تخمدان چیست؟

اگر پوستی چرب دارید، پریودتان عقب افتاده است یا دچار اضافه وزن شده اید، مراجعه به دکتر زنان به شما توصیه می شود. چرا که چنین عواملی می‌توانند نشانه هایی از ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان باشد که امروزه به آن PCOS نیز گفته می‌شود.

منتشر شده

به نقل از با  مجله علم: اگر پوستی چرب دارید، پریودتان عقب افتاده است یا دچار اضافه وزن شده اید، مراجعه به دکتر زنان به شما توصیه می شود. چرا که چنین عواملی می‌توانند نشانه هایی از ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان باشد که امروزه به آن PCOS نیز گفته می‌شود.

تنبلی تخمدان (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع در بین زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره های قاعدگی نادر یا طولانی مدت یا سطح هورمون مردانه (آندروژن) بیش از حد داشته باشند. تخمدان ها ممکن است مجموعه های کوچک متعددی از مایعات (فولیکول ها) ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک ها را آزاد کنند.

علت دقیق PCOS ناشناخته است. تشخیص تنبلی تخمدان و درمان به موقع  آن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند: دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را کاهش دهد. در ادامه این مقاله درباره علائم، علت بروز و راه های تشخیص تنبلی تخمدان صحبت خواهیم نمود. پس اگر این مطلب برای شما مفید است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علائم تنبلی تخمدان

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان متفاوت است. اما توصیه می شود که در صورت مشاهده حداقل دو مورد از علائم زیر، به دکتر زنان مراجعه نمایید.

  • پریودهای نامنظم (سیکل های قاعدگی نامنظم)
  • افزایش وزن
  • آکنه و مشکلات پوستی
  • رویش های زائد در نواحی مختلف بدن
  • ریزش یا نازک شدن مو

علت ایجاد تنبلی تخمدان

امروزه علت دقیق بروز تنبلی تخمدان مشخص نیست.  اما عواملی که ممکن است در این بیماری نقش داشته باشند عبارتند از:

مقاومت بدن در برابر انسولین

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس برای کنترل میزان قند خون تولید می شود. این هورمون به انتقال گلوکز از خون به سلول ها کمک می کند. اگر سلول های شما نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون شما افزایش می یابد و این بدان معنی است که بافت های بدن در برابر اثرات انسولین مقاوم شده اند و بنابراین بدن مجبور است برای جبران، انسولین اضافی تولید کند. سطح بالای انسولین باعث تولید بیش از حد تستوسترون در تخمدان ها می شود و همین امر باعث مشکل در تخمک گذاری شود.

عدم تعادل هورمون ها

بسیاری از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دارای عدم تعادل در برخی هورمون ها هستند. این هورمون ها عبارتند از:

  • افزایش سطح تستوسترون (هورمون مردانه)
  • افزایش سطح هورمون لوتئینیزه کننده (هورمون تحریک کننده تخمک گذاری)
  • سطوح پایین گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG)
  • افزایش سطح پرولاکتین

ژنتیک

تنبلی تخمدان ممکن است که گاهی ژنتیکی و ارثی باشد. اگر یکی از بستگان شما مانند مادر، خواهر یا عمه شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، خطر ابتلای شما به این بیماری اغلب افزایش می یابد.

عفونت ها

مطالعات نشان می دهند که سندرم تخمدان پلی کیستیک در افرادی که به برخی عفونت های شدید دچار شده اند، بیشتر نمایان می شود.

راه های تشخیص تنبلی تخمدان

آزمایشات و معاینات دقیق و مشخصی برای تشخیص تنبلی تخمدان وجود ندارد. اما دکتر زنان می تواند با انجام برخی آزمایش ها، معاینات و بررسی علائم بیمار مانند: قاعدگی های نامنظم و یا افزایش وزن ناگهانی، به تشخیص تنبلی تخمدان بپردازد.

در ادامه برخی از راه های تشخیص تنبلی تخمدان را به شما معرفی خواهیم کرد.

آزمایش خون

دکتر زنان در اولین مرحله تشخیص، درخواست آزمایش خون می نمایند. او به کمک آزمایش خون به بررسی میزان انواع هورمون ها، اندازه‌گیری کلسترول و تری‌گلیسرید در حالت ناشتا ، مقاومت به گلوکز و … می پردازد. دکتر زنان با مشاهده نتایج این آزمایش خون، می تواند سطح هورمون های بدن را اندازه گیری نماید و و با توجه به نتیجه آزمایش، به تشخیص تنبلی تخمدان بپردازد.

معاینه لگن

عموما دکتر زنان برای تشخیص دقیق تر، اقدام به معاینه بیمار می نماید. طی این معاینه به مشاهده توده ها، تومورها و سایر ناهنجاری‌ها می پردازد تا به کمک مشاهدات خود، تنبلی تخمدان را تشخیص دهد.

سونوگرافی

سونوگرافی یکی از روش های تشخیصی تقریبا دقیق می باشد. دکتر زنان با استفاده از دستگاه سونوگرافی، ظاهر تخمدان و قطر مخاط رحم را اندازه‌گیری می‌کند.

عوارض ابتلا به تنبلی تخمدان

چنانچه بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک به موقع درمان نشود، می تواند عوارض متعددی را برای بیماران پدید آورد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا در بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد)
  • سندرم متابولیک
  • دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر)
  • اضافه وزن

تنبلی تخمدان چگونه درمان می شود؟

درمان تنبلی تخمدان به عوامل مختلفی بستگی دارد. سن، شدت علائم و سلامت کلی بدن ممکن است به درمان این بیماری بستگی داشته باشد. البته فراموش نشود که زمان درست تشخیص تنبلی تخمدان نیز می تواند به درمان آن کمک کند. راه های درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک به دو دسته تقسیم می شود.

  • بانوانی که قصد بارداری دارند.
  • بانوانی که قصد بارداری ندارند.

اگر قصد بارداری دارید، درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر در رژیم غذایی و استفاده از یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی بیشتر می تواند به کاهش وزن و کاهش علائم کمک کند. چرا که رعایت این موارد می توانند به بدن شما در استفاده موثرتر از انسولین، کاهش سطح گلوکز خون و تخمک گذاری کمک کنند. همچنین مصرف برخی داروها می تواند به تخمدان ها کمک کند تا تخمک ها را به طور طبیعی آزاد کند. البته که مصرف این داروها مضراتی نیز دارد. زیرا این داروها می توانند شانس زایمان چند قلو (دوقلو یا بیشتر) را افزایش دهند و یا باعث تحریک بیش از حد تخمدان شوند. در چنین شرایطی فرد علائمی مانند: نفخ شکم و درد لگن را حس خواهد کرد.

اما اگر قصد باردار شدن ندارید، درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استفاده از قرص های ضد بارداری

استفاده از این قرص ها به کنترل چرخه های قاعدگی، کاهش سطح آندروژن و کاهش آکنه کمک می کند.

مصرف داروی دیابت

این روش اغلب برای کاهش مقاومت به انسولین دربیماری تنبلی تخمدان استفاده می شود. البته این روش به کاهش سطح آندروژن، کاهش رشد مو و تخمک گذاری منظم نیز کمک می کند.

تغییر در رژیم غذایی و داشتن یک رژیم غذایی صحیح

فعالیت بدنی زیاد

کاهش وزن

اگر برای درمان تنبلی تخمدان خود به دنبال بهترین دکتر زنان هستید، سایت دکترتو می‌تواند به شما در انتخاب پزشک کمک کند. در این سایت می‌توانید نوبت خود را برای مشاوره حضوری رزرو کنید و یا مشاوره آنلاین پزشکی انجام دهید.

حرف آخر

در این مقاله درباره بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان در خانم ها صحبت شد. علائم، علل، راه های تشخیص و درمان این بیماری نیز برای شما بازگو شد. اما همچنان توصیه می شود که در صورت ابتلا به این بیماری حتما به دکتر زنان مراجعه نمایید و به هیچ عنوان به صورت سرخود دارو مصرف نکنید.

منبع: باعلم

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.