ارتباط با ما در

هانی زاده در گفت وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چقدر احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا وجود دارد؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید ترامپ به دلایل مختلفی از جمله در خطر بودن کشورهای هم پیمانش در منطقه و نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دست به حمله نظامی به ایران نخواهد زد.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد روزجمعه بود که پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی گلوبال هاوک وارد فضای سرزمینی کشورمان شد و در حالی که مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.

پس از انتشار این خبر بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی اعلام کرد که ایران کار بسیار بدی انجام داده است و پاسخ آن را خواهد گرفت. در همین حال که برخی اعلام می‌کردند این پهپاد وارد فضای سرزمینی ایران نشده است و ایران حق زدن این هواپیمای پیشرفته را نداشت، عربستان، امارات و اسرائیل در تلاش بودند تا به این بهانه آمریکا را وادار به حمله نظامی به ایران کند. در این شرایط بود که در نهایت ترامپ در توییتی اعلام کرد که قصد حمله به سه نقطه در ایران را داشت و بعد از آنکه متوجه شد در این حملات حدود ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، ۱۰ دقیقه پیش از شروع حمله، دستور توقف آن را داد؛ ادعایی که به عقیده بسیاری از سیاسیون و کارشناسان ادعایی کذب و برای شواف کردن است.

حسن هانى زاده کارشناس مسائل سیاسى در گفت و گو با جامعه ایرانى و در رابطه با حمله سپاه  به پهپاد جاسوسى آمریکا در آبهاى ایران، گفت: در واقع از مدت ها قبل میان تیم ترامپ و ژنرال هاى پنتاگون بر سر حمله نظامى به ایران اختلاف نظرهایى بروز کرده بود. طى روزهاى گذشته برخى از ژنرال هاى آمریکایى حاضر در منطقه، در یک اتاق جنگى فراى رصد توان نظامى ایران، تصمیم گرفتند پهپاد فوق پیشرفته (گلوبال هاوک) که از پیشرفته ترین پهپادهاى رادار گریز آمریکا است را راهى ایران کنند تا ضمن دریافت اطلاعات، توان دفاع هوایى ایران را هم مورد آزمایش قرار دهند. همانطور که دیدید به محض ورود این پهپاد به مرزهاى آبی ایران، نیروى هوا و فضاى سپاه وارد عمل شده و این پهپاد را سرنگون کردند.

هانى زاده ادامه داد: این امر دو گزینه را براى آمریکا ایجاد کرد که توان دفاع ایران فوق تصور همه ژنرال ها و مقامات کاخ سفید بوده است و نشان داد که ایران از توان دفاعى بالایى برخوردار است. این موضوع براى آمریکا تجربه اى بود که حمله نظامى به ایران میتواند بسیار سخت و جبران ناپذیر باشد. از همین رو بعد از سرنگونى این پهپاد، در کاخ سفید جلسه اى با حضور مقامات سیاسى، امنیتى و نظامى با حضور ترامپ برگزار شد؛ برخى از چهره هاى تندرو مانند مایک پمپئو و جان بولتون مصر بودند پاسخ ایران را حتى با یک حمله نظامى کوچک باید داد. اما کسانى که ارزیابى درستى از توان دفاعى و نظامى ایران به دست آورده بودند به شدت با این حمله مخالفت کردند.

این کارشناس با بیان اینکه اگر میگویند ترامپ از حمله به ایران منصرف شده است، صرفا براى حفظ آبروى رفته آمریکا است، تصریح کرد: از همین رو ترامپ و برخى مقامات آمریکایى اعلام کردند که براى مسائل انسانى از این حمله منصرف شده اند. به نظر میرسد ایران ضربه شست محکمى به آمریکا نشان داد و امارات، عربستان، آمریکا و اسرائیل متوجه شدند ایران کشورى نیست که بتوان به سادگى به آن حمله کرد. مسئله دیگر شرایط منطقه و نفوذ ایران در منطقه است و طبیعتا اگر جنگى رخ دهد مواضع نظامى آمریکا در کشورهاى منطقه و برخى کشورهاى حاشیه خلیج فارس از خشم ایران دور و در امان نخواهند بود.

هانى زاده ادامه داد: بسیار بعید به نظر مى رسد که آمریکا در این شرایط بتواند به ایران حمله کند از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و دونالد ترامپ نمی‌خواهد که دست به اقدامی عجولانه بزند چون می‌داند که ممکن است عواقب بدی را برای آمریکا و همپیمانان آمریکا در منطقه به همراه داشته باشد. آمریکا اگر به صورت جدی قصد حمله به ایران را داشت قطعا به ایران حمله می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران مستنداتی را دارد که ثابت می‌کند این پهپاد در آب‌های ایران ورود کرده و باید شکایت خود را به شورای امنیت ملی ببرد؛ زیرا نقض آشکار حاکمیت ایران رخ داده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل افزود: به نظر می‌رسد توییت ترامپ مبنی بر اینکه قصد حمله به ایران را داشت، یک نوع جنبه پروپاگاندی دارد و اگر او حقیقتا قصد حمله را داشت نه تنها آن را اعلام نمی‌کرد بلکه به صورت جدی و یکباره حمله علیه ایران را آغاز می‌کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.