ارتباط با ما در

ورود کاریابی‌ها به طرح اشتغال فارغ التحصیلان/نحوه مشارکت مراکزشغلی

مراکز کاریابی در طرح اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی که تحت عنوان «طرح کارورزی» در دستور کار دولت قرار دارد، مشارکت می کنند.

منتشر شده

کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی می‌توانند در طرح اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی که تحت عنوان «طرح کارورزی» به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغالزایی دولت شناخته می‌شوند، مشارکت کنند.

طی سال‌های اخیر به دلیل رکود در بازار کار، کاهش سمت تقاضا برای نیروی کار و به تبع آن کاهش استقبال کارفرمایان و صاحبان مشاغل برای جذب نیروی بامهارت، کاریابی‌ها نیز به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شدند و مراجعه جامعه کارفرمایی به کاریابی‌ها برای جذب نیرو نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

به همین دلیل و برای بهبود وضع اقتصادی کاریابی‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تفویض برخی امور از جمله بیمه بیکاری به این مراکز، حمایت از کاریابی‌ها را در دستور کار قرار داد.

یکی دیگر از سیاست‌ها و برنامه‌های حمایت از مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها، مشارکت دادن این مراکز در طرح اشتغال فارغ التحصیلان در قالب طرح کارورزی است.

در همین زمینه محمد اکبرنیا، مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به برنامه‌های رونق فعالیت مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها گفت: به دلیل رکودی که در بازار کار طی چند سال گذشته وجود دارد کاریابی‌های داخلی نیازمند حمایت بیشتری از نظر اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از کاریابی‌ها، هماهنگ شده تا در قالب طرح کارورزی بتوان از ظرفیت کاریابی‌ها برای معرفی کارورزان به کارفرمایان استفاده کرد.

اکبرنیا افزود: با اجرای طرح کارورزی علاوه بر معرفی فارغ التحصیلان بیکارِ دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا به بازار کار، کارفرمایان نیز در صورت جذب این افراد تا دو سال از پرداخت حق بیمه فرد به کارگمارده شده به تأمین اجتماعی معاف می‌شوند.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با تاکید بر اینکه کاریابی‌ها می‌توانند با ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و فارع التحصیلان از این محل منتفع شوند، گفت: ضمن اینکه بیمه بیکاری و انجام امور مربوط به اتباع خارجی هم به کاریابی‌های منتخب واگذار شده و در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده برخی کاریابی‌ها از متقاضیان، دستورالعملی تدوین شد تا ضوابط و شرایط مشارکت این مراکز در طرح کارورزی مشخص باشد.

فرایند کار و نحوه مشارکت دفاتر کاریابی

۱- مراجعه فارغ التحصیلان جویای کار (لیسانس و بالاتر) به دفاتر کاریابی.

۲- راهنمایی و مشاوره شغلی و ثبت نام از فارغ التحصیلان جویای کار (بدون دریافت وجه مشاوره و ثبت نام).

۳- معرفی فارغ التحصیلان جویای کار به کارفرمایان متقاضی جذب نیروی کار جدید.

تبصره: درصورتی که کارفرمایی متقاضی بهره مندی از معافیت‌های بیمه‌ای (به مدت یک سال) باشد، دفتر کاریابی مکلف به اخذ، بررسی و تطبیق مدارک و مستندات موجود با ضوابط اجرایی طرح می‌باشد.

۴- بکارگیری و جذب فارغ التحصیلان جویای کار توسط کارفرما مطابق گردش کار اعلامی در این شیوه نامه.

۵- دریافت حق الزحمه مشاوره شغلی، ثبت نام و بکارگماری توسط کاریابی پس از اشتغال نیروی نیروی کار.

۶- در صورت عدم بکارگیری فارغ التحصیل جویای کار در فرصت‌های شغلی معرفی شده از طریق کاریابی یا اعمال مشوق‌های بیمه‌ای یک ساله و تمایل متقاضی به سپری نمودن دوره کارورزی، کاریابی می‌تواند فارغ التحصیل جویای کار را جهت طی دوره آموزش کارورزی به واحد پذیرنده‌ای که شناسایی و در سامانه ثبت می‌نماید، معرفی کند.

۷- انجام دوره کارورزی توسط فارغ التحصیل جویای کار واجد شرایط طی دوره چهار تا شش ماهه در واحد پذیرنده‌ای که کاریابی شناسایی و ثبت نام نموده است.

تبصره: در واحدهای پذیرنده‌ای که توسط کاریابی شناسایی و در طرح کارورزی مشارکت می‌نمایند در صورت بکارگماری کارورزان (جهت استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای دو ساله) حداقل یک ماه قبل از اتمام دوره کارورزی، حق الزحمه کاریابی معادل یک ماه کمک هزینه آموزشی همان کارورز خواهد بود.

۸- معرفی کارورز آموزش دیده (لیسانس و بالاتر) به کارفرمای واجد شرایطی که در دوره آموزش کارورزی مشارکت نداشته ولی متقاضی بکارگماری کارورزان می‌باشد جهت استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای (دو ساله).

تبصره: در صورت عدم تمایل کارجو برای شرکت در دوره کارورزی پس از گذشت دو ماه از ثبت نام، کاریابی می‌تواند حق ثبت نام و مشاوره را از کارجو اخذ نماید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.