ارتباط با ما در

فاضل میبدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

دلیل وحشت احمد خاتمی از برگزاری رفراندوم چیست؟

ایجاد اضطراب و هراس درباره برگزاری همه‌پرسی به‌شدت کار اشتباهی است و خطیب نماز جمعه نباید دنبال طرح چنین مباحثی رود زیرا به‌قدری مسائل مهم‌تر اخلاقی، دینی، کلامی و اعتقادی داریم که طرح چنین مسئله‌ای کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  فاضل میبدی گفت: درصورتی‌که مراحل قانونی برگزاری رفراندوم طی شود، هیچ منافاتی با قانون اساسی و اسلام ندارد. طرح این مسئله به شکل هراس‌انگیز رفتار غلطی است.

سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران مطرح کرد: «امروز حرف از آزاد کردن مشروبات الکلی است، فردا می‌گویند بی‌حجابی را آزاد کنید و پس‌فردا هم می‌گویند اسلامی بودن نظام را به رفراندوم بگذارید، اما بدانید که آرزویتان را به گور می‌برید، اما بدانید که من طلبه تا آخرین قطره خونم فریاد می‌زنم، چراکه اسلام جان ماست.»

خطیب نماز جمعه تهران به‌طور حتم می‌داند که نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس رأی مردم و همه‌پرسی بنا نهاده شده است و اصل ششم و ۵۹ قانون اساسی بر برگزاری آن و رجوع به آرای مردم تأکید دارد، بنابراین چنین واکنش‌هایی می‌تواند ناشی از ترس نسبت به نتیجه آرای باشد که این هم یقینا ریشه در عملکرد امثال خطیب جمعه تهران دارد.

علاوه بر این خداوند در قرآن کریم با نزول آیه لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ دین را اجباری ندانستند و برگزاری رفراندوم حتی درباره اسلامی بودن نظام هم هیچ ربطی به کنار گذاشتن دین اسلام ندارد، گرچه به‌طور حتم در صورت انجام رفراندوم مردم به اسلامی بودن نظام رأی خواهند داد، اما نگرانی از این بابت، پیام مثبتی را ارسال نمی‌کند.

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با جامعه ایرانی درباره نگرانی خطیب نماز جمعه نسبت به برگزاری رفراندوم گفت: اصل رفراندوم علاوه بر اینکه یکی از اصول قانون اساسی به‌حساب می‌آید، از راه‌هایی است که برای حل برخی مسائل که مربوط به سرنوشت ملت و کشور، می‌توان به آن متوسل شد.

وی در ادامه اضافه کرد: وحشت این آقایان از برگزاری رفراندوم مشخص نیست. در صورتی‌که باور داریم اکثریت مردم تابع نظام جمهوری اسلامی هستند، بنابراین اگر روزی رفراندوم انجام شود و همین نظام را خواهان باشند، برای همین آقایان منفعت دارد زیرا راه بهانه‌گیری دشمن بسته می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه دراین‌باره یادآور شد: ایجاد اضطراب و هراس درباره برگزاری همه‌پرسی به‌شدت کار اشتباهی است و خطیب نماز جمعه نباید دنبال طرح چنین مباحثی رود زیرا به‌قدری مسائل مهم‌تر اخلاقی، دینی، کلامی و اعتقادی داریم که طرح چنین مسئله‌ای کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

فاضل میبدی در ادامه تصریح کرد: هراس از بی‌حجابی و اینکه مردم مطرح کنند که خواهان این نظام نیستند، نوعی ایجاد ناامیدی و بدبینی در جامعه به وجود می‌آورد. آقایان باید ادبیات خود را تغییر دهند زیرا این لحن خشن، تند، هراس‌انگیز و تحریک‌کننده کار به‌جایی نمی‌برد. براین باور هستم خطیب نماز جمعه باید بر اساس تقوا و عقلانیت درصورتی‌که حس کند مشکلی در کشور وجود دارد، راه‌حل ارائه دهد. هیچ‌گاه با زبان تهدید و ترس مشکلی برطرف نشده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: درصورتی‌که بخواهند بر اساس معیارهای عقلی و علمی سخن‌ بگویند نیاز به مطالعه است و برخی از آقایان هم حوصله این کار را ندارند، بنابراین با زبان پرخاشگری و تهدید سخن می‌گویند که تا به امروز هم از این کار خود نتیجه‌ای نگرفتند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: سفارشم این است که از رفراندوم به‌عنوان یک حرکت بدنام نبرند. اول انقلاب هم حضرت امام نظام را بر اساس رفراندوم بنا نهادند، درصورتی‌که واقعاً مردم خواهان این نظام هستند، این کار صورت گیرد.

فاضل میبدی دراین‌باره افزود: در صورت برگزاری رفراندوم اولاً مردم به غیر این نظام رأی نخواهند داد، اما درصورتی‌که چنین شود، نباید ترسید زیرا مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بر اساس گفته‌های امام بر اساس خواسته و رأی مردم است. اگر مردم نسبت به این نظام نظر مثبتی دارند، بهانه دشمنان اخذ می‌شود و حتی درصورتی‌که روزی نوع حکومت دیگری را مدنظر قرار داشتند باید به خواسته آنان احترام گذارد.

وی دراین‌باره که با اسلام و قانون اساسی برگزاری همه‌پرسی منافاتی ندارد، بیان کرد: خیر. درصورتی‌که مراحل قانونی آن طی شود هیچ منافاتی ندارد. طرح این مسئله به شکل هراس‌انگیز رفتار غلطی است. مشکلی که برخی از دوستان دارند این است که همواره در ذهن خود دشمن‌پروری می‌کنند و با ذهنیات خود مبارزه می‌کنند. این دشمن‌های خیالی و هجمه به آن‌ها زمینه خشونت در جامعه را فراهم می‌کند و هرکسی برای خود یک دشمن درست می‌کند و با آن دست به مبارزه می‌زند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: صحبت با زبان علمی نسبت به بهره بردن از روش‌های تهدیدآمیز بسیار مؤثر واقع می‌شود.

4 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. ارش

    دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۱

    کسی که از افکار و اعتقاداتش اطمینان داشته باشد وحشتی از رای و خواست مردم ندارد

  2. علی اصغر قاسم پور

    دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ در ۱۳:۵۷

    برگزاری رفراندوم و مراجعه به آرا و خواسته ی مردم در قانون اساسی تأکید شده و در تمام دنیا نیز مورد قبول و در مواقع لازم در هر ژمینه ای یک ضرورت است و نمی توان به رأی و نظر مردم را نادیده گرفت و آنان را از حقی محروم کرد. مردم خودشان از فهم و درک و سواد تجزبه و تحلیل و تمببز سره ار ناسره برخوردارند

  3. رضا

    دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ در ۱۴:۵۷

    بالاخره آخوندی که عقلانیت سرلوحه کارش باشد را پیدا کردیم. در حالی که اعتقاد به هرچیزی از ته دل نباشد یک روز ارزشش را از دست می دهد چه با زور و چه بی زور چه با رفراندوم و چه بی رفراندوم. توجه به خواسته مردم و تن دادن به رای آنها اصل اسلام است.

  4. S.mas.ghaderi@gmail.com

    سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ در ۱۳:۱۵

    ایا علی بن ابیطالب علیه السلام رفراندم داشت حکومت را وقتی مردم ازایشان روی گردان شدند بازور و شمشیر نخواست ولی ولی بعد قبول حکومت اجازه نداد هر آدم بیکاری نظر بده با زن پیغمبر تا هرچه ادم مدعی جنگید پس رفراندم و نظر مردم برا اوله نه هروقت هوس کردند گرچه ادبیات آقای خاتمی و امامان جمعه بخاطر نداشتن مطالعات و حوصله همیشه همین هست و متخصص دفع حداکثری هستند

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.