ارتباط با ما در

چرا برخی واقعیت پولشویی را انکار می کنند

هجمه سخت به حقیقت ظریف

در میان برآشفتگان از سخنان ظریف، نام نمایندگان مخالف دولت خوش می‌درخشد. آنها ظریف را متهم به تهمت به نظام و سوژه دادن به امریکا کرده‌اند. رسانه‌های مخالف دولت هم به شکل گسترده مشغول بازنشر این موضعگیری‌ها هستند

منتشر شده

جامعه ایرانی- موج جدید حمله‌ها به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان شروع شد؛ این بار بر سر اظهارات او درباره پولشویی گسترده در ایران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین». مخالفان دولت نسبت‌های مختلفی به سخنان او داده‌اند؛ از «آتو به دشمن» گرفته تا «تهمت به نظام». بخش مهم سخنان ظریف که زمینه‌ساز این حملات به او شده را می‌شود در چهار جمله کلیدی او خلاصه کرد؛ «پولشویی گسترده در ایران یک واقعیت است»، «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند»، «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی کنند» و در نهایت اینکه «کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان است، آنقدر توان مالی دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند.» رهبری رسانه‌ای حمله جدید به ظریف در فاصله کمتر از یک روز بعد از انتشار سخنان او توسط روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس انجام می‌شود. کیهان در شماره روز گذشته خود در دو تیتر متفاوت در صفحه اول به این موضوع پرداخته است.

موج جدید حمله‌ها به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان شروع شد؛ این بار بر سر اظهارات او درباره پولشویی گسترده در ایران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین». مخالفان دولت نسبت‌های مختلفی به سخنان او داده‌اند؛ از «آتو به دشمن» گرفته تا «تهمت به نظام». بخش مهم سخنان ظریف که زمینه‌ساز این حملات به او شده را می‌شود در چهار جمله کلیدی او خلاصه کرد؛ «پولشویی گسترده در ایران یک واقعیت است»، «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند»، «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند» و در نهایت اینکه «کسانی که گردش مالی یک معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد تومان است، آنقدر توان مالی دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند.»

فرمان آتش علیه ظریف

رهبری رسانه‌ای حمله جدید به ظریف در فاصله کمتر از یک روز بعد از انتشار سخنان او توسط روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس انجام می‌شود. کیهان در شماره روز گذشته خود خود در دو تیتر متفاوت در صفحه اول به این موضوع پرداخته. این روزنامه در گزارش خبری خودش سخنان وزیر خارجه را نسنجیده دانسته و در مطلب دیگری که توسط حسین شریعتمداری نوشته شده، آورده است: «جناب ظریف! چرا دقیقاً هنگامی که امریکا و اروپا برای تصویب لوایح چهارگانه FATF در کشورمان یقه چاک می‌دهند و فشار می‌آورند، جنابعالی ایران اسلامی را به پولشویی گسترده متهم می‌کنید؟!» حسین شریعتمداری همچنین از ظریف خواسته تا پولشویان را به دستگاه قضایی معرفی کند. خبرگزاری فارس هم مطالب متعددی سخنان ظریف را «آتو به دشمن»، «خصمانه»، «علیه منافع ملی»، «مورد استناد و استقبال امریکا»، «تهمت به نظام» و… خوانده است.

ناقض دلواپسان؛ از دو برابر کردن آمار قاچاق تا اعتراض به ظریف

همه این هجمه ها در حالی صورت می گیرد که حجم بالای اقتصاد غیرقانونی، زیرزمینی و قاچاق در ایران برای هیچ کس پوشیده نیست. حتی خود معترضان به ظریف سال‌هاست که ضمن کوچک ارزیابی کردن ارقام اعلام شده توسط دولت، تأکید دارند تنها رقم قاچاق کالا در ایران سالانه بیش از ۲۰ میلیارد و حتی تا ۲۵ میلیارد دلار است. حال آنکه دولت این رقم را ۱۲ و نیم میلیارد دلار عنوان کرده که مورد قبول این جریان سیاسی نیست. حالا جریانی که خودش مدعی است فقط حجم قاچاق کالا در کشور دو برابر ارقام اعلام دولت می‌باشد، چطور و چگونه از سخنان ظریف درباره پولشویی برآشفته است؟ آیا آن مخالفت با آمار دولت و این برآشفتگی یک تناقض نیست؟ آیا بهتر نبود مخالفان دولت قبل از پرخاش‌های اخیر علیه وزیر خارجه درباره ادعاهای سابق خود مبنی بر وجود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور توضیح می‌دادند؟ مسأله این است که وقتی این جریان سیاسی وجود سالانه ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه را پذیرفته باشد، به طور طبیعی هم باید قبول کند که پول ناشی از این حجم قاچاق باید در پروسه‌هایی به قول معروف «شسته» شده و با پاک کردن رد پاهای موجود، وارد سیستم بانکی و مالی کشور شود. آیا این حقیقت که مورد تأکید این عده بوده، در واقع ترجمه همان چیزی نیست که ظریف مدعی شده است؟ در یک نمونه آماری بسیار ساده، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در تأیید اظهارات ظریف نوشته که «حداقل گردش مالى ماهانه برخى فعالیت‌هاى دالتون‌هاى وطنى در ایران: قاچاق سوخت ٢٠ هزار میلیارد تومان، قاچاق مواد مخدر ۵ هزار میلیارد تومان، قاچاق کالا ١٠ هزار میلیارد تومان، اقتصاد زیرزمینى ١٠ هزار میلیارد تومان و…» او پرسیده که «با اجرایى شدن FATF و نظام جامع مالیاتى این پول‌ها را چگونه جابه‌جا کنند؟!»

اکاذیبی که علیه منافع ملی بود

در میان برآشفتگان از سخنان ظریف، نام نمایندگان مخالف دولت خوش می‌درخشد. آنها ظریف را متهم به تهمت به نظام و سوژه دادن به امریکا کرده‌اند. رسانه‌های مخالف دولت هم به شکل گسترده مشغول بازنشر این موضعگیری‌ها هستند. در چند ماه گذشته همین طیف‌ها دو ادعای فوق‌العاده مهم را مطرح کرده بودند دوتابعیتی بودن رئیس جمهوری و برخی مقامات دولتی و اعطای اقامت امریکا به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده‌های مقامات دولتی در جریان برجام. این ادعاها برای ماه‌ها بازتاب جهانی یافت تا جایی که یک بار حتی شخص ترامپ با استناد به سخنان مجتبی ذوالنور، نماینده نزدیک به جبهه پایداری درباره ۲ هزار و ۵۰۰ گرین کارت جنجالی، توئیت‌هایی نوشت. این ادعاها یک ماه پیش رسماً توسط اطلاعات سپاه تکذیب شد. سؤال این است که دلواپسان امروز سخنان ظریف، در آن موعد چرا نه تنها کوچک‌ترین تعرضی به این دست ادعاها نداشتند و حتی یک بار هم بابت طرح آنها توضیح نخواستند؟ چرا وقتی اطلاعات سپاه اعلام کرد آن ادعاها «دروغ» بوده‌اند، رسانه‌ها و سیاستمداران معترض امروز حتی خبر تکذیبیه اطلاعات سپاه را هم منتشر نکردند؟

روایت جدید نماینده رکورددار تکذیب

از قضا دیروز کریمی قدوسی که مطرح‌ترین چهره سیاسی در طرح مسائل تکذیب شده علیه دولت و وزارت خارجه است، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه «ظریف دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را زیر سؤال برده»، مدعی شد که وزیر خارجه پیش‌تر در یک مرحله استعفا داده و اکنون هم «دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌ جمهوری خواهد رسید.» او ظریف را «قهرمان پوشالی» خوانده و گفته که «باید ظریف به عنوان مجرم در اتخاذ اظهارات مختلف علیه امنیت ملی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی بخصوص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.» کریمی قدوسی کسی است که تابستان امسال با ادعای غیر قابل باور «جمع‌آوری اطلاعات از کف خیابان»، ادعای دوتابعیتی بودن رئیس جمهوری و مقامات دولتی را مطرح کرده بود. حالا سؤال اینجاست او چطور به جای توضیح درباره آن اتهامات تکذیب شده خود که بارها مورد استناد مقامات خارجی قرار گرفته بود، به طرح ادعاهای جدید علیه ظریف پرداخته است؟ کریمی قدوسی ماه‌هاست که توضیح نداده چطور و چگونه اطلاعات فوق محرمانه ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی را به دست آورده است که ادعا می‌کند، از طریق «فراخوان عمومی» و «از کف خیابان» جمع‌آوری کرده است؟ با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد که استاندارد این دست رسانه‌ها و افراد در تعریف «منافع ملی» و «آتو به دشمن» آنچنان هم عادلانه و منصفانه باشد. این در حالی است که علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی مجلس در کنایه‌ای به ادعاهای کریمی قدوسی در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «نماینده‌ای که به دلیل افشای اسناد طبقه‌بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیتش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخگو نبوده، برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است!! ظریف گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با  FATF و لوایح چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده‌اید؟»

اول بازی جدید علیه دولت

موافقان دولت اما ارزیابی دیگری از این موج جدید حملات دارند. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری با مخاطب قرار دادن مخالفان دولت گفته است: «به اصولگرایان قدیم و جدید پیشنهاد می‌کنم تلاش نکنند عجولانه به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند. کمی صبر کنید ضمیر مرجعش را خواهد یافت.» همین طور سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در ارزیابی مشابهی به «ایرنا» گفته است: «هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می‌کنند.» غلامرضا حیدری، نماینده مجلس نیز سخنان ظریف را دلسوزانه خوانده است. با این وضعیت به نظر می‌رسد جبهه تازه‌ای میان موافقان و مخالفان دولت در زمین سیاست خارجی باز شده. اهمیت این جبهه جدید آن است که محور دعوا بحث قدیمی‌تر FATF است. بحثی که ماه‌هاست محور دوقطبی‌های سیاسی کشور شده. در آستانه بررسی مجدد لایحه CFT در مجلس و تعیین تکلیف دو لایحه منتظر مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعید نیست که فضای سیاسی کشور تنش‌های جدید و دنباله‌داری را به بهانه سخنان اخیر وزیر خارجه تجربه کند. تنشی که آغاز آن از دیروز کلید خورده است.

2 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی اصغر قاسم پور

    چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ در ۱۴:۲۱

    باعث تأسفه که یک وزیر نتونه حرف و نظرشو بگه و فورا” هجمه ی سنگین علیه ش شروع بشه، مگه همین اخلالگران اقتصادی در معاملات غیر مجاز خود پول رد و بدل نکردن؟ و همین پول برای برهه ای وارد حساب و شبکه ی بانکی (ولو در مدت خیلی کم) نشده؟ درسته که بعدا” کشف و برخورد شد ولی ابن معاملات غیرمجاز که اتفاق افتاده یانه؟ پس زود قضاوت نکنیم. همین موضوع می تونه در فضایی آرام و بدون تنش حل و فصل بشه. دو طرف نظرات و دلایل خودشونو بگن و مردم هم آگاه میشن. بعضی وقتها با بعضی برخوردها قضیه پیچیده تر میشه. انگاری در یک موضوعی یه وزیر حق اظهار نظر نداره. شما هم دلایلتونو بگین. هجمه دیگه چرا؟

  2. سیدعلی

    چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ در ۱۶:۰۲

    دیوثیت تا این حد که برای منافع حزبی-اگر فرض جاسوسی را رد کنیم- کل نظام را متهم کنه و بعد ازش دفاع کنید؟!!!

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.