ارتباط با ما در

هاآرتص بررسی کرد

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره چه سودی برای ایران دارد؟

دموکرات‌ها از اقدام اخیر ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران که توسط دولت دموکرات باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ نهایی شد، خشمگین هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– اگر دموکرات‌ها دست‌کم ۲۳ کرسی دیگر را در انتخابات ششم نوامبر از آن خود کنند، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ کنترل مجلس نمایندگان را از جمهوری خواهان خواهند گرفت.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از هاآرتص، دموکرات‌ها در صورت کسب اکثریت آرا در مجلس نمایندگان آمریکا، سعی خواهند کرد که سیاست آمریکا در قبال عربستان، روسیه و کره شمالی را سخت‌تر کنند، درحالی‌که به گفته منابع کنگره‌ای، شرایط فعلی را در مورد مناطق مهمی چون چین و ایران حفظ خواهند کرد.

اگر دموکرات‌ها دست‌کم ۲۳ کرسی دیگر را در انتخابات ششم نوامبر از آن خود کنند، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ کنترل مجلس نمایندگان را از جمهوری خواهان خواهند گرفت. این یعنی آن‌ها می‌توانند قوانینی که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد را تعیین کنند و نقش بیشتری در سیاست‌گذاری و نوشتن قوانین در چالشی که با دستور کار سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشورشان دارند، ایفا کنند.

اما ازآنجایی‌که برای تصویب هرگونه لایحه‌ای، دموکرات‌ها مجبور به همکاری با سنای تحت کنترل جمهوری خواهان هستند، بیشترین نفوذ اکثریت دموکراتیک شامل نظارت، توانایی درخواست جلسه استماع و در صورت لزوم احضار شاهد است چراکه آن‌ها بر کمیته‌هایی چون امور خارجه، خدمات ارتش و اطلاعات ریاست خواهند کرد.

اگر جمهوری خواهان صندوق‌های رأی را به مبارزه بطلبند و پس از هفته‌ها مبارزه انتخاباتی با ترامپ، کنترل مجلس نمایندگان را حفظ کنند، انتظار می‌رود سیاست‌های خود را ادامه دهند. چندین تن از مقامات میانه‌روی متنفذ آمریکا به بازنشستگی نزدیک شده‌اند، تا مسیر شکل‌گیری یک مجلس نمایندگان جمهور خواه محافظه‌کارتر هموار شود.

عربستان

مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی روزنامه واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان در استانبول باعث تشدید خشم قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به عربستان شده؛ خشمی که پیش‌ازاین به دلیل کشته شدن غیرنظامیان در جنگ یمن و زیر پا گذاشتن حقوق بشر توسط ریاض ایجاد شده بود.

یک مجلس با ریاست دموکرات‌ها می‌تواند به قانون ممنوعیت تجارت تسلیحاتی با ریاض رأی بدهد، تصویب کنگره‌ای قرارداد انرژی اتمی با این پادشاهی را دشوار کند و اقدامات و حمایت آمریکا از کمپین یمن را متوقف کند.

روسیه

دموکرات‌ها تحقیقات مربوط به روسیه از جمله بررسی روابط تجاری و تضاد منافع میان ترامپ و روسیه را در برنامه خود دارند.

اما از نظر چشم‌انداز سیاسی، یک مجلس با اکثریت دموکراتیک تنبیه روسیه به دلیل مداخله در انتخابات آمریکا و فعالیت‌های دیگری مانند تهاجم به اوکراین و مشارکت در جنگ داخلی سوریه را در دستور کار قرار خواهد داد.

مجلس نمایندگان تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد، از جمله اقداماتی برای هدف قرار دادن بدهی دولتی جدید روسیه. آن‌ها همچنین ترامپ را تحت‌فشار قرار خواهند داد که تمام تحریم‌هایی که در اوت ۲۰۱۷ با بی‌میلی امضا کرد را اجرایی کند.

ایلان گلدنبرگ، معاون سابق کنگره و مقام وزارت خارجه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «ترامپ مجبور است سیاست‌هایی را بپذیرد که تمایلی به پذیرششان ندارد.»

ایران

دموکرات‌ها از اقدام اخیر ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران که توسط دولت دموکرات باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ نهایی شد، خشمگین هستند. اما تا زمانی که جمهوری خواهان کاخ سفید را اشغال کرده‌اند، اقدامات اندکی وجود دارد که بتوانند برای  تغییر این سیاست انجام دهند.

قانون‌گذاران نیز محتاط هستند که این‌طور به نظر نرسد که خیلی نسبت به ایران دوستانه عمل می‌کنند، به‌خصوص با توجه به دشمنی که تهران با اسرائیل دارد. ازآنجایی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل  همکاری‌های نزدیکی با جمهوری خواهان آمریکا داشته، روابط محکم با اسرائیل همچنان اولویت هر دو حزب محسوب می‌شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.