ارتباط با ما در

جلال میرزایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

هر چهار وزیر پیشنهادی تائید صلاحیت می‌شوند

میرزایی توضیح داد: احزاب چه کسانی را به رئیس‌جمهور معرفی کردند که دست او برای انتخاب باز باشد؟ بدین معنا که نیاز بود تا افراد دیگری معرفی می‌شدند. رئیس‌جمهورمی‌گوید از میان گزینه‌ها این افراد را با توجه به محدودیت‌ها و فشارها انتخاب کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  جلال میرزایی تصریح کرد: انتظار داشتیم افراد توانمند دیگری برای وزارتخانه‌ها معرفی می‌شدند، اما متأسفانه در کشور احزاب و تشکل‌های سیاسی هم به‌خوبی عمل نمی‌کنند و گزینه‌های مناسب را به رئیس‌جمهور نکردند.

پس از استعفا وزیر راه و مسکن و صنعت، معدن و تجارت از دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور چهار گزینه خود را برای وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شد، به مجلس معرفی کرد.  در نامه حسن روحانی به علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی را برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد؛ کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی به ‏مجلس معرفی‌شده است.

اما معرفی گزینه تنها برای در دست گرفتن سکان یک وزارتخانه کفایت نمی‌کند، پس‌ازاین کار رئیس‌جمهور مجلس باید به‌پیشنهاد او پاسخ منفی یا مثبت دهد و تا روز بررسی صلاحیت‌ها سرنوشت آنان مشخص نیست. روز اعلام اسامی  فریاد «دو دو» در مخالفت با وزرا  و «چهار چهار» در موافقت با آن‌ها بلند شد و برای دقایقی صحن مجلس در هم‌همه فرورفت.

این فریادها گرچه نشان از مخالفت اعضای خانه ملت با گزینه‌های رئیس‌جمهور ندارد و با آن‌ها تکلیفشان مشخص نشده، اما حاکی از این است که  حسن روحانی روز راحتی درزمان بررسی صلاحیت‌ها نخواهد داشت.

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور گفت: مجلس باید عملکرد گذشته این افراد را موردبررسی قرار دهد زیرا در یک سؤال کلی نمی‌توان نظر ۲۹۰ نماینده را مورد پرسش قرارداد.

وی در ادامه اضافه کرد: رأی هریک از نمایندگآن‌هم در قالب فراکسیون تعریف می‌شود و فراکسیونی عمل می‌کنند و هم احتمال دارد در کمیسیون‌ها به جمع‌بندی برسند، البته برخی هم فردی رأی می‌دهند، بنابراین چند عامل بر چگونگی رأی نماینده‌ها تأثیر دارد.

این نماینده مجلس دراین‌باره که سه چهره معرفی‌شده از کارنامه مدیریتی برخوردار هستند، اظهار داشت: باید هم‌زمان با بررسی عملکرد این افراد برنامه آن‌ها را موردتوجه قرارداد.

میرزایی در این خصوص که آیا رئیس‌جمهور با معرفی این گزینه‌ها درصددترمیم تیم اقتصادی کابینه برآمده است، بیان کرد: معرفی گزینه‌ها بخشی از اختیارات رئیس‌جمهور حساب می‌آید که درنهایت به این جمع‌بندی رسیده و این افراد را به مجلس معرفی کرده است. برگشت به گذشته هم به صلاح نیست و اینکه چه کسانی باید معرفی می‌شدند به‌پیش از تصمیم‌گیری ربط پیدا می‌کند، اکنون رئیس‌جمهور تصمیم خود را گرفته و مجلس را در مقابل انتخابش قرارداد است.

وی در ادامه افزود: در کل پاسخ به این سؤال سخت است، اما اینکه  آقای روحانی به تغییرات در کابینه تن داده است، قدم رو به جلو محسوب می‌شود، ولی مطلوب بودن یا نبودن  این گزینه‌ها بحث دیگری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه که گزینه‌ها با نظر موافق مجلس مواجه می‌شوند، تصریح کرد: تصور بر این بود که تنها نظام مبتنی بر ارادت سالاری است ولی در حال حاضر مجموعه‌های دیگر هم به‌نوعی تکیه‌بر ارادت سالاری دارند وبر این مبنا پیش می‌روند. شاید انتظار وجود داشت که افراد توانمند دیگری معرفی می‌شدند، اما متأسفانه در کشور احزاب و تشکل‌های سیاسی هم به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

میرزایی دراین‌باره توضیح داد: احزاب چه کسانی را به رئیس‌جمهور معرفی کردند که دست او برای انتخاب باز باشد؟ بدین معنا که نیاز بود تا افراد دیگری معرفی می‌شدند. رئیس‌جمهور می‌گوید از میان گزینه‌ها این افراد را با توجه به محدودیت‌ها و فشارها انتخاب کرده است و اینکه به مباحث قبلی برگردیم دیگر فایده ندارد و به نظر می‌رسد مجلس در موضع انتخاب است.

وی  در ادامه اضافه کرد: هر چهار وزیر پیشنهادی از سوی مجلس تائید صلاحیت می‌شوند، البته مقداری حساسیت یکی دو نفر از این گزینه‌ها وجود دارد، بااین‌حال باید دید که آنها چه پاسخ‌هایی آماده کرده است و به نظر می‌رسد که برای قانع کردن نماینده‌ها روز سختی را پیش رو دارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.