ارتباط با ما در

جلال میرزایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

مجلس و دو طرح جدید/ افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها اقتصاد کشور را تقویت می‌کند؟

منتشر شده

ظرفیت پالایشگاه

به گزارش جامعه ایرانی؛ افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها به‌عنوان ابزاری در شرایط تحریم از سوی اقتصاددانان مطرح است، اما این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است که با توجه به شرایط امروز کشور باید برای آن تدبیری اندیشید. مجلس شورای اسلامی در همین زمینه دو طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را مصوب کردند که در آن اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره‌برداری طرح‌ها، به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری شده در مجوز صادره باشد و به‌عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب می‌شود.

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تقویت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها راهبرد کلی در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده به جامعه ایرانی گفت: شعار مسئولان جمهوری اسلامی همواره این بوده که نفت به عنوان سرمایه ملی برای آیندگان حفظ شود و لذا قطع وابستگی به نفت از برنامه‌های کلان کشور بوده است.

وی با بیان اینکه نفت سرمایه ملی است و نباید به‌راحتی آن را فروخت، تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی، مسئولان مقداری از توان کشور را در تقویت پالایشگاهی صرف کردند و در دولت سازندگی اساسی برای ساخت پتروشیمی گذاشته شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه دولت‌ها همواره تلاششان این بوده که در مسیر قطع وابستگی به نفت گام بردارند، اما مشکلات کشور هر بار مانع تحقق این امر مهم بوده بیان کرد: به اعتقاد من ساخت و توسعه پالایشگاهی در برنامه‌های کلان کشور جای دارد و نمی‌توان برای کوتاه‌مدت روی بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کرد.

میرزایی تأکید کرد: این طرح‌ها اساساً در بلندمدت به نتیجه می‌رسند و کمترین مهلتی که می‌توان برای بهره‌برداری از آن متصور بود یک دوره پنج ساله است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات نفت و میعانات گازی ما پیش از تحریم‌ها، دو میلیون ۶۰۰ هزار بشکه بوده و اکنون کاهش چشمگیری را شاهدیم، گفت: در حال حاضر چاره‌ای نداریم جز اینکه روی به برنامه‌ریزی دقیق بیاوریم، زیرا که دیگر اجازه فرصت‌سوزی نداریم و باید هرچه سریع‌تر اقتصاد کشور را نجات داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم بهتر است برای نتیجه‌گیری‌های سریع در اقتصاد به جای ساخت و توسعه پالایشگاه، افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کنونی را در دستور کار داشته باشیم تا نفت خام بیشتری پالایش کنند و بتوانیم فرآورده‌ها را صادر کنیم

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.