ارتباط با ما در

در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

چرا نباید از اخراج جان بولتون خوشحال باشیم؟

آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه بر این عقیده است که استعفای بولتون هیچ ارتباطی به ایران و مذاکره با ایران ندارد و نباید فکر کنیم که این برکناری در جهت بهبود روابط با ایران و یا مذاکره با ایران صورت گرفته است.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی، بالاخره جان بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سه سال گذشته نیز از سوی دونالدترامپ رئیس جمهوری این کشور کنار گذاشته شد. مردی با سبیل های متفاوت که چهره ای تندرو و جنگ افروز و البته حامی تحریم و جنگ علیه ایران را از خود نشان داده بود.

سه شنبه شب بود که ترامپ در توییتی اعلام کرد که از جان بولتون درخواست کرده که تا استعفایش را تقدیم کاخ سفید کند و از عدم همکاری با او خبر داد، هرچند که بولتون تلاش کرد تا نشان دهد این استعفا با خواست خود بوده است، اما تحلیلگران و نشریات آمریکایی با دلایل و گمانه زنی های متعدد، خواست ترامپ برای برکناری جان بولتون را بررسی کردند.از تندرو بودن و مخالفت با کاهش تحریم‌ها علیه ایران تا نزدیکی به انتخابات و چراغ سبز نشان به ایران و … همه و همه از جمله گمانه زنی های مطرح شده برای توجیه کنار گداشتن بولتون بود.

در این میان اما برخی از مسئولین و شهروندان ایرانی نیز از این برکناری ابراز خوشحالی و رضایت کرده و معتقد بودند که این برکناری نوعی چراغ سبز به ایران و ایجاد حس اعتماد و اطمینان به ایرانی ها برای از سرگیری دوباره مذاکرات است، موضوعی که آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه آن را کاملا رد می‌کند.

حمیدرضا آصفی در گفت وگو با جامعه ایرانی در این باره می‌گوید: این استعفا دلایل و گمانه زنی‌های متعددی به همراه داشت. یکی از دلایل آن که کاخ سفید نیز اعلام کرد، به طالبان و مذاکره با طالبان برمی‌گردد. البته نشریات آمریکا دلایل دیگری از جمله مسئله ونزوئلا حمایت بولتون از درگیری های داخلی این کشور و عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات با کره شمالی را از جمله دلایل این استعفا تلقی کردند.

آصفی ادامه داد: همه این موارد و مجموعه‌ای از این نشانه‌ها باعث شد تا کار بولتون و ترامپ به استعفا و اخراج بکشد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که نه بولتون و نه پمپئو اصلا در تصمیم گیری‌های ترامپ تاثیرگذار نیستند و بولتون از همان ابتدا نیز از گزینه‌های انتخابی دونالد ترامپ نبوده است. حتی بن سلمان و نتانیاهو هم تاثیری بر او ندارد و می بینیم که نتانیاهو مدام خواهان جلوگیری از مذاکره ترامپ و ایران است، اما ترامپ حتی حاضر به مذاکره بدون پیش شرط با ایران شده است. صراحتا می‌گویم به این استعفا نباید دلخوش و خوش بین باشیم و فکر کنیم که این مسئله گامی از سوی آمریکا در جهت بهبود رابطه با ایران است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برکناری بولتون به معنای نشان دادن چراغ سبز به ایران نیست، تصریح کرد: اینکه برخی از استعفای بولتون خوشحالی می‌کنند جای تاسف دارد، زیرا این استعفا هیچ ارتباطی به ایران و مذاکره با ایران ندارد. بعد از استعفای بولتون دیدیم که حتی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. برخی از تحلیلگران آمریکایی نیز اعلام کردند که ترامپ می‌خواست چهره‌ای که کمتر جنگ افروز باشد را در سال آخر ریاست جمهوری خود داشته باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که ما افرادی چون بوش که چهره‌های تندرو تر بودند را از سر گذرانده ایم و بولتون در مقایسه با آنها اصلا تندرو و جنگ افروز نیست. باید بدانیم که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ساختاری نهادینه شده است و این اشتباه محض است که اگر فکر کنیم اخراج بولتون برای ایجاد حس اعتماد و دلگرمی به ایران برای مذاکره بوده است.

سفیراسبق ایران در فرانسه و امارات متحده، با بیان اینکه ترامپ اگر با ایران مذاکره نکند دق می‌کند، خاطرنشان کرد: هرچه جلو‌تر می‌رویم رقابت‌های انتخاباتی آمریکا جدی‌تر می‌شود و رئیس جمهوری ایالات متحده از دو جنبه خواهان دیدار با روحانی است ابتدا برای پرستیژ و اینکه بگوید من ایران را هم پای میز مذاکره کشاندم و دیگری بحث انتخابات است. ترامپ حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند فعلا وارد جنگ با ایران شود و بهتر است ساده لوحانه به اخراج بولتون نگاه نکنیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.