ارتباط با ما در

کاظمی نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تبدیل روستاها به شهر راهی برای روستاگریزی

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس تاکیدکرد:رفع مهاجرت روستاییان در کاهش حاشیه‌نشینی کلان‌شهرها موثر خواهد بود و علاوه بر آن نیز شاهد کاهش درصدی از بیکاری افراد خواهیم بود.

منتشر شده

جامعه ایرانیسید حمیدرضا کاظمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: امروز شاهد هستیم که خیلی از روستاها با هم تجمیع شدند و این نشان می‌دهد که شرایط تبدیل‌شدن به شهر را دارند که اگر خدمات شهری را به آن‌ها ارائه ندهیم باعث ازهم‌پاشیدگی این تجمیع خواهد شد.

روستا گریزی و ترک روستا به دلیل نبود امکانات، کار و…؛ باعث آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری در کشور شده است. مهاجرت و تخلیه روستاها از نیروهای تولیدکننده، امروزه به یکی از نارسایی‌های جامعه روستایی بدل شده است. وضعیت مهاجرت روستاییان به شهرها تا این حد بحرانی است که حاکمیت را بر این داشت تا به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال روستایی و تبدیل کردن چندین روستا به شهر برای جلوگیری از مهاجرت نیروی تولیدکننده روستا روی آورد.

چندی پیش مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور خبر از افزایش نگران‌کننده سرعت تبدیل روستاها به شهر در برخی از استان‌های کشور مانند فارس را داد. این نگرانی چندان هم بدون دلیل نیست چراکه نیروهای تولیدکننده روستایی در جریان این تبدیل، به مصرف‌کننده تبدیل خواهند شد و شرایط نابسامان و پیچیده اقتصادی کشور را بیش‌ازپیش دچار آسیب و بحران می‌کند.

جایگاهی که روستاها و روستانشین‌ها در رشد اقتصادی، کنترل تورم، افزایش اشتغال و تولید کالاهای اساسی دارند؛ انکارناپذیر است  و باید بستر مناسبی برای حمایت از تولیدات، حفظ محیط‌زیست و امنیت روستاها فراهم کرد. البته تبدیل کردن روستا به شهر می‌تواند در توزیع عادلانه خدمات به کشور نیز کمک کند ولی ابعاد آسیب‌های این تبدیل باگذشت زمان به‌طورقطع مشخص خواهد شد.

سید حمیدرضا کاظمی نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن مثبت ارزیابی کردن تبدیل روستاها به شهر، گفت: اگر به روستاها توجه نکنیم روستاییان مهاجرت می‌کنند و حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ می‌شوند.

استقرار خدمات رفاهی و بهداشتی و آموزشی سبب ماندگاری مردم روستا

کاظمی افزود: اگر خدمات رفاهی و بهداشتی و آموزشی را در مناطقی که دارای جمعیت زیاد هستند و شاخصه‌های شهر شدن را دارند مستقر کنیم، سبب ماندگاری مردم در همان منطقه خواهیم شد. این خدمات باعث می‌شود که مردم به کشاورزی و دامداری و به‌طور کل تولید خود ادامه دهند و مانع مهاجرت از روستاها خواهد شد.

نایب‌رئیس دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تأکید کرد: بایستی خدمات عمومی را به مناطقی غیر از شهرها و کلان‌شهرها منتقل کنیم  تا مکان‌ها و روستاهایی که استعداد شهر شدن دارند تبدیل به شهر شوند. بنده اخیراً از روستایی که می‌خواهد شهر شود؛ بازدید کردم؛ این روستا ۵ هزار نفر جمعیت دارد و هیچ‌گونه خدماتی در آن انجام نمی‌شود، چرا باید روستاهای کشور از نبود امکانات عمومی محروم باشند؟

تبدیل‌شدن مناطق روستایی به شهر به نفع کشور است

وی از طرح تبدیل‌شدن روستاها به شهر استقبال کرد و گفت: تبدیل‌شدن مناطق روستایی به شهر به نفع کشور است؛ شهر یک شاخصه‌هایی مانند موقعیت و جمعیت دارد که پیاده‌سازی این قالب در برخی روستاها امکان‌پذیر است و مسلماً اگر این مناطق شهر نشوند جمعیت مقیمشان مهاجرت می‌کنند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس خاطرنشان کرد: فقر، تبعیض و بیکاری که امروز در برخی از روستاها شاهد هستیم ناشی از عدم توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه روستاها است که منجر به پدیده حاشیه‌نشینی و خالی از سکنه شدن روستاها شد.

تجمیع روستاها برای دریافت خدمات بیشتر

نماینده مردم پلدختر عنوان کرد: در مقطعی دنبال این هدف بودیم که روستاها را تجمیع کنیم چراکه به‌جای رساندن خدمات به روستاهای کوچک به تجمیع شده آنان خدمت بیشتری دهیم. امروز شاهد هستیم که خیلی از روستاها با هم تجمیع شدند و این نشان می‌دهد که شرایط تبدیل‌شدن به شهر را دارند که اگر خدمات شهری را به آن‌ها ارائه ندهیم باعث ازهم‌پاشیدگی این تجمیع خواهد شد.

کاظمی از مزایای تبدیل روستاهای تجمیعی به شهر سخن به میان آورد و گفت: در صورت تبدیل روستاها به شهر، روستاییان در همان مناطق به سکونت خود ادامه می‌دهند و آن‌ها همان تولیدکننده‌های سابق هستند که فقط یک سری خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود مانند اینکه داخل معابر آن‌ها آسفالت می‌شود، جدول‌گذاری برایشان می‌کنند و بیمارستانی و درمانگاه و خدمات آموزشی را در آنجا راه‌اندازی می‌کنند و طبیعتاً با اجرای این طرح اولویت‌های اقتصادی کشور هم جابجا نمی‌شود.

 جلوگیری از مهاجرت روستاییان با ایجاد اشتغال روستایی

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در پایان با اشاره به بسترسازی مناسب برای روستاها و ایجاد اشتغال پایدار به‌عنوان راهکار رفع مهاجرت از روستا به کلان‌شهرها گفت: قطعاً ایجاد اشتغال روستایی هم در توسعه روستا  و هم  پیشرفت و توسعه استان مؤثر خواهد بود و دیگر مهاجرتی از روستاها به شهرها انجام نخواهد شد. رفع مهاجرت روستاییان در کاهش حاشیه‌نشینی کلان‌شهرها مؤثر خواهد بود و علاوه بر آن نیز شاهد کاهش درصدی از بیکاری افراد خواهیم بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.