ارتباط با ما در

بهرام امیر احمدیان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

قرار نیست روسیه حافظ منافع ایران باشد

امیر احمدیان گفت: ایران باید سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که با چنین نوساناتی مواجه نشود و بتواند در محیط بین‌الملل به ایفای نقش بپردازد.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  امیر احمدیان، کارشناس سیاست خارجی گفت: قرار نیست روسیه حافظ منافع ایران باشد. این کشور بازیگر تأثیرگذاری در بازار انرژی محسوب می‌شود، بنابراین در حال ایفای نقش خود در این بازار است. مسئله فوق در خصوص عربستان هم صادق است.

هم‌زمان با کاهش تولید نفت ایران و نزدیک شدن به تحریم‌های نفتی که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده از آبان ماه آن را آغاز خواهد کرد، برخی کشورها ازجمله روسیه و عربستان تصمیم گرفته‌اند تولید نفت خود را افزایش دهند.

بر اساس آمارهای وزارت انرژی روسیه، این کشور تولید خود را از ۴۵.۲۷۶ میلیون تن در ماه ژوئن به ۴۷.۴۲۹ میلیون تن در ماه جولای افزایش داده است. ازنظر تعداد بشکه، تولید نفت روسیه از ۱۱.۰۶ میلیون بشکه به ۱۱.۲۱ میلیون بشکه رسیده است. این بدان معناست که مجموع افزایش تولید روسیه نسبت به رقم توافق شده در ۲ سال قبل به ۲۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

این مسئله سبب شد تا ایران از کشور روسیه به‌شدت گله‌مند شود و حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در واکنش به این مسئله گفته است: «نحوه برخورد عربستان و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد». او در همین رابطه اضافه کرده است که «این کشورها بازار نفت را به گروگان گرفته‌اند.»

بهرام امیر احمدیان، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با افزایش تولید نفت از سوی روسیه گفت: روسیه به این فکر است که در صورت هماهنگ نشدن با آمریکا کاهشی که بابت میزان عرضه انرژی در محیط بین‌الملل به وجود می‌آید را جبران کند، بنابراین ممکن است به‌صورت مقطعی از افزایش فروش نفت به سبب کاهش عرضه در جهان سود ببرد ولی هزینه‌های دیگری به آن متقبل خواهد شد.

وی درباره رفتار روسیه برخلاف بیانیه اوپک بیان کرد: روسیه زمانی در کاهش عرضه نفت با اوپک هماهنگ شد و علاوه بر ثابت نگه‌داشتن قیمت جلوی افزایش تولید را گرفت، این کار بدین دلیل بود که در آن زمان منافع این کشور چنین ایجاب می‌کرد، اما اکنون به شکل دیگری باید رفتار کند.

این کارشناس سیاست خارجی در این خصوص یادآور شد: قرار نیست روسیه حافظ منافع ایران باشد. این کشور بازیگر تأثیرگذاری در بازار انرژی محسوب می‌شود، بنابراین در حال ایفای نقش خود در این بازار است. مسئله فوق در خصوص عربستان هم صادق است.

امیر احمدیان دراین‌باره تصریح کرد: ایران نمی‌تواند برای این کشورها الزام به وجود آورد که سطح تولیدشان را ثابت نگه‌دارند تا در صورت تحریم در بازار بین‌المللی نفت خود را به فروش برساند. این‌یک مسئله سیاسی است، علاوه براین درحالی‌که ما به خاطر رفتار روسیه گلایه‌مند هستیم این کشور در بسیاری از مقاطع تاریخی نشان داده تنها به دنبال حفظ منافع خود است، بنابراین نباید آن را مذمت کنیم که به کدام دلیل ایران را در این زمینه ندیده است.

وی در این خصوص افزود: ایران باید سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که با چنین نوساناتی مواجه نشود و بتواند در محیط بین‌الملل به ایفای نقش بپردازد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره صحبت‌های نماینده ایران در اوپک در رابطه با این تصمیم کشور روسیه ابراز کرد: دیدگاه نماینده ایران در اوپک درست است ولی آیا آن کشورهایی که موردنظر بودند با اعلام موضع ایران تغییر روش خواهند داد؟ که اگر درصدد بودند این کار را انجام دهند به کدام دلیل وارد این معامله شدند؟ کشورهای موردنظر موضع خود را اعلام کردند و با تصمیم کشور ما در بازار نفت و عرضه مغایرت دارد.

امیر احمدیان در ادامه افزود: ایران باید به‌جای گله‌مندی فضا را مدیریت کند و به ایفا نقش بپردازد.

وی درباره باقی ماندن روسیه در برجام تأکید کرد: درصورتی‌که برای روسیه ایجاب کند که منافع او خروج از برجام است هیچ کشوری نمی‌تواند او را مجبور به باقی ماندن کند. برای روسیه به‌عنوان یک کشور بزرگ منافع خود مهم است. باید به‌گونه‌ای رفتار شود تا این کشور پایبند باشد به‌قرار داد برجام و از آن خارج نشود.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص توضیح داد: ایران در سیاست خارجی خود باید مستقل، محکم و مدیریت‌شده رفتار کند، البته به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی از برجام خارج شود زیرا ازجمله کشورهایی است که با ایران روابط نزدیک دارد و در سوریه باهم همکاری می‌کنند علاوه بر این‌ها قراردادهای اقتصادی زیادی هم با کشور ما دارد.

امیر احمدیان دراین‌باره اضافه کرد: دوستی بین کشورها ثابت نیست و تنها منافع از ثبات برخوردار است. شرایط روسیه نباید موجب ناراحتی ایران شود و روابط با این کشور را تحت‌الشعاع خود قرار دهد زیرا در بسیاری از زمینه‌ها با کشور ما همکاری داشته است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.