ارتباط با ما در

هدایت الله آقایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

شورای عالی سیاست‌گذاری در پارلمان اصلاحات ادغام می‌شود

آقایی اظهار داشت: حزب کارگزاران درباره پارلمان اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری نکرده و رای گیری هم صورت نگرفته است، اما به‌صورت پراکنده گاهی صحبت‌هایی طرح می‌شود که نشان می‌دهد درمجموع دوستان در حزب کارگزاران پارلمان اصلاحات را مفید می دانند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- هدایت الله آقایی تأکید کرد: درصورتی‌که پارلمان اصلاحات شکل گیرد، شورای عالی سیاست‌گذاری در آن ادغام می‌شود.

اوایل شهریورماه بود که عنوان شد تشکیل پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب شده و تا دو ماه آینده شروع به کار می‌کند، اما با توجه به اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری هم به تازگی به انتصابات جدید از سوی سیدمحمد خاتمی روبرور شده است به نظر می‌رسد کار پارلمان اصلاحات با آن در تناقض قرار گیرد.

حامیان جریان راه‌اندازی پارلمان اصلاحات تلاش دارند تا یک‌نهاد بالادستی به‌عنوان یک‌نهاد نظارتی و سیاست‌گذاری که جامعیت و فراگیری بیشتری نسبت به شورای عالی سیاست‌گذاری داشته باشد را بنیان‌گذارند تا از این طریق تصمیم‌گیری‌ها به دموکراسی نزدیک‌تر شود.

در این رابطه برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که شورای سیاست‌گذاری باوجود پارلمان اصلاحات کار آیی خود را از دست خواهد داد، اما گروه دیگری بر این اعتقاد هستند که عملکرد این دو در تضاد با یکدیگر قرار ندارد و هر یک کار خود را انجام می‌دهد.

در این رابطه حزب کارگزاران هم بنانهاده شدن پارلمان اصلاحات را مفید دانسته و اعلام حمایت کرده است. محسن هاشمی رفسنجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران دیروز درباره موضع این حزب نسبت به طرح پارلمان اصلاحات گفته است: «معتقدم طرح پارلمان طرح خوبی است و حزب کارگزاران هم با این طرح موافقت دارد.»

هدایت الله آقایی از اعضای حزب کارگزاران، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با طرح حمایت از پارلمان اصلاحات در شورای مرکزی حزب گفت: پارلمان اصلاحات یا دولت در سایه اصطلاحاتی است که به ذهن چنین متبادر می‌سازد موافقان آن درصدد هستند نهادی موازی پارلمان یا دولت یا نهادهای رسمی دیگر پایه‌گذاری کنند، اما بحثی که در رابطه با پارلمان اصلاحات به میان کشیده می‌شود با این مسئله تفاوت دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: اصلاح‌طلبان از طیف‌های مختلف فکری تشکیل‌شده‌اند که در اصولی از مبانی با یکدیگر مشترک هستند ولی روش‌ها و تاکتیک‌ها دارای اختلاف نظراتی است که تضارب افکار آرا از آن خارج می‌شود.

این عضو حزب کارگزاران در این رابطه تصریح کرد: مسئله مطرح در این رابطه از گذشته، تعریف سازمان‌دهی ساختاری بود که تمام این دیدگاه‌ها در آن جمع شوند. یکی از بحث‌ها تشکیل شورای سیاست‌گذاری بود، منتها پارلمان اصلاح‌طلبان تجمع افکار را سازمان‌یافته‌تر می‌کند و تمام عناصر شاخص می‌توانند در آن حضورداشته باشند تا تصمیم‌گیری به شکل جبهه اصلاحات صورت گیرد.

آقایی دراین‌باره اظهار داشت: حزب کارگزاران دراین‌باره تصمیم‌گیری نکرده و رای گیری هم صورت نگرفته است، اما به‌صورت پراکنده گاهی صحبت‌هایی طرح می‌شود که نشان می‌دهد در مجموع دوستان در حزب کارگزاران پارلمان اصلاحات را مفید می‌دانند.

وی درباره کارکرد پارلمان اصلاحات ابراز کرد: پارلمان اصلاحات می‌تواند افکار مختلف را دور هم جمع کند و بر رفتار مجلس و دولت نظارت داشته باشند، علاوه براین انتقاد و پیشنهادات را اعلام می‌کند. نکته مهم دیگر که با مسئله فوق مشخص می‌شود درباره کاندیداهایی است که برای انتخابات به میدان می‌آیند. ازاین روش متولی آن هم مشخص می‌شود و این امر برای آینده کار آیی دارد.

این عضو حزب کارگزاران درباره آماده شدن بستر پارلمان اصلاحات یادآور شد: بستر آن وجود دارد و از مدت‌ها قبل هم وجود داشته است. شورای هماهنگی اصلاحات و پس‌ازآن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات داشته‌ایم، این کار درواقع در حال تقویت شدن است منتها اسم‌های مختلفی بر آن گذاشته می‌شود.

آقایی دراین‌باره که وجود تناقض بین شورای عالی سیاست‌گذاری و پارلمان اصلاحات تأکید کرد: درصورتی‌که پارلمان اصلاحات شکل گیرد، شورای سیاست‌گذاری در آن ادغام می‌شود. درصورتی‌که قرار باشد شورای اجرایی از آن بیرون آید، مبحث جداگانه‌ایی است، اما درنهایت ادغام صورت خواهد گرفت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.