ارتباط با ما در

علی تاجر نیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌تواند اثربخش باشد

تاجرنیا درباره ترکیب شورا سیاست‌گذاری یادآور شد: تا زمانی که ما به‌طورجدی ترکیب شورا سیاست‌گذاری را بر پایه شخصیت‌های حقوقی اصلاح نکنیم و نقش افراد و اشخاص در آن پررنگ باشد، نمی‌تواند اثربخشی خود را داشته باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی تاجرنیا، گفت: متأسفانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌جای اینکه به مسائل اساسی‌تری که نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با مردم و رسیدگی به مشکلات آن‌ها است، بپردازد، بیشتر درگیر مسائل داخلی شده است.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از لیست بندی در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم تهران به‌شدت زیر تیغ انتقادات رفت.

در مورد انتخابات مجلس مهم‌ترین نقد، ورود اصولگرایانی در لیست اصلاح‌طلبان بود که پس از ورود به مجلس بلافاصله راه خود را جدا کردند در شورای شهر هم ثبت اسامی کسانی که پرونده چندان رضایت بخشی در اصلاحات نداشتند و تنها باواسطه به این جمع اضافه شدند، نقدهای فراوانی را به دنبال داشت.

برخی از اصلاح‌طلبان برای رفع اختلافاتی ازاین‌دست نظر مجلس اصلاحات را به میان کشیدند که درنتیجه تشکیل آن نقش چهره‌های حقیقی (غیر از محمد خاتمی) کمرنگ خواهد شد، البته این ایده هنوز به‌جایی نرسیده است و در ظاهر هم زیاد هم موردپسند مدیران فعلی نیست زیرا روز سه‌شنبه قرار بر آن است تا جلسه نخست دور جدید شورای عالی سیاست‌گذاری در دفتر محمدرضا عارف بدون هیچ تغییری در ترکیب با توجه به انتخابات آینده مجلس برگزار شود.

مسئله اینجا است زمانی که شورای عالی سیاست‌گذاری نقدها را نمی‌بیند یا اگر می‌بیند به آن‌ها توجه نمی‌کند، چه گونه می‌خواهد تصمیم‌ساز باشد؟ حتی برفرض که این کار را انجام داد ازآنجاکه مردم شاهد فعالیت این ترکیب تنها در زمان انتخابات هستند، آن‌هم بدون در نظر گرفتن نقدها، احتمال استقبال از این تصمیم‌گیری‌ها بسیار کم خواهد بود.

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تشکیل جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری با ترکیب سابق در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: متأسفانه شورا سیاست‌گذاری اصلاحات به‌جای اینکه به مسائل اساسی‌تری که نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با مردم و رسیدگی به مشکلات آن‌ها است، بپردازد، بیشتر درگیر مسائل داخلی شده است.

وی درباره این درگیری‌ها بیان کرد: مسائلی مانند ترکیب شورای عالی و مباحثی ازاین‌دست در حال حاضر مسئله مردم نیست، موضوع اصلی آن‌ها شکافی است که با اصلاح‌طلبان به دلیل بی‌نتیجه ماندن مطالباتشان پیداکرده‌اند، است زیرا براین تصورند که نمایندگانشان در مجلس یا دولت به‌قدر لازم مشکلات آن‌ها را موردتوجه قرار نمی‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ترکیب شورای سیاست‌گذاری یادآور شد: تا زمانی که ما به‌طورجدی ترکیب شورای سیاست‌گذاری را بر پایه شخصیت‌های حقوقی اصلاح نکنیم و نقش افراد و اشخاص در آن پررنگ باشد، نمی‌تواند اثربخشی خود را داشته باشد.

تاجر نیا در ادامه اضافه کرد: نیاز است تا یک مجموعه بزرگ‌تری از مجموعه جریانات سیاسی این مسائل را یک‌بار برای همیشه حل کند، در غیر این صورت اینکه هر بار نزدیک به انتخابات یا شرایط مشابه درصدد برآییم که مجموعه فوق را دستخوش تغییر سازیم به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست.

وی در این رابطه اظهار داشت: در این رابطه باید این نکته را هم مورداشاره قرار دهم که مخالف تقویت نقش جایگاه حقیقی هستم، البته جایگاه آقای خاتمی خاص است و نمی‌توان آن را به افراد و مجموعه‌های مختلف تعمیم داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: براین اعتقاد هستم که یک‌بار کمیته موردقبول و همه‌شمولی تشکیل شود تا احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب را اعتباربخشی کند، پس‌ازآن بر اساس شاخصه‌هایی که تائید می‌شود، به سمت یک مجموعه فراگیری روند که در آن تمام اصلاح‌طلبان نمایندگی داشته باشند، وگرنه درصورتی‌که قرار باشد به این سمت حرکت کنیم که یک اکثریت جمعی را حذف کند، شمولیت مورداشاره پیدا نمی‌شود.

تاجر نیا دراین‌باره که با این شرایط مردم از تصمیمات ساخته‌شده، پیروی نخواهند کرد، افزود: زمانی که مطرح شود که تصمیمات مورد اقبال تمام اصلاح‌طلبان نیست بر میزان مقبولیت افکار عمومی هم تأثیر خواهد داشت.

وی در خصوص مجلس اصلاحات تأکید کرد: مجلس اصلاحات به شکلی که مطرح می‌شود را قبول ندارم. تنظیم سازوکاری برای اصلاحات شبیه بسیاری از فدراسیون‌هایی که در سطح دنیا وجود دارد مانند اتحادیه اروپا یا مجمع سازمان ملل به لحاظ اجرایی می‌تواند مؤثر واقع شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.