ارتباط با ما در

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مشکلات مهریه نتیجه انحراف عرف و فرهنگ در جامعه است/ پیشنهاد مجلس تعیین سقف تعهدی ۵۵ سکه است

ذوالقدر نماینده مردم تهران تاکید کرد: مهریه شأن خود را به عنوان پیشکش و هدیه ای از طرف مرد به زن در هنگام ازدواج از دست داده و متاسفانه کارکرد آن به یک معامله اقتصادی تنزل یافته است.

منتشر شده

جامعه ایرانی  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکل ایجاد شده در بحث مهریه بخشی برخواسته از انحراف در فرهنگ و مفهوم مهریه و بخشی به واسطه نبود حمایت‌های اجتماعی و پشتوانه‌های قانونی از زنان در جامعه است.

راهکار مجلس برای کاهش زندانیان و محکومان مهریه حذف سکه از مهریه است. محمدرضا حبیبی نماینده عالی قوه قضاییه نیز در این باره گفته بود: تلاطم‌های اخیر در بازار و افزایش قیمت سکه، ورودی پرونده‌های دستگاه قضایی با موضوع مهریه و اعسار را افزایش داده است.

وجه نقد، زمین، منزل مسکونی و… گزینه‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس برای جایگزینی سکه در مهریه است که با افزایش ناگهانی قیمت، مشکلات این چنینی را برای خانواده‌ها و دستگاه قضایی به بار نیاورد البته باید مهریه به گونه‌ای تعیین شود که زوج توان پرداخت آن را داشته باشد.

اگر تعیین سکه به عنوان مهریه قانونی ممنوع شود لازم اجراست ولی حذف سکه از مهریه مشکل را حل نخواهد کرد زیرا که اگر به جای سکه موارد دیگری مانند زمین، منزل مسکونی و… قرار داده شود به همین نحو در معرض افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.

اساسا صورت مساله‌ای که مطرح می‌شود ناصحیح است. ازدواج یک معامله نیست و پیمانی میان دو نفر است که با شناخت از هم وارد زندگی می‌شوند و خانواده‌ها هم باید با آن‌ها همراهی کنند. بدون تردید مهریه به تنهایی تضمین تداوم زندگی مشترک نیست و آنچه باعث شکل‌گیری یک زندگی مشترک شیرین، با دوام و متعالی می‌گردد، معیارهای اخلاقی، فرهنگی و دینی درست و فرا گرفتن آموزش‌ها و مهارت‌های ارتباطی زوجین است.

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن نکوهش نگاه اقتصادی به موضوع مهریه گفت: یکی از دلایل شایع کاهش تمایل به ازدواج و از طرفی افزایش میزان طلاق را بسیاری از جوانان و خانواده‌ها موضوع مهریه و مشکلات برخواسته از آن است. مهریه‌ای که شأن خود را به عنوان پیشکش و هدیه‌ای از طرف مرد به زن در هنگام ازدواج از دست داده و متاسفانه کارکرد آن به یک معامله اقتصادی تنزل یافته که آسیب‌های بسیاری را برای کانون خانواده و جوانان ایجاد کرده است به طوری که بسیاری از جوانان ما امروز با توجه به افزایش ناگهانی قیمت سکه به خاطر مهریه‌های سنگین در زندان هستند یا در دعواهای دادگاه‌ها برای اثبات عدم تمکن مالی.

مشکل ایجاد شده در بحث مهریه بخشی برخواسته از انحراف در فرهنگ و مفهوم مهریه است

نماینده مردم تهران اضافه کرد: مشکل ایجاد شده در بحث مهریه بخشی برخواسته از انحراف در فرهنگ و مفهوم مهریه و بخشی به واسطه نبود حمایت‌های اجتماعی و پشتوانه‌های قانونی از زنان در جامعه است، بنابراین خانواده‌ها با علم به اینکه می‌دانند مهریه ابزاری برای تضمین ازدواج نیست با این جمله که چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته، مهریه‌های سنگینی را وضع می‌کنند که متاسفانه به عنوان یک عرف ناپسند تبدیل شده که هزینه‌های این تصمیم سلیقه‌ای که بیشتر از چشم و هم چشمی نشات می‌گیرد جوانانشان را گرفتار دردسرهای می‌کنند که جز پشیمانی حاصلی ندارد.

پیشنهاد سقف تعهدی ۵۵ سکه برای مهریه در مجلس مطرح شد

ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بنابراین در شرایطی که عرف و فرهنگ جامعه به انحراف می‌رود و ابزارهای آموزشی و فرهنگی نمی‌تواند موثر واقع شود این وظیفه بر دوش قانون‌گذار گذاشته می‌شود. بر این اساس چند سال پیش سقف مهریه ١١٠ سکه لحاظ شد و امروز پیشنهاد سقف تعهدی ۵۵ سکه برای مهریه در مجلس مطرح شده و پیشنهاد دیگر محاسبه قیمت مهریه بر مبنای تاریخ عقد و یا جایگزینی سایر ابزارهای سرمایه ای مثل زمین و وجه نقد است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اگر چه لحاظ یک سقف قانونی می‌تواند تا حدودی موثر باشد اما تجربه قبلی که سقف مهریه ١١٠ سکه لحاظ شد نشان داد که نتوانست بر روی کاهش زندانیان مهریه یا کاهش طلاق تاثیر چشمگیری داشته باشد. پس نمی‌توان انتظار داشت که این کاهش مجدد سقف مهریه هم چندان کارآیی داشته باشد.

پیشنهاد جایگزینی زمین و وجه نقد به جای سکه نیز به‌نظر می‌رسد نتواند مناسب باشد

ذوالقدر نماینده تهران اضافه کرد: پیشنهاد جایگزینی زمین و وجه نقد به جای سکه نیز به‌نظر می‌رسد نتواند مناسب باشد چرا که سکه خود به یک عرف تبدیل شده و محاسبه و ارزیابی آن در زمان پرداخت نظام‌مند شده است که چنانچه قرار باشد معیار عوض شود فرآیند ارزیابی و محاسبه آن کاری مضاعف و جدید می‌شود که عرف هم با توجه به سابقه ذهنی گفته شده چندان پذیرای آن نیست.

با توجه به حساسیت بسیار بالای مهریه، باید بسیار عادلانه عمل کنیم

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان ضمن تاکید بر فرهنگ سازی برای آسان سازی ازدواج جوانان گفت: در کنار تدوین قوانین نظام‌بخش و محدود کننده، تهیه‌ساز و کار مناسب برای برون رفت از مصائب مهریه برای جوانان، اهتمام در بازنگری فرهنگی و فرهنگ‌سازی است و همچنین نیازمند افزایش حمایت اجتماعی و قانونی از جوانان است تا خدای ناخواسته جوانان ما مهریه را منبع درآمدی تصور نکنند و باید این مهم مورد نظر باشد که با توجه به حساسیت بسیار بالای مهریه در انسجام خانواده‌ها باید بسیار عادلانه عمل کنیم و قانونگذاری و رویه اجرایی ارائه دهیم که در حق هیچ یک از طرفین زندگی زن یا مرد کوچکترین اجحافی روا نشود.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. فریور باقرزاده

    شنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۴:۱۷

    به نام خدا

    با سلام و احترام

    با توجه به نرخ سکه و وضعیت مردان ایرانی درگیر آن و وسوسه بسیاری از زنان برای اجرای مهریه که نتیجه اش زندانی شدن بسیاری از نیروهای مولد و کارای کشور در نتیجه تورمی شود که هیچ تقصیری در بروز آن ندارند و همچنین تسریع روند متلاشی شدن خانواده های ایرانی و قانونی که همه چیز را در مورد زن و زندگی با پول سنجیده آیا وقتش نشده که این معضل را مجلس و مجمع تشخیص و … آسیب شناسی و حل کنند؟

    این موضوع سبب یارگیری شبکه های مسیونر ترویج انواع ادایان آسمانی و خود ساخته و حتی شیطان پرستی شده تا بگویند که اسلام به زندگی نگاهی مادی دارد و مرد را به نوعی غلام زن و به خاطر مهریه و هزاران آیتم دیگر فاقد غیرت و شرافت واقعی معرفی می کنند و جوانان را ترغیب به ازدواج های سفید و تغییر دین می نمایند که دامنه فعالیت شان بسیار وسیع تر از ان چیزی است که برخی گمان کنند.

    سکوت آسیب شناسان روانشناسی و جامعه شناسی و مجلس و دولتیان در این باب بسیار تاثر انگیز است؛ چه آنکه این شبکه ها ی مجازی سکوت را نوعی ترغیب زنان به از هم پاشنادن خانواده در سایه حمایت دینی و قانونی معرفی می کنند و خود را دوست مجازی و بعد خانواده مجازی آسیب دیدگان معرفی می کنندو مثالهای روشنی از آمار طلاق و خیانت و..را مدرک و سند خود معرفی می کنند.

    از هم پاشیدن خانواده ایرانی یعنی فرزندان طلاقی که به صورت روشن مورد انواع سوء استفاده های متداول قرار خواهند گرفت و خانواده های بی در و پیکر دیگری پدیدار خواهند شد که خود آسیب اجتماعی بزرگتر و برای جامعه دردساز تر خواهند بود.

    عدم تمایل جوانان به ازدواج و ترس از آن به دلیل نگرش مادی مذکور به زندگی باعث کاهش جمعیت و گسست اجتماعی و فرهنگی و معضلات خاص خود می گردد.جامعه ای که غیرت مردانش و محبت زنان و عطوفت کودکان و آروزهای جوانانش به خاطر قوانین به روز نشده با و نگاهی مملو از خوف و رجاء در کنار سایر نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد هر آن مانند بمب متحرک و آماده انفجاری است که بدتر از هردشمن و سونامی عمل خواهد کرد و ترکشهای آن دامن ساکتین را هم خواهد گرفت و دیگر هیچ افتخاری برای ایرانی بودن نخواهد بود .

    آقایان مسئول مردان را مذکر مجازی نکنید که روزی چون یک بیماری دامن خانواده های خودتان را هم خواهد گرفت.

    قابل ذکر است که اهل سنت بنا به رسم و عرف خود سالهاست که درمورد مهریه سخت گیری نمی کنند و مسیحیان و سایر ادیان هم چیزی به نام زندانی مهریه ندارند و گویا قیچی مهریه درحال بریدن و قلع و قمع جوانان شیعه است.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.