ارتباط با ما در

طلاق توافقی در کمتر از ۲۰ روز

طلاق توافقی را می توان یکی از انواع طلاق دانست اما این نوع طلاق در متون قانونی ذکر نشده اند؛ در این طلاق، مرد و زن هر دو به این توافق می رسند که از یکدیگر جدا شوند و در دادگاه این توافق ذکر و ثبت می شود و در نهایت ضمانت اجرای قانونی می یابد.

منتشر شده

بسیاری از زوجین پس از ازدواج به این نتیجه می رسند که تفاهم کافی برای ادامه زندگی ندارند و این عده تفاهم ممکن است در ابتدای زندگی یا پس از گذشت مدتی رخ دهد؛ در این شرایط راه حل مناسب برای زوجین، اقدام به طلاق با کمک بهترین وکیل طلاق در تهران است؛ وکیل طلاق می تواند با در نظر گرفتن شرایط زوجین، به سرعت به جریان طلاق خاتمه دهد؛ طلاق ممکن است به صورت توافقی یا تنها از طرف یکی از زوجین درخواست شود که هر یک به شرایط خاصی بستگی دارد.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی را می توان یکی از انواع طلاق دانست اما این نوع طلاق در متون قانونی ذکر نشده اند؛ در این طلاق، مرد و زن هر دو به این توافق می رسند که از یکدیگر جدا شوند و در دادگاه این توافق ذکر و ثبت می شود و در نهایت ضمانت اجرای قانونی می یابد؛ برای صورت گرفتن این نوع طلاق، زن و مرد باید در تمام مسائل به توافق برسند و به برخی توافقات برسند تا از یکدیگر به راحتی و در زمان کوتاه جدا شوند.

مدت زمانی که در شهر تهران برای طلاق توافقی در نظر گرفته می شود کمتر از یک ماه می باشد و در طول این مدت باید مراحلی از جمله ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رأی گواهی عدم امکان سازش طی شوند؛ اما زمانی که زوجین نتوانند در همه مراحل تفاهم داشته باشند، ممکن است این بازه زمانی به ۴ ماه نیز طول بکشد.

لازم به ذکر است که زمان مورد نیاز برای انجام گرفتن طلاق توافقی، در هر شهری متفاوت است به عنوان مثال در شهرهای کوچک، به دلیل کم بودن تعداد پرونده ها، ممکن است این طلاق در کمتر از ۲۰ روز به پایان برسد؛ شهر تهران بسیار پرجمعیت است و از این رو پرونده های متعددی در این شهر به جریان می افتند که با کمک بهترین وکیل طلاق در تهران ممکن است کوتاه شود.

مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی باید مراحلی را طی کرد تا این پرونده به جریان بیفتد و با موفقیت به پایان برسد؛ مراحل این روش را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

مرحله اول: زمانی که زوجین تصمیم به گرفتن طلاق توافقی می کنند؛ باید پیش از ثبت کردن دادخواست طلاق توافقی، به سامانه تصمیم به نشانی zaman.behzisti.net مراجعه کنند و بعد از پایان یافتن ثبت نام، در سامانه به مراکز مشخص شده مراجعه نمایند؛ مراکز بهزیستی می توانند هر یک از زوجین را به مشاوران موردنظرشان معرفی کنند و زوجین بعد از گذراندن مراحل مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر کنند.

مرحله دوم: زوجین بعد از اخذ کردن گواهی عدم انصراف از طلاق، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند تا برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند.

مرحله سوم: بعد از ارجاع یافتن زوجین به دادگاه مربوطه و مشخص شدن شعبه، زوجین می توانند به دادگاه مراجعه کند تا دادگاه آن ها را به مراکز داوری مجتمع معرفی کند؛ در داوری، توافقاتی که بین زوجین صورت گرفته مانند مسائل مالی زوجه از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل و در صورت وجود فرزند مشترک نفقه و ملاقات و حضانت فرزند مشترک، نوشته می شود و به شعبه  مورد نظر ارائه می شود و دادگاه مطابق با آن، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.

مرحله چهارم: زوجین بعد از دریافت کردن گواهی مبنی بر عدم امکان سازش و دریافت کردن قطعیت آن در طول مدت زمان ۳ ماه از تاریخ دریافت قطعیت، می توانند به دفاتر طلاق منتخب مراجعه کنند و متناسب با ثبت آن، برای جاری کردن صیغه طلاق اقدام نمایند.

اگر ساکن شهر کرج هستید و قصد طلاق توافقی را دارید، می توانید جهت آشنایی با بهترین وکیل طلاق در کرج در سایت وکیل چی، اینجا کلیک کنید.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در صورت اخذ طلاق توافقی، اگر بین زن و شوهر توافقی در زمینه حضانت و نگهداری فرزندان شده باشد، دادگاه مطابق با توافق، بین آن ها حکم می دهد و اگر توافقی صورت نگرفته باشد، مطابق قانون خواهد بود؛ طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، نگهداری کردن از اطفال حق و وظیفه والدین است و در ضمن طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، جهت حضانت و نگهداری کردن از کودکی که پدر و مادرش جدا از یکدیگر زندگی می کنند، اولویت مراقبت از کودک تا سن هفت سالگی با مادر است و بعد از آن تا سن بلوغ اولویت با پدر است و مطابق تبصره همین ماده، پس از گذشت هفت سالگی کودک، در صورت به وجود آمدن اختلاف حضانت طفل، مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

طبق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی، هیچ یک از والدین اجازه ندارند در مدت زمانی که حضانت کودک به عهده آن هاست، از نگهداری اش امتناع کنند؛ اگر امتناع کنند، یکی از والدین حاکم باید به تقاضای دیگری تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به تقاضای مدعی العموم نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده او است الزام کند و زمانی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

کلام آخر

زوج هایی که بر اثر برخی مسائل تفاهم ندارند، اقدام به طلاق توافقی می کنند؛ اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، می توانید از بهترین وکیل طلاق در تهران کمک بگیرید؛ در سایت وکیل چی یا  vakilchi.comوکلای بسیار معروف و سرشناس در تهران و شهرهای دیگر معرفی می شوند که شما می توانید از آن ها مشورت بگیرید. مجله وکیل چی بهترین و بزرگ ترین مجله حقوقی در ایران می باشد که به معرفی بهترین وکیل های ایران و تهران می پردازد؛ اگر شما و اطرافیانتان برای طلاق توافقی از وکیل کمک گرفته اید، می توانید نظراتتان را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

آیا برای وکیل از طرف زن، باید از وکیل کمک گرفت؟

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.