ارتباط با ما در

ایرج خسرونیا، معاون نظارت سازمان نظام پزشکي تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی

خیرین بدانند ساخت بیمارستان اولویت بیشتری نسبت به ساخت مسجد دارد

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت:باید خیرین علاوه بر مدرسه و مسجد، به فکر ساخت بیمارستان در مناطق کمتر برخوردار باشند زیرا که ساخت بیمارستان اولویت بیشتری نسبت به ساخت مسجد دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، گفت: دولت می‌تواند با در اختیار قراردادن زمین مجانی به بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان‌های جدید به وظیفه خود عمل کند.

هفته گذشته ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به ازای هر هزار نفر ۱.۶ تخت در بیمارستان‌های کشور وجود دارد در حالی که این تعداد با توجه به جمعیت کشور کافی نیست. سرانه بستری بیماران ۱۱۸ نفر در هر هزار نفر جمعیت کشور طی یک سال است که برای پوشش این تعداد بیمار با کمبود تخت مواجه هستیم. وی اظهار داشت: در حال حاضر برای جلوگیری از بستری شدن بیماران، اقدامات سرپایی بیشتری در بیمارستان ها انجام می شود.حریرچی ادامه داد: به دلیل کمبود تخت، رعایت نشدن بهداشت و داشتن بار مالی در بیمارستان ها، ترخیص بیماران به ویژه مادرانی که زایمان کردند، زودتر انجام می شود.

تمامی این موارد حکایت از نبود امکانات پزشکی مناسب در بیمارستان های کشور دارد.زمانی که تعداد تخت‌های بیمارستانی جوابگوی نیاز کشور نیست و برای جلوگیری از بستری شدن بیماران اقدامات سرپایی انجام می شود؛همین امر می تواند خسارات جبران ناپذیری برای سلامت جامعه داشته باشد.

ایرج خسرونیا، رئیس هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی و معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: کمبود تخت بیمارستانی فقط مخصوص ایران نیست بلکه در کشورهای دیگر هم کمبود تخت بیمارستانی مشهود است.

عضو انجمن متخصصان داخلی اضافه کرد: باید بخش خصوصی برای اضافه کردن تخت بیمارستان ها و ساخت بیمارستان های جدید به وزارت بهداشت و درمان کمک کند.امروز تخت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت و درمان مساعد است ولی باید بخش خصوصی برای بهبود وضعیت تخت‌ها و حل شدن مشکل مردم با کمک نیروهای خود،انجمن‌های خیرین و پزشکان دلسوز سرمایه گذاری کند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: کسانی که می‌خواهند بیمارستان درست کنند وقتی سرمایه‌شان را در ساخت بیمارستان هزینه می‌کنند انتظار برگشت آن را هم دارند اما وقتی سازمان‌های بیمه‌گر به عهد خود وفا نمی‌کنند بالطبع شوق سرمایه گذاری در این زمینه کم خواهد شد.

خسرونیا در خصوص بدهی میلیاردی بیمه به افراد و بیمارستان‌ها،‌ اظهار داشت: امروز بعد از گذشت یکسال بیمه می‌خواهد به وعده‌های پرداختی خود عمل کند اما با توجه به قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی؛ هزینه ای که افراد و بیمارستان‌ها از بیمه دریافت می‌کنند هیچ ارزشی برایشان ندارد زیرا که ارزش دریافتی آن‌ها قبل از التهابات ارزی و کم ارزش شدن پول ملی محاسبه شده است ولی دریافتی آن ها بعد از این مسائل است.

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به تنهایی به بیمارستان‌ها تخت جدید اضافه کند،افزود: ضرورت ورود بخش خصوصی برای یاری رساندن به دولت در زمینه افزایش تخت های بیمارستانی بیش از پیش حس می‌شود.

وی ادامه داد: در هر شهر و استانی کمبود دو بیمارستان احساس می‌شود، علی الخصوص در مناطق محروم و مرزنشین این کمبود چند برابر بیشتراست. در همین راستا بخش و خصوصی و دولت می‌توانند دست به دست هم تمامی موانع و مشکلات را برطرف نمایند و برای تهیه و ساخت کمبودهای درمانی در تمامی نقاط کشور به یکدیگر یاری رسانند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، افزود: دولت می‌تواند با در اختیار قراردادن زمین مجانی به بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان‌های جدید به وظیفه خود عمل کند. وقتی که کمبود تخت بیمارستانی وجود دارد،افرادی که نیاز به بستری شدن دارند با درمان سرپایی بهبودی کامل خود را به دست نمی‌آورند؛ در نتیجه گرفتاری سازمان‌های بیمه گر و مردم بیشتر می‌شود و سلامت جامعه با خطر جدی روبرو خواهد شد.

خسرونیا در ادامه توضیح در خصوص ضرورت تهیه تخت‌های بیمارستانی جدید وامکانات پیشرفته درمانی، گفت: خوشبختانه تا به امروز بحرانی دراین خصوص به وجود نیامده و شهرستان‌ها واستان‌هایی که بیمارستان ندارند با مراجعه به همسایگان خود توانستند نیاز های درمانی خود را برآورده کنند اما با افزایش جمعیت و وخیم تر شدن مشکلات اقتصادی امکان جابجایی و تردد به شهرستان های مجاور و یا استان های دیگر برای مناطقی که با کمبود بیمارستان و تخت مواجه هستند، وجود ندارد و این موضوع ضرورت ورود بخش خصوصی و همین طور تدابیر مناسب دولت برای رفع این کاستی‌ها را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

این عضو انجمن متخصصان داخلی افزود:در بعضی مناطق تخت‌های مازاد بیمارستانی وجود دارد که این خود نشانگر عدم برنامه ریزی و موقعیت‌شناسی صحیح برای احداث بیمارستان بوده است.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت:باید خیرین علاوه بر مدرسه و مسجد، به فکر ساخت بیمارستان در مناطق کمتر برخوردار باشند زیرا که ساخت بیمارستان اولویت بیشتری نسبت به ساخت مسجد دارد.

خسرونیا تصریح کرد:البته وزارت بهداشت و درمان متولی افزایش تخت‌های بیمارستان است ولی با توجه به بودجه کم ؛وزارتخانه قدرت و توان مالی این امر را ندارد و اینجاست که باید بخش خصوصی به کمک دولت بیاید تا بحران جدیدی برای کشور درست نشود.

وی ادامه داد: اگر وزاتخانه بتواند مدیریت درست بر همین بیمارستان ها و مراکز درمانی حاضر را داشته باشد،به وظیفه خود درست عملکرده است و جور اضافه کردن تخت های بیمارستانی جدید را باید بخش خصوصی بر عهده گیرد. وزارت بهداشت به خاطر نداشتن بودجه کافی امکان افزایش تخت‌های بیمارستانی را ندارد.

رئیس هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی در پایان اظهار کرد:امید است به کمک بخش خصوصی وضعیت تخت های بیمارستانی سرو سامان بگیرد و نیاز مردم به بستری شدن برطرف شود و دیگر شاهد درمان‌های سرپایی به خاطر نبود تخت بیمارستانی نباشیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.