ارتباط با ما در

بهرام قاسمی:

دفتر حافظ منافع ایران به زودی در عربستان راه اندازی می‌شود

بهرام قاسمی گفت: مقصر اصلی اتفاقاتی که در منطقه افتاده و نیافتاده است ما نیستم و به کرات اعلام کرده‌ایم که با کشورهای منطقه و حتی عربستان حاضر به گفت‌و‌گو هستیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه به کرات اعلام کرده‌ایم که با کشورهای منطقه و حتی عربستان حاضر به گفت‌و‌گو هستیم، گفت: دفتر حافظ منافع ایران به زودی در عربستان راه اندازی می‌شود.

بهرام قاسمی گفت: مقصر اصلی اتفاقاتی که در منطقه افتاده و نیافتاده است ما نیستم و به کرات اعلام کرده‌ایم که با کشورهای منطقه و حتی عربستان حاضر به گفت‌و‌گو هستیم. به تمام کشورهایی که در مذاکرات خود اعلام آمادگی کردند که به عنوان میانجی میان ما و عربستان ایفای نقش کنند پاسخ منفی ندادیم و همواره گفته‌ایم که ما آماده هستیم اما از عربستانی که می‌شناسیم بعید می‌دانیم که چنین تمایلی داشته باشد.

اخیرا کشوری برای میانجیگری میان ایران و عربستان اقدامی نکرده و درخواستی نداشته است؟

با تماس‌هایی که با کشورهای عربی داشته‌ایم هم شنیدیم و هم پاسخگو بودیم. برخی کشورهای عربی که به عربستان هم نزدیک هستند امروز تا حد زیادی با ما همراه هستند. در گذشته هم برداشت و تحلیل ما نسبت به عربستان درست بوده و عربستان تمایل به استفاده از این فرصت را ندارد.

فکر می‌کنیم مشکلات بیشتر از درون عربستان است به دلیل برخی از مشکلات داخلی که عربستان با آن مواجه است و برخی مسائل خارجی و آمدن آقای ترامپ و ارتباطی که با عربستان برقرار کرده و تحلیل‌هایی که ترامپ نسبت به ایران داشت آنها را تا حدی دچار توهم شدند که در تحمل و صبوری بتوانند امتیاز بیشتری را از ایران دریافت کنند.

دفتر حافظ منافع ایران در عربستان اکنون در چه وضعی است؟

تیم کنسولی ۱۰ نفره ایران برای انجام امور کنسولی راهی حج شده است.

ما تمایل داشتیم که این تیم در سفارت کار خود را انجام دهد اما در نهایت تصمیم بر این شد که در بعثه اقدام کنند. بر اساس توافقی که هشت ماه پیش با سوئیس داشتیم قرار شد که سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان فعال شود. تا دو سه هفته پیش هم ویزای اسامی که خیلی وقت پیش اعلام کرده بودیم صادر نشده است اما ظرف یکی دو هفته گذشته گشایشی ایجاد شده که فکر می‌کنم علائمی وجود دارد که دفتر حافظ منافع باز و فعال می‌شود.

در هفته گذشته در حاشیه نشست سفرا در تهران حدود ۱۵ سفیر ایران در کشورهای اروپایی به مجلس رفتند و دیدارهای دیگر نیز انجام شد. آیا برای انجام ماموریت جدید با سفرا صحبتی شده است؟

سمینار سفرا اولین سمینار در دولت دوازدهم بود که در ماه‌های گذشته به دلایلی موفق به برگزاری آن نشدیم و بالاخره به تابستان موکول شد. این سمینار با توجه به وضع امروز، بحث برجام، وضع منطقه و جهان فرصتی بود که برخی از موضوعات را به صورت جدی‌تر به بحث بگذاریم. علاوه بر برنامه‌های معمول مانند دیدار با وزرا و مقام‌ها در حوزه برجام، تحریم‌ها و مسائل منطقه‌ای کار زیادی انجام شد و تبادل نظر خوبی صورت گرفت و تا حد زیادی دستورالعمل‌های لازم سفرا و نمایندگی‌ها با توجه به موقعیت بسیار ویژه‌ای که در موضوع تحریم‌های آمریکا و فشاری که بر کشور می‌آورد وجود دارد، مشخص شد.

آنها تا حد زیادی در مورد کاری که باید انجام دهند توجیه شده‌اند و با جمع‌بندی بیشتری که در روزهای آینده انجام می‌شود نتایج اقداماتی که باید انجام دهیم مجددا به سفارت‌خانه‌ها ابلاغ خواهد شد. سفرا بعد از بازگشت با یک برنامه مشخص به کار خود ادامه می‌دهند

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.