ارتباط با ما در

تایم تشریح کرد

بهترین و بدترین روغن‌های خوراکی برای سلامتی

کدام روغن برای شما مناسب است؟ این مسئله بستگی به نوع غذایی که می‌پزید دارد. ن

منتشر شده

جامعه ایرانی– وقتی بحث استفاده از انواع روغن برای سرخ کردن، پخت‌وپز و تفت دادن می‌شود، آشپزهای خانگی گزینه‌های زیادی دارند. برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون معروف هستند و برخی دیگر مانند آووکادو یا نارگیل چندان شناخته شده نیستند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، کدام روغن برای شما مناسب است؟ این مسئله بستگی به نوع غذایی که می‌پزید دارد. نقطه دود  روغن -زمانی که روغن شروع به سوختن و دود کردن، می‌کند- یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر گرفت. اگر گرمای روغن شما از نقطه دود عبور کند، نه‌تنها به طعم غذا آسیب می‌زند بلکه مواد مغذی داخل روغن هم از بین می‌رود- و روغن ترکیبات مضری را منتشر می‌کند که رادیکال آزاد خوانده می‌شود.

روغن زیتون

کارشناسان تغذیه معتقدند که یکی از تطبیق پذیرترین و سالم‌ترین روغن‌ها برای آشپزی و خوردن، روغن زیتون است، البته اگر خالص و طبیعی باشد. این نوع از روغن دارای حجم بالایی از چربی‌های چند غیراشباع و برخی اسیدهای چرب تک غیراشباع است؛ بسیاری از مطالعات این روغن را برای سلامت قلب مناسب دانسته‌اند. روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن‌ها، دارای نقطه دود نسبتاً پائین است، بنابراین بهترین گزینه برای آشپزی با گرمای کم و متوسط محسوب می‌شود.

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل بسته به اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد یا از آن دوری شود. اختلاف‌نظر اصلی حجم بالای چربی‌های اشباع‌شده آن است؛ برخلاف سایر روغن‌های گیاهی، روغن نارگیل ابتدا به ساکن یک چربی اشباع‌شده است. هیچ‌کس نمی‌گوید که چنین منبعی از چربی اشباع‌شده کاملاً مضر است اما برخی کارشناسان این‌طور استدلال می‌کنند که جایگزین کردن غذاهایی که دارای چربی اشباع‌شده بالا هستند با گزینه‌های سالم‌تر می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون و ارتقا نمایه لیپید شود. بااین‌حال علم تأکید می‌کند که تمام چربی‌های اشباع‌شده هم مضر نیستند.

به‌طورکلی مسائل بسیاری در مورد محصولات نارگیلی گفته می‌شود اما عمدتاً پشتوانه علمی ندارد. این‌طور نیست که مصرف این روغن به‌سلامت شما آسیب بزند اما نباید بیش‌ازاندازه از آن استفاده کنید. زمانی که با درجه حرارت بالا آشپزی می‌کنید یا غذایی سرخ می‌کنید، چربی‌های اشباع‌شده می‌توانند روغن‌های سالم‌تری باشند چراکه در درجه حرارت بالا ثبات بیشتری دارند. یعنی احتمال تجزیه و دود کردنشان کمتر است.

روغن گیاهی

اصطلاح «روغن گیاهی» به روغن‌هایی اطلاق می‌شود که از منابع گیاهی استخراج شده‌اند، سلامت یک روغن گیاهی به منبع استخراج و مورد مصرف آن بستگی دارد. اکثر روغن‌های گیاهی موجود در بازار روغن کانولا، ذرت، سویا، گلرنگ، نخل خرما و آفتابگردان هستند. پزشکان به‌طورکلی روغن زیتون را جایگزین خوبی برای روغن غلات یا روغن سویا می‌دانند. از نظر آن‌ها این روغن‌ها ضرری ندارند اما روغن زیتون مفیدتر است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.