ارتباط با ما در

در صحن علنی مجلس صورت گرفت

بگو مگوی پارسایی و لاریجانی بر سر ریاست کمیسیون اصل نود

سخنگوی فراکسیون امید خطاب به لاریجانی تاکید کرد: آقای لاریجانی  ۱۴ سال است که تریبون در اختیار شماست، اجازه دهید ما هم چند دقیقه صحبت کنیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی– در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی انتخاب رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در دستور کار قرار داشت. اما تنها یک نفر از سوی هیات رئیسه مجلس برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به صحن معرفی شد که همین امر انتقاداتی را به دنبال داشت.

علی لاریجانی پس از معرفی داوود محمدی به عنوان تنها گزینه پیشنهادی هیات رییسه مجلس، توضیحاتی در خصوص نحوه انتخاب و معرفی نامزد ریاست کمیسیون اصل ۹۰، گفت: برای معرفی نامزد ریاست کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در هیات رئیسه مجلس دو جلسه برگزار کردیم تا گزینه ریاست مشخص شود. در آئین نامه عنوان شده که رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیات رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون که ۸ نفر هستند و با رأی مجلس برای مدت یک سال انتخاب می شود.

او تاکید کرد: همچنین در بخش آراء مربوط به این موضوع در ماده ۱۲۱ در بخش بند هـ عنوان شده اکثریت مطلق نمایندگان حاضر هستند که برای انتخاب رئیس مجلس، رئیس دیوان محاسبات و دادستان آن، رأی اعتماد می دهند؛ در بند ۱۶ نیز عنوان شده سایر مواردی که در این آیین نامه و سایر قوانین برای آن ها کلمات تصویب و یا موافقت آورده شده و در این آیین نامه مصداق آن مشخص نشده باشد باید به صورت اکثریت مطلق رأی بیاورد که همانند وزرا رأی اعتماد می آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: براین اساس در مجلس گذشته رئیس کمیسیون را معرفی می کردند و با این استدلال یک نفر به مجلس معرفی می شد که اگر رأی اعتماد می آورد موضوع تمام می شد و در غیر این صورت باید فرد دیگری معرفی می شد. در این راستا در ابتدای مجلس همین اقدام انجام شد اما آقایان در هیات رئیسه عنوان کردند دو نفر معرفی شود که کمی ضیق در آیین نامه است؛ چون وقتی دو نفر معرفی شود و اگر رأی نصف به علاوه یک نیاورد مشخص نیست چه باید کرد لذا مشکل به وجود می آید. در عین حال هیات رییسه در دور قبل رأی داد دو نفر معرفی شود.

او تاکید کرد: مجددا که در این خصوص در هیات رییسه بحث شد با این استدلال بر همان رویه سابق مجلس تایید شد که یک نفر معرفی شود که اگر رأی اعتماد آورد موضوع تمام می شود وگرنه فرد دیگری باید معرفی شود. در این بین برخی از نمایندگان نامه ای ارائه کردند که تجدیدنظر صورت بگیرد و این اتفاق رخ داد؛ در این رابطه سه نظر وجود داشت که به رأی گذاشته شد و با استدلال هایی که صورت گرفت نظری که مبتنی بر معرفی یک نفر بود رأی آورد تا مجلس رأی اعتماد بدهد ولی سناریویی که دو نفر معرفی شود رأی کافی نیاورد.

بگو مگوی پارسایی و لاریجانی

بهرام پارسایی و فرهاد تجری دو کاندیدای دیگر ریاست کمیسیون اصل نود بودند. بهرام پارسایی پیش از برگزاری انتخابات ریاست کمیسیون در تذکری نسبت به معرفی یک کاندیدا برای ریاست کمیسیون مطبوعش اعتراض کرد. او با استناد به ماده ۴۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: رویه مجلس برای انتخاب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دو سال گذشته معرفی دو نامزد به صحن علنی بود.در آیین‌نامه ذکر شده که نمایندگان برای مدت یک سال رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی را انتخاب کنند که این لغت انتخاب بار معنایی دارد.

در میان صحبتهای پارسایی، لاریجانی توضیحات قبلی خود را بار دیگر تکرار کرد که سخنگوی فراکسیون امید خطاب به او تاکید کرد: آقای لاریجانی  ۱۴ سال است که تریبون در اختیار شماست، اجازه دهید ما هم چند دقیقه صحبت کنیم.

لاریجانی در پاسخ به او گفت: ۱۴ سال نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ادامه داد: ناراحت نباشید با امسال می‌شود ۱۴ سال. چه اشکالی داشت که دو نفر معرفی می‌شد و صحن انتخاب می‌کرد؟ ما حتی برای رئیس دیوان محاسبات و حقوقدانان شورای نگهبان و حتی ریاست مجلس نیز بیش از یک نفر معرفی می‌کنیم. ما که نمی‌خواهیم رای اعتماد بگیریم، می‌خواهیم رای‌مان مبتنی بر انتخاب باشد.  به نظر ما تفسیرهای سلیقه‌ای از آیین‌نامه اشکال دارد و به ضرر مجلس است.آقای لاریجانی داریم به عقب بر می‌گردیم. چه اشکالی داشت دو نامزد را به صحن علنی معرفی می‌کردید.

پارسایی  انتخابات رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی را مردود عنوان کرد.

علی لاریجانی در واکنش به تذکر پارسایی گفت: شما باید طبق آیین‌نامه تذکر می‌دادید. شما تذکرتان را به بنده گفتید و مخالفتی نداشتم. بنده از پیشنهاد نمایندگان و پیشنهادی که آقای مطهری داشتند،‌ حمایت کردم پس به گونه‌ای صحبت نکنید که فکر شود نظر خاصی داشته‌ایم.اینکه شما می‌گویید در انتخابات رئیس مجلس دو نفر معرفی می‌شوند، آن انتخابات قانونی جدا دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ماده ۱۶ آیین‌نامه در انتخاب و معرفی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ بیان می‌کند که تصویب باید بر اساس آرای اکثریت مطلق باشد که من در ابتدا هم گفتم برای معرفی دو یا سه نفر می‌توان کارهایی را انجام داد و تفسیر کرد. اما مسئله که شما می‌گویید صریح نیست و راه‌حل ما این بود که یک نفر معرفی شود.

داوود محمدی رئیس ماند

بعد از این بگومگوها، پس از شمارش آرا مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت:  از ۲۲۰ رای مواخذه آقای داود محمدی نماینده قزوین با ۱۷۸ رای به عنوان رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی انتخاب شدند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.