ارتباط با ما در

وحید صدوقی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بازار سکه دست ۴ نفر است/ برخورد نکردن با این افراد تأمل‌برانگیز است

وقتی در عرض سه روز شاهد ده درصد افزایش قیمت دلار باشیم، یک بخش آن جنگ روانی است اما این همه دلایل نیست. بالاخره یک عده در داخل به آشفته شدن بازار دامن می‌زنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: وقتی قیمت دلار را طی چند سال به‌صورت تصنعی پایین و ثابت نگه‌داریم و با تورم آن را افزایش ندهیم این می‌شود که به‌یک‌باره فشار برداشته می‌شود و قیمت دلار بالا می‌رود.

 در طرح پیش‌فروش سکه آتی سکه برای تحویل دی ماه به مرز چهار میلیون تومان رسید و دلار نیز در بازار آزاد فاصله زیادی تا قرار گرفتن در پله ده هزار تومانی ندارد. این در حالی است که دولت و بانک مرکزی مدتی است سیاست های متفاوتی را برای کنترل بازار سکه و ارز در دستور کار داشته‌اند اما به نظر می‌رسد که این سیاست‌ها عملا پاسخ گوی کنترل بحران حاکم بر بازار نیست. دولت بارها از طریق تشکیل بازار اولیه و ثانویه و همین‌طور پیش‌فروش کردن سکه سعی بر این داشت تا اوضاع را کنترل کند. اما بازار به هیچ وجه به این اقدامات دولت سیگنال مثبتی نشان نداد.

وحید صدوقی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی فشارهای واردشده بر روی بازار را عامل اصلی افزایش قیمت دانست و گفت: با فشارهایی که بر روی بازار وارد می‌شود قیمت رشد می‌کند. شاید حتی معامله‌ای در این روزها انجام نشود اما اثرات مخرب روانی که در بازار حاکم است باعث شود قیمت دلاری که در اول هفته ۸۲۰۰ تومان بود، امروز به ۹۰۰۰ تومان برسد.

دلار ده برابر و سکه سی‌وسه برابر افزایش قیمت داشته است

وی ادامه داد: این میزان افزایش در عرض چند روز توجیهی ندارد. قیمت سکه چهارده سال قبل صد هزار تومان بود ولی الآن نزدیک به سه میلیون و چهارصد تومان است. قیمت دلار هم چهارده سال قبل ۸۸۰ تومان بوده است ولی الآن نزدیک به ۹۰۰۰ تومان است. با بررسی این روند افزایش قیمت دلار و سکه طی چهارده سال به این نکته می‌رسیم که قیمت دلار ده برابر و سکه سی‌وسه برابر افزایش داشته است. این ده برابر و سی‌وسه برابر افزایش از کجا نشات می‌گیرد. وقتی در عرض سه روز شاهد ده درصد افزایش قیمت دلار باشیم، یک بخش آن جنگ روانی است اما این همه دلایل نیست. بالاخره یک عده در داخل به آشفته شدن بازار دامن می‌زنند.

عملکرد و سیاست‌گذاری‌ها دولت باعث شده این روزها قیمت طلا و سکه افزایش داشته باشد

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بالاخره یک عده در داخل به آشفته شدن بازار دامن می‌زنند. گفت: عملکرد و سیاست‌گذاری‌ها دولت باعث شده این روزها قیمت طلا و سکه افزایش داشته باشد. افزایش قیمت ارز هم طبیعتاً بر قیمت طلا و سکه اثرگذار است، چراکه طلا فلزی است که اگر یک‌ انس هم کم‌وزیاد شود، می‌تواند در قیمت آن تغییر ایجاد شود.

وی افزود: البته بخش عمده‌ای هم به خاطر دلالی و واسطه گری است. بنده اطلاع دارم چهار نفر هستند که بازار سکه را در دست دارند و باعث رشد فزاینده قیمت‌ها می‌شوند. این افراد با افزایش قیمت سکه‌های آتی به دنبال افزایش قیمت دلار هستند.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اینکه با این افراد سودجو برخوردی نمی‌شود نکته تأمل‌برانگیزی است. اینکه گفته می‌شود دولت دلارهای حاصل از فروش نفت را به قیمت ۹۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند؛ بحث جنگ روانی نیست. این رویکردها ارزش پول ملی را پایین می‌آورد و این به ضرر کل اقتصاد کشور است.

تغییر اساسی در مدیریت کلان اقتصادی درراه است

وی همین‌طور با تأکید بر اینکه تغییر اساسی در مدیریت کلان اقتصادی درراه است، گفت: حضور متخصصین و افراد کارآمد و مدیران قوی که زحمات دولت را به‌راحتی از بین نبرند می‌تواند بهترین گزینه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم روزبه‌روز پایین می‌آید آینده اقتصاد کشور روشن است.

صدوقی افزود: کشور ما پشتوانه عظیم اقتصادی دارد. این پشتوانه‌ها معادن و مخازن عظیم نفت و گاز و موقعیت سوق‌الجیشی در منطقه است که نمی‌گذارد کشور دچار فروپاشی اقتصادی شود. باید بر روی نقاط قوت خودمان تمرکز کنیم تا بتوانیم موانع موجود را برطرف کرده و به سمت اقتصاد پویا قدم برداریم.

تک‌نرخی کردن قیمت دلار از سوی دولت نیز تصمیم بسیار اشتباهی بود

وی در ادامه مطرح کرد: وقتی قیمت دلار را طی چند سال به‌صورت تصنعی پایین و ثابت نگه‌داریم و با تورم آن را افزایش ندهیم این می‌شود که به‌یک‌باره فشار برداشته می‌شود و قیمت دلار بالا می‌رود. تک‌نرخی کردن قیمت دلار از سوی دولت نیز تصمیم بسیار اشتباهی بود. حواشی به وجود آمده بعدازاین تصمیم راه را برای ورود دلالان ارز باز کرد.

صدوقی در پایان گفت: قیمت واقعی دلار از دید اکثر کارشناسان باید ۵۸۰۰ تومان باشد. اینکه قیمت دلار بیش از ۵۸۰۰ تومان است علائم روانی و احساسی دارد زیرا که نه تحریم جدیدی اتفاق افتاده و نه درفروش نفت ما خللی ایجادشده است. ازاین‌رو مشخص می‌شود که دست‌هایی پشت پرده است که نمی‌خواهد بازارهای ارز و سکه آرامش داشته باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.