ارتباط با ما در

ادامه کشمکش تهران و واشنگتن درباره مذاکرات احتمالی آینده؛

بالاخره کدام طرف اول تماس می‌گیرد، ایران یا آمریکا؟

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: اینکه می‌گویند ایران به دنبال مذاکره با آمریکا می‌رود تا الآن که غیرازاین بوده و وقتی آقای روحانی به مقر سازمان ملل رفت این آقای ترامپ بود که هشت بار درخواست گفت‌وگو با آقای روحانی را مطرح کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– هم ایران و هم آمریکا مدعی هستند که طرف مقابل با آن‌ها تماس می‌گیرد تا باب مذاکرات دوجانبه بار دیگر باز شود. اما واقعاً کدام طرف ممکن است تماس اول را برقرار کند؟

به گزارش جامعه ایرانی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در حالی اعلام کرد ایرانی‌ها در آینده برای توافق جدید تماس می‌گیرند که رئیس دفتر حسن روحانی از هشت بار درخواست ترامپ برای گفت‌وگو با روحانی خبر داده است.

ترامپ با اشاره به اینکه در دیدار روز دوشنبه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره ایران نیز صحبت کرده‌اند، گفت: «امیدواریم در برخی موضوعات، ایران با ما تماس بگیرد. ممکن است توافق جدید حاصل شود یا نشود. ایران کشور ۵ ماه قبل نیست. آن‌ها دیگر زیاد به دنبال حضور در مدیترانه و کل خاورمیانه نیستند. آن‌ها مشکلات زیادی دارند که می‌توانند از طریق توافق با ما بسیار راحت‌تر حل کنند.»

هفته گذشته نیز ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفت که ایرانی‌ها بیش از قبل به آمریکا احترام می‌گذارند و من مطمئن هستم بالاخره مقامات ایرانی به من زنگ خواهند زد تا توافق کنیم. او این مسئله تا جایی پیش برد که واکنش مقامات داخلی ایران را نیز به دنبال داشت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه در واکنش به سخنرانی ترامپ در اجلاس ناتو گفت: ممکن است یک روزی ایشان به تهران زنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر محتمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.

این در حالی است که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: اینکه می‌گویند ایران به دنبال مذاکره با آمریکا می‌رود تا الآن که غیرازاین بوده و وقتی آقای روحانی به مقر سازمان ملل رفت این آقای ترامپ بود که هشت بار درخواست گفت‌وگو با آقای روحانی را مطرح کرد ولی آقای روحانی این درخواست را قبول نکرد.

حال با توجه به اینکه مقامات عالی‌رتبه ایران امکان هرگونه مذاکره دوجانبه با طرف آمریکایی را رد می‌کنند و بدعهدی واشنگتن در برجام را یکی از دلایل عمده آن مطرح می‌کنند، باید منتظر ماند و دید که شرایط انجام چنین مذاکراتی فراهم می‌شود و در این صورت، کدام طرف پیشگام برقراری تماس می‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.