ارتباط با ما در

نصرت الله تاجیک در گفت و گو با جامعه ایرانی؛

بعید می‌دانم با پرداخت ۱۵ میلیارد دلار، با آمریکا مذاکره کنیم/ ذوق زده نشویم

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ «کریس مورفی»، سناتور آمریکایی چندروز قبل در توئیتر خود از موافقت ترامپ برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل توقف کاهش تعهدات تهران در برجام خبر داد. این موافقت در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ خود توافقنامه برجام را توافقی بد دانسته و به سرعت از آن خارج شده است.

اعطای ۱۵ میلیارد دلار به ایران از جمله بخش‌های طرح پیشنهادی رئیس‌جمهوری فرانسه است. طبق این طرح (اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد بازگردد و تهران باید با عدم تهدید امنیت خلیج‌فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در طرح فرانسه همچنین تعهد تهران به انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای نیز در آینده ذکر شده است.

نصرت الله تاجیک دیپلمات کشور در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با اشاره به سخنان اخیر یکی از سناتور‌های آمریکا مبنی بر احتمال موافقت ترامپ با پیشنهاد امانوئل مکرون برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران، گفت: این بحث یک بحث زیرساختی نیست بلکه مانند یک مسکن است. اروپا بر روی اینکه ابزار‌ها و مکانیزم‌هایی برای نجات برجام راه اندازی شود و کارایی پیدا کند به این راه حل از جمله فروش روزانه مقداری نفت دست پیدا کند. اما اینکه اگر بخواهیم این موضوع را از سوی ترامپ به عنوان یک امتیاز تلقی کنیم، بعید می‌دانم و اینگونه نیست که ایران به ازای دریافت ۱۵ میلیارد دلار حاضر به مذاکره باشد.

تاجیک ادامه داد: به عقیده من خروج ترامپ از برجام اشتباه بسیار بزرگی بود و هیچ نفعی را هم برای او به همراه نداشت. درست است که برخی از تحریم‌های هوشمند را علیه ایران اعمال کرده و اکنون مردم ما در سختی هستند، اما این تحریم‌ها ۴۰ سال است که بر کشور ما اعمال می‌شود و تاثیر آن را بر پوست و گوشت تک تک شهروندانمان حس می‌کنیم؛ اما در عین حال راه‌کار‌هایی را هم برای آن پیدا می‌کنیم. از همین سو بعید می‌دانم که بحث پرداخت ۱۵ میلیارد دلار که از سوی فرانسه یا اروپا قرار است پرداخت شود، ما حاضر به مذاکره با آمریکایی‌ها شویم. ترامپ اگر به دنبال مذاکره با ایران بود نباید از برجام خارج می‌شد، بلکه باید همانند دو کشور متمدن به مذاکره و گفت و گو با ایران می‌پرداخت.

تاجیک با بیان اینکه ایران در مسئله افغانستان و داعش به آمریکا کمک کرد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل روش اشتباه ترامپ و نداشتن استراتژی مشخص، ما نتوانستیم یک زیرساخت مناسب برای حل مشکلاتمان و یا ایجاد یک زمینه مناسب برای گفتگو با آمریکا فراهم کنیم. اکنون گفتمان غالب میان ایران و آمریکا تحریم و خشونت و افزایش بی اعتمادی است. ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی که دارد می‌تواند زمینه دیگری به دور از خشونت و تحریم برای مذاکره با آمریکایی‌ها فراهم کند.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه اقدامات اخیر ترامپ به هیچ عنوان برای برگشت به برجام نیست، خاطرنشان کرد: اقدامات ترامپ مانند احتمال موافقت با پرداخت ۱۵ میلیارد دلار و یا اخراج بولتون مصرف داخلی دارد و با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این مسائل در کتگوری تبلیغات انتخاباتی و مصرف داخلی گنجانده می‌شود. ما ابتدا باید گفتمان را تغییر دهیم و آمریکا نقش سازنده ایران را بپذیرد و گفتمان غالب از تحریم و تهدید خارج شود، بعد به پای گفت‌وگو و مذاکره بر سر مسائل بنشینیم. ترامپ فکر می‌کرد می‌تواند مسئله ایران را ظرف دو الی سه ماه با همکاری اروپا تمام کند، اما ایران با بازی هوشمندانه‌ای که صورت داد و حق داشتن هسته‌ای را از طریق سازوکار‌های بین المللی برای خود تصویب کرد، باعث تنها شدن و انزوای بیش از پیش ترامپ شد. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که تلاش ترامپ برای گفتگو با ایران، شکل دادن نوعی وجاهت برای خودش است و به نوعی می‌خواهد خود را از انزوای ناشی از خروج برجام خارج کند.

تاجیک ادامه داد: برای یک ابر قدرت مانند آمریکا که در بسیاری از زمینه‌ها حرف اول را می‎زند، اکنون بسیار سخت است که تنها بماند و کشوری مانند ایران حاضر به مذاکره با آن‌ها نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی باتاکید بر اینکه خروج بولتون و احتمال موافقت ترامپ برای پرداخت ۱۵ میلیادر دلار به ایران به هیچ عنوان برای امتیاز دادن به ایران نیست، گفت: نباید از این مسئله ذوق زده شویم و آمریکا ابتدا باید قدرت و سازندگی ایران را بپذیرد. معتقدم اصلا ما اشتباه کردیم که بدون درنظر گرفتن یک تضمین، به مبارزه با داعش پرداختیم، ما باید مرز‌های خود را ایمن می‌کردیم و اجازه می‌دادیم اروپا و آمریکا خودشان با داعش و نحوه مبارزه با آن‌ها به نتیجه برسند.

تاجیک ادامه داد: این ۱۵ میلیارد دلار را قرار نیست خود ترامپ پرداخت کند، بلکه کشور‌های اروپایی مانند فرانسه ابتکار عمل این مسئله را به دست داشتند، مسئله ما با آمریکا بحث این ۱۵ میلیارد دلار نیست، بحث ما خروج آمریکا از برجام که یک توافق بین المللی است، است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.