ارتباط با ما در

با اعمال تعرفه بر حدود ۱۳ میلیارد دلار از کالاها؛

کانادا وارد جنگ با آمریکا شد

قرار است از روز یک‌شنبه اول ماه ژوئیه تعرفه‌هایی که کانادا به تلافی تعرفه‌های آمریکا گذاشته، اجرایی شوند. این تعرفه‌ها شامل حدود ۱۳ میلیارد دلار از کالاهایی صادراتی آمریکا به کانادا می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– آمریکا مقصد عمده‌ای در صادرات فولاد و آلومینیوم کاناداست ولی در عین حال کانادا هم مقصد بیش از نیمی از صادرات محصولات فولادی آمریکاست.

هم‌زمان با این موضع‌گیری کریستیا فریلند، مقام‌های کانادا خبر داده‌اند که برای حفاظت از صنایع فولاد و آلومینیوم جلوی تعرفه‌های سنگین آمریکا، به آنها ۲ میلیارد دلار کمک می‌کنند.

قرار است از روز یک‌شنبه اول ماه ژوئیه تعرفه‌هایی که کانادا به تلافی تعرفه‌های آمریکا گذاشته، اجرایی شوند. این تعرفه‌ها شامل حدود ۱۳ میلیارد دلار از کالاهایی صادراتی آمریکا به کانادا می‌شود.

خانم فریلند، وزیر خارجه کانادا، گفته است تعرفه‌هایی که آمریکا گذاشته، “چاره دیگری برای کانادا نگذاشت” جز این‌که تلافی کند.

تعرفه‌های کانادا، محصولاتی از آمریکا را هدف می‌گیرد که در آن فولاد و آلومینیوم استفاده شده است.

این تعرفه‌ها هم‌چنین شامل محصولات دیگری مانند ماست، سس گوجه‌فرهنگی و آب پرتقال است. این محصولات در ایالت‌هایی از آمریکا تولید می‌شوند که در انتخابات برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و حزب او، جمهوری‌خواهان، مهم و کلیدی است؛ مثلا ویسکانسین، پنسیلوانیا، و فلوریدا.

کریستیا فریلند گفته است: “روی‌کرد ما این است که به تنش‌ها دامن نزنیم ولی به همان اندازه، کوتاه نیاییم”.

آمریکا و کانادا در میان اصلی‌ترین شرکای تجاری یک‌دیگر هستند. این دو همسایه سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات رد و بدل می‌کنند.

ولی روابط تجاری بین این دو هم‌پیمان بابت اختلاف‌هایی بر سر الوار چوب، لبنیات و شراب، تیره شده است.

این دو کشور و هم‌چنین مکزیک درگیر مذاکرات بر سر پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) هم اختلاف دارند.

در ماه مه، وقتی که آمریکا گفت درباره تعرفه فولاد و آلومینیوم به کانادا و مکزیک معافیت نمی‌دهد، آمریکا گفت که مذاکرات بر سر نفتا به کندی پیش رفته است.

با این حال خانم فریلند، وزیر خارجه کانادا، گفته است که رای‌زنی‌ها ادامه دارد و بعد از انتخابات روز یک‌شنبه در مکزیک باز هم سریع‌تر می‌شود.

او گفت خاطرجمع است که “عقل سلیم، غالب می‌شود.”

آمریکا مقصد عمده‌ای در صادرات فولاد و آلومینیوم کاناداست ولی در عین حال کانادا هم مقصد بیش از نیمی از صادرات محصولات فولادی آمریکاست.

دولت کانادا می‌گوید در این کشور ۳۵ هزار نفر در صنایع فولاد و آلومینیوم کار می‌کنند.

بر اساس برآورد اندیشکده اقتصادی سی‌دی هو در تورنتو، در اثر تعرفه‌های آمریکا شغل ۶ هزار نفر در کانادا به خطر افتاده است.

دونالد ترامپ و جاستین ترودو، رهبران آمریکا و کانادا، روی توییتر هم به یک‌دیگر تاخته‌اند.

با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این کشور هم در معرض از دست دادن هزاران فرصت شغلی است.

علاوه بر کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک هم از جمله کشورهایی هستند که به تلافی تعرفه‌های آمریکا، برای محصولات این کشور تعرفه گذاشته‌اند.

دولت دونالد ترامپ می‌گوید این تعرفه‌ها برای حفاظت از صنایع فولاد و آلومینیوم کشور ضروری است و موفقیت این صنایع، برای امنیت ملی ایالات متحده، حیاتی است.

چندین کشور از جمله کانادا در این باره به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند. روز جمعه در برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش شد که آقای ترامپ در گفت‌وگوهای خصوصی از درنظرداشتن امکان خروج از سازمان تجارت جهانی حرف زده است.

اقتصاددانان هشدار داده‌اند که تعرفه‌های آمریکا بر واردات فلزات می‌تواند با گران‌ترکردن قیمت نهایی فلزات برای مصرف‌کنندگان داخل آمریکا، چرخه تامین مواد اولیه را برای آنها مختل کند و حتی بر اقتصاد خانوار هم تاثیر منفی بگذارد.

پیش‌تر صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که سیاست‌های حمایتی دولت ترامپ احتمالا به اقتصادی آمریکا ضربه می‌زند و نظام تجارت جهانی را هم تضعیف می‌کند.

کریستین لاگارد، رئیس این نهاد، گفت که یک جنگ تجاری به “ضرر هر دو طرف” تمام می‌شود و تاثیر “جدی”ای می‌گذارد.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، این نگرانی‌ها را درباره افزایش هزینه برای آمریکایی‌ها رد کرده و گفته است که تبعات این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، جزئی خواهد بود.

او به‌تازگی در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا، افزایش قیمت فولاد را به گردن “اقدامات احتکاری” انداخت و گفت که وزارت‌خانه‌اش درباره “سودجویی‌های نامشروع” تحقیق خواهد کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.