ارتباط با ما در

می‌خواهید شجاع‌تر باشید و بر ترس‌تان غلبه کنید؟

مغز می‌تواند خاطرات را اصلاح کند

انجام این تمرین که افراد برای غلبه بر ترس‌شان با آن ترس روبرو شوند، یک تکنیک رایج در رفتار درمانی شناختی است. اگر شخصی از سگ‌ها می‌ترسد، ممکن است به تدریج شروع به گذراندن زمان بیشتر با آنها کند، تا زمانیکه ترسش از بین برود. تا به امروز، دانشمندان علوم اعصاب مطمئن نبودند که این فرآیند چگونه در مغز انجام می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– انجام این تمرین که افراد برای غلبه بر ترس‌شان با آن ترس روبرو شوند، یک تکنیک رایج در رفتار درمانی شناختی است. اگر شخصی از سگ‌ها می‌ترسد، ممکن است به تدریج شروع به گذراندن زمان بیشتر با آنها کند، تا زمانیکه ترسش از بین برود. تا به امروز، دانشمندان علوم اعصاب مطمئن نبودند که این فرآیند چگونه در مغز انجام می‌شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، مطالعه‌ای که در مجله ساینس منتشر شد نشان می‌دهد که اقدام به مواجه شدن با ترس‌ها در واقع مدار مغز را باز می‌کند. عصب‌شناسان با بررسی نورون‌های خاصی در مغز موش که در حافظه ترس جای می‌گیرند، نشان دادند که دفع ترس بستگی به فعال‌سازی مجدد نورون‌های حاوی ترس دارد. به عبارت دیگر، یک موش برای رها شدن از ترس باید آن را به طور کامل یکبار دیگر تجربه کند.

جلنا رادولوویچ از دانشگاه نورث وست به آتلانتیک گفت: «این یک پیشرفت قابل توجه است چراکه برای نخستین بار تشریح می‌کند که از بین بردن ترس مستلزم اصلاح خاطره اصلی که باعث ترس می‌شد، است.»

برای هر تجربه جدیدی که یک فرد با آن مواجه می‌شود، گروهی از نورون‌ها در مغز فعال می‌شوند، ارتباطات تقویت می‌شود و مولکول‌ها در مکانی که نورون‌ها گرد هم می‌آیند، جمع می‌شوند. آتلانتیک گزارش داد که برخی دانشمندان معتقدند که این ارتباطات تجسم فیزیکی خاطرات هستند. زمانیکه فرد به خاطراتش فکر می‌کند، این الگوها در مغز فعال شده و بی‌ثبات می‌شوند.

مولکول‌هایی که ارتباط میان آنها را حفظ می‌کردند، از بین می‌رود و باید دوباره ساخته شود. این فرآیند بدان معنا است که انسان‌ها هر بار که به یک خاطره فکر می‌کنند، بخشی از آن را بازسازی می‌کنند.

این مسئله نشان می‌دهد عمل یادآوردی، پنجره‌ای از زمان را ایجاد می‌کند که خاطرات می‌توانند در آن تغییر کنند و ترس‌ها می‌توانند در مغز از نو نوشته شوند.

اسامه خلاف، یک عصب‌شناس در اینباره گفت: «ما در حال بررسی نخستین شواهد تجربی هستیم که طی آن تضعیف خاطره ترس به واسطه مشارکت مجدد ترس اصلی که آن را بازنویسی می‌کند، انجام می‌شود.»

تیم محققان با وارد کردن شوک اندک به موش‌ها در زمانیکه وارد یک جعبه کوچک می‌شدند، به آنها آموزش دادند که از جعبه بترسند. یک ماه بعد موش‌ها را به جعبه بازگرداندند و آنها شوکه شدند. این محققان توانستند نورون‌هایی که در لحظه ترس فعال می‌شدند را نظاره و شناسایی کنند.

موش‌ها پس از آن تحت درمان قرار گرفتند و بارها بدون آنکه شوکی وارد شود به داخل آن جعبه ترسناک بازگردانده شدند. با برگزاری هر جلسه، ترس موش‌ها شروع به از بین رفتن کرد.

هرچه نورون‌های ترس اصلی موش‌ها به صورت مجدد فعال می‌شد، ترس آنها به طور کامل‌تر از بین می‌رفت. این تجربه نشان داد که مواجهه با ترس می‌تواند باعث اصلاح خاطرات شما از آن ترس‌ها و از بین رفتن ترس‌ها شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.