ارتباط با ما در

در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی شد؛

توزیع یارانه نقدی به نفع نظام اقتصادی است؟

نماینده مردم بابل اساسا توزیع یارانه نقدی را به نفع نظام اقتصادی توسعه یافته نمی‌دانم، گفت: فکر می‌کنم شناسایی اقشار نیازمند کار چندان دشواری نباشد و می‌توان با یک سامانه دقیق ضمن شناسایی این افراد، کمک‌هایی پیش بینی شده به آن‌ها را در این چارچوب انجام داد.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ مهم نیست که کدام دولت و یا کدام جناح بر سر کار باشد، پرداخت یارانه نقدی به مردم نه تنها باری سنگین بر روی دوش دولت و اقتصاد است، بلکه هیچ گره ای هم از معیشت مردم باز نمی‌کند و به معنای واقعی کلمه بخش عظیمی از درآمدهای کشور صرف این مسئله می‌شود.

براساس آمارها حدود ۷۰ میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌‌کنند که با توجه به مبلغ ۴۵هزارتومانی آن، هزینه سرسام آوری را به کشور تحمیل می‌کند که بر اساس نظرکارشناسان این حوزه و حتی دولت ،بهتر بود که یارانه ها پیش از پرداخت حتما هدفمندسازی می‌شد تا صرفا به دهک‌های پایین جامعه و با ساز و کار مشخص تری پرداخت می‌شد.

علی نجفی خوشرودی، نماینده مردم بابل در مجلس در گفت و گو با جامعه ایرانی؛ در ارزیابی خود نسبت به حذف یارانه سه دهک بالا اظهار داشت: بنده با سیستم توزیع برابر یارانه برای طبقات مختلف درآمدی جامعه مخالف هستم و به همین دلیل از حذف یارانه اقشار پردرآمد استقبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه اساسا توزیع یارانه نقدی را به نفع نظام اقتصادی توسعه یافته نمی‌دانم، افزود: فکر می‌کنم شناسایی اقشار نیازمند کار چندان دشواری نباشد و می‌توان با یک سامانه دقیق ضمن شناسایی این افراد، کمک‌هایی پیش بینی شده به آن‌ها را در این چارچوب انجام داد.

نجفی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه وجود دستگاه‌ها و نهاد‌های متعدد در این حوزه موجب موازی کاری شده است. شاید قریب به بیست دستگاه در کشور وجود دارد که متولی کمک به نیازمندان هستند سازمان‌ها و ارگان‌هایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان تامین اجتماعی، برخی صندوق‌های حمایتی و … از این رو به نظرم باید تمامی این سازمان‌ها و ارگان‌ها تجمیع شوند و صرفا یک نهاد متولی رسیدگی به امور نیازمندان ایجاد شود و در قالب آن کمک و حمایت به اقشار نیازمند صورت گیرد.

نماینده مردم بابل با تاکید بر جلوگیری از توزیع جزیره‌ای امکانات و منابع کشور یادآور شد: در صورتی که یک نهاد متولی رسیدگی به امور نیازمندان باشد از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود و بهتر می‌توان در سیاست گذاری و خدمت رسانی به اقشار نیازمند اقدام کرد.

وی با بیان اینکه باید از رویه پرداخت یارانه نقدی به مردم فاصله بگیریم، گفت: باید تلاش کنیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و سطح درآمد‌های آن‌ها را ارتقا بخشیم و به همان نسبت هم قیمت‌ها را واقعی کنیم. به نظرم بهتر است از این نوع اقتصاد پوششی و حمایتی برای بخش قابل توجهی از مردم دست بکشیم مگر درصد بسیار محدودی که آن هم می‌تواند در قالب هایی، چون بیمه، کمک‌های بازنشستگی و … تعریف شود.

نجفی در پایان با بیان اینکه با رویه اقتصاد حمایتی موافق نیستم، خاطرنشان کرد: باید همان طور که شرایط اقتصادی واقعی است قدرت خرید مردم و درآمدهایشان هم بالا برود تا نیازی به چنین روش‌هایی (یارانه نقدی) نداشته باشند ممکن است در نهایت درصد بسیار محدودی به این حمایت نیاز داشته باشند که آن هم در قالب خود تعریف میشوند لذا برای اقتصاد توسعه یافته و شکوفا این رویه مطلوب به نظر نمی‌رسد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.