ارتباط با ما در

رئیس کمیسون عمران شورای شهر:

در حادثه پلاسکو شورای شهر چهارم هم مقصر شناخته شد

منتشر شده

جامعه ایرانیمحمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اگر قوانین درست اجرا شود حوادث ناگواری حریق برج‌ها رقم نخواهد خورد.

موضوع ساختمان های نا ایمن یکی از دغدغه‌های اساسی کلان شهر تهران است. خبرهای ناراحت کننده از حریق مرکز تجاری رز مال در نوسازترین منطقه تهران و همین طور برج های دیگر در مناطق پخش شد. برجی که فاقد مجوزها و تاییدیه ایمنی و سیستم و تجهیزات فعال اطفای حریق بود. این در حالیست که تمامی برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه باید تاییدیه ایمنی را دریافت کنند. برج رزحتی مجوز پایان کارهم نداشت اما مردم داخل آن سکونت داشتند. مرور حوادث و آتش سوزی هایی که رخ داده زنگ خطری را به صدا درآورده که خبر از یک خلاء جدی دارد و آن نبود مدیریت یکپارچه شهریست. این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که شاهد قربانی شدن مراکز تجاری-اقتصادی در وقوع حریق هستیم. درهمین زمینه کم نبودند تجربه‌های ناموفقی مانند ساختمان پلاسکو و پاساژهای علاءالدین و دراکولا و… که در مدیریت شهری گذشته به وقوع پیوست. اینکه چرا به ساختمان‌های بدون تاییدیه مجوز بهره برداری داده می‌شود و چرا نظارت صحیحی بر روی آن ها انجام نمی‌شود، جای تعجب دارد.

اصلی‌ترین مشکل چندپارگی مدیریت شهری درعرصه سیاستگذاری برنامه‌ریزی نظارت و اجرا می باشد تهران همانند دیگر شهرهای ایران بدلیل نبود یکپارچگی و هماهنگی درمدیریت شهری بامشکلات متعددی بادیگر سازمان‌های موازی که فعالیت‌های عمرانی و خدماتی را درسطح شهر به عهده دارند دست به گریبان است که اگر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی زیاد شود می‌تواند مانع از بروز حوادث ناگوار شود.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با جامعه ایرانی ضمن تایید خلاءهای قانونی گفت: البته قوانین زیادی وجود دارد که اگر رعایت شود مانع از بروز چنین مواردی در پایتخت خواهیم بود.

اگر شهرداری به وظایف خود درست عمل کند و نظارت دقیقی بر بهره‌برداری از ساختمان‌های بلند مرتبه داشته باشد شاهد این دست ماجراها نخواهیم بود.

وقتی پای دخالت نهاد های حاکمیتی در میان باشد فقط شهرداری نباید پاسخ گو باشد.

وی در ادامه به مدیریت جزیره ای دستگاه اجرایی اشاره داشت و گفت: وقتی پای دخالت نهادهای حاکمیتی در میان باشد فقط شهرداری نباید پاسخ گو باشد.

علیخانی افزود: در ارتباط با حادثه ساختمان پلاسکو در مدیریت شهری گذشته شورای شهر چهارم هم مقصر شناخته شد و این موضوع حکایت از این دارد که ما به عنوان شورا نقش پررنگ نظارتی در پیشگیری از این حوادث داریم.

وی ادامه داد:موضوع عدم اجرای قانون و خلاءهای قانونی بی تاثیر بر بروز حوادث نیست اما اصلی ترین مشکل در بروز حوادث ساختمانی موازی کاری دستگاه های اجرایی است. البته همه دستگاه ها در بحث مدیریت یکپارچه شهری همه به توافق رسیده ایم.

وی اشاره ای هم به دیدار گذشته شورا با رییس مجلس شورای اسلامی هم داشت و گفت:وقتی اعضای شورای شهر تهران با آقای لاریجانی دیدار داشتند ایشان اشاره داشتند مدیریت شهری را پیگیری نکنید نه از روی تمایل نداشتن بلکه از این منظر که هیج وقت هماهنگی بین سازمان ها و نهاد های حاکمیتی و دولتی امکان پذیر نیست.

وی در پایان گفت :به هر طریق ما به عنوان اعضا شورای شهر پیگیر این قانون خواهیم بود و تا انتها به تلاش خود ادامه می دهیم. تمامی اعضا شورا حق خود میدانند که در تمامی حوزه ها حتی اگر حوزه تخصصی خود نباشد هم ورود کنند تا بتوانند نظارت بهتری بر شرایط و مسائل داشته باشند.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.