ارتباط با ما در

علت خنک نکردن یخچال فروزان

یخچال فروزان نیز هم چون دیگر یخچال ها ممکن است دچار خرابی و ایراد های این چنینی گردد. حال باید علت خنک نکردن یخچال فروزان شناسایی شده و سپس با تشخیص عامل اصلی آن، به تعمیر یخچال فروزان پرداخته شود.

منتشر شده

یخچال ها با هدف جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. حال اگر فرآیند سرما سازی این دستگاه مختل شود، ممکن است باعث فساد مواد غذایی شده و موجب کاهش کارایی یخچال شود.

یخچال فروزان نیز هم چون دیگر یخچال ها ممکن است دچار خرابی و ایراد های این چنینی گردد. حال باید علت خنک نکردن یخچال فروزان شناسایی شده و سپس با تشخیص عامل اصلی آن، به تعمیر یخچال فروزان پرداخته شود.

به دلیل تفاوت فراوان میان دلایل سرد نشدن یخچال فروزان، تکنسین های نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران، یک به یک آن ها را در ادامه مورد بررسی قرار داده اند.

اگر به دنبال علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان و نحوه تعمیر آن هستید کلیک نمایید.

علت خنک نکردن یخچال فروزان

مشکلات خنک نکردن یخچال فروزان

به دلیل پیچیدگی ساختار یخچال فروزان، ممکن است ایراد خنک نکردن آن، از عوامل مختلفی نشات بگیرد. به همین دلیل باید تمامی آن ها عیب یابی شوند تا بتوان اقداما لازم را برای تعمیر یخچال فروزان انجام داد.

ایجاد مشکل در سیستم گردش هوا یخچال فروزان

یکی از مهم ترین بخش هایی که باید برای تشخیص علت خنک نکردن یخچال فروزان عیب یابی شود، سیستم گردش هوای آن است:

  • مسدود شدن دریچه ‌ها یا مجاری هوا

گرد و غبار و کثیفی روی فن ‌ها و کویل ‌ها می ‌تواند جریان هوا را مختل کند. چیدن مواد غذایی به صورت فشرده در داخل یخچال فروزان یا قرار دادن اجسام بزرگ در مقابل مجاری هوا نیز باعث ایجاد بروز ایراد خنک نشدن دستگاه می شوند.

  • خرابی فن اواپراتور

وظیفه این فن، گردش هوای سرد در داخل یخچال فروزان است. اگر خراب شود، دما به درستی تنظیم نمی ‌شود.

  • معیوب شدن فن کندانسور

فن کندانسور نیز وظیفه دارد حرارت را از یخچال بیرون برده و به خنک شدن آن کمک کند. خرابی این فن نیز می ‌تواند منجر به مشکل در خنک شدن یخچال فروزان شود.

بروز مشکل در سیستم خنک‌ کننده یخچال فروزان

لازم است حتما برای عیب یابی ایراد خنک نشدن یخچال فروزان، اجزای سیستم خنک کننده آن نیز بررسی شود:

  • نشت گاز مبرد

این امر رایج ‌ترین علت خنک نکردن یخچال فروزان به شمار می آید. گاز مبرد برای تولید سرما ضروری است و اگر نشتی داشته باشد، کارایی دستگاه به شدت کاهش می ‌یابد. اگر در سیستم مهر و موم شده یخچال نشتی وجود داشته باشد، گاز مبرد نشت می ‌کند و یخچال فروزان به درستی خنک نمی ‌شود. علائم رایج نشتی گاز مبرد عبارت اند از: یخ زدگی غیر عادی در لوله های اواپراتور، کاهش قدرت خنک کنندگی و افزایش مصرف برق.

بروز مشکل در سیستم خنک‌ کننده یخچال فروزان

  • خرابی کمپرسور

کمپرسور، قلب سیستم خنک‌ کننده است و وظیفه آن، فشردن و گردش گاز مبرد در لوله ‌ها است. اگر کمپرسور خراب شود، مانع از خنک کردن یخچال فروزان می شود.

  • معیوب شدن کندانسور

کندانسور، گرمای گاز مبرد را به هوای محیط منتقل می‌ کند. اگر کثیف یا دچار گرفتگی شود، خنک شدن گاز مبرد به درستی انجام نمی ‌شود و یخچال فروزان خنک نمی ‌کند.

  • گرفتگی لوله های کندانسور

لوله های کندانسور وظیفه دارند گرمای تولید شده توسط کمپرسور را دفع کنند. اگر این لوله ها کثیف یا مسدود شوند، کمپرسور بیش از حد گرم می ‌شود و ممکن است خاموش شود، که در نتیجه باعث می شوند تا یخچال فروزان به حد کافی سرما نداشته باشد.

بررسی مشکلات الکتریکی در یخچال فروزان

بروز ایراد در بخش الکتریکی یخچال فروزان، می تواند از دیگر دلایل خنک نکردن این دستگاه باشد. به همین خاطر باید بخش های مختلف آن عیب یابی شوند:

  • خراب شدن ترموستات

ترموستات، دمای داخل یخچال فروزان را کنترل می‌ کند و به کمپرسور دستور روشن یا خاموش شدن می ‌دهد. اگر ترموستات خراب شود، کمپرسور ممکن است به طور مداوم کار کند و در نتیجه، از سرد شدن کابین یخچال فروزان جلوگیری گردد.

برای تست ترموستات، می ‌توانید از یک دماسنج استفاده کنید و دمای داخل دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. اگر دما به اندازه کافی پایین نیست، ممکن است نیاز به تعویض ترموستات باشد.

  • ایراد داشتن برد کنترل

برد کنترل، وظیفه تنظیم و هماهنگی اجزای مختلف یخچال فروزان را بر عهده دارد. اگر این برد خراب شود، ممکن است این یخچال به درستی کار نکند و فرآیند سرما سازی مختل شود.

سایر مشکلات مربوط به خنک نکردن یخچال فروزان

علاوه بر موارد گفته شده، برخی دلایل احتمالی دیگی وجود دارند که ممکن است مانع از خنک شدن کابین یخچال فروزان شوند:

  • تنظیم نامناسب دما

دمای یخچال فروزان باید به درستی تنظیم شود. اگر دما خیلی بالا باشد، تولید سرما در دستگاه مختل می شود.

  • بسته نشدن درب

اگر درب یخچال فروزان به درستی بسته نشود، هوای سرد از آن خارج می‌ شود و مواد غذایی خنک نمی شوند. لازم است درب یخچال باید به طور کامل و محکم بسته شود تا هوای سرد از آن خارج نشود. در صورتی که درب به درستی بسته نمی ‌شود، ممکن است به دلیل کج شدن لولا ها، آسیب دیدن واشر درب یا تجمع برف و یخ در لبه ‌های درب باشد.

  • آسیب ‌دیدگی لاستیک درب

با گذشت زمان، لاستیک درب یخچال فروزان ممکن است فرسوده، پاره یا ترک خورده شود. این امر باعث می ‌شود که درب به درستی بسته نشود و هوای سرد نشت کند. به همین دلیل داخل کابین به اندازه کافی خنک نخواهد شد.

  • قرار دادن یخچال در مکان نامناسب

یخچال فروزان باید در مکانی دور از نور مستقیم خورشید، با تهویه مناسب و به دور از منابع گرما قرار داده شود.

قرار دادن یخچال فروزان در مکان نامناسب

  • بالا بودن دمای محیط

چنان چه دمای محیط بسیار بالا باشد، یخچال فروزان برای خنک نگه داشتن داخل خود با مشکل مواجه می ‌شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.