ارتباط با ما در

جلوگیری از خسارات میلیونی در آتش سوزی سازه ها

بهترین راه حل برای جلوگیری از از وقوع آتش در ساختمان یا بهتر است بگوییم شدت دار شدن آن، پوشش ضد حریق است. در ساخت پوشش ضد حریق از موادی مثل بی کربنات پتاسیم و مونو فسفات آمونیوم استفاده می شود. این مواد مانعی در برابر ادامه دار شدن آتش می شوند.

منتشر شده

از گذشته تا اکنون آتش سوزی یکی از خطراتی بوده است که همواره زندگی بشر را تهدید می کرده و خواهد کرد. در نتیجه باید در برابر این موجود خطرناک تمهیداتی اندیشید تا اتفاق افتادن وقایع ناگوار به کمترین حالت ممکن برسد. یکی از موارد مهم که باید ضدحریق بودن آن بررسی و تأیید شود ساختمان است.

آتش در کمین است!

آتش سوزی سازه

ساختمان ها محل سکونت، کار و رفت و آمد انسان بوده و از هر لحاظ حیاتی ترین و مهمترین موضوع برای حفاظت در برابر آتش محسوب می شوند. اگر بخواهیم کمی در مورد عوامل لازم برای ایجاد آتش صحبت کنیم باید بگوییم، آتش برای ایجاد شدن فقط به ماده سوختنی، اکسیژن و گرما نیاز ندارد، بلکه امروزه می توان گفت عامل چهارمی به نام واکنش های زنجیره ای برای تولید و گسترش آتش شناسایی شده.

این عامل در اثر تغییر حالت مداوم ماده و ترکیب پرتکرار آن با اکسیژن ایجاد می شود و باعث ادامه دار شدن آتش سوزی می گردد. اما در این مطلب نمی خواهیم به موضوع ایجاد آتش و بحث های فیزیکی آن بپردازیم، بلکه می خواهیم برای جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان ها به شما پیشنهادی بدهیم.

چگونه دست و پای آتش را ببندیم؟

بهترین راه حل برای جلوگیری از از وقوع آتش در ساختمان یا بهتر است بگوییم شدت دار شدن آن، پوشش ضد حریق است. در ساخت پوشش ضد حریق از موادی مثل بی کربنات پتاسیم و مونو فسفات آمونیوم استفاده می شود. این مواد مانعی در برابر ادامه دار شدن آتش می شوند.

اگر بخواهیم متریال ها را از لحاظ قابلیت اشتعال به سه دسته تقسیم کنیم باید به این سه دسته اشاره کنیم:

  • متریالی که قابلیت انفجار را دارد مثل باروت
  • متریالی که قابلیت اشتعال را دارد مثل چوب، الکل و بنزین
  • متریالی که قابلیت اشتعال را ندارد مثل پوشش های ضد حریق، سیمان و سنگ

پوشش ضد حریق چطور کار میکند؟

“پاشش متریالی با خاصیت غیرقابل اشتعال روی سطوح فلزی و بتنی سازه” تعریف دقیقی از پوشش ضد حریق است. پوشش های ضدحریق توسط شرکت های مجری دارای مجوز فعالیت از سازمان آتش نشانی و سازمان تحقیقات اجرا می شود. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که بعد از انجام پروژه سازمان آتش نشانی کیفیت و کمیت پوشش ضد حریق سازه شما را کنترل کرده و جهت ادامه کار یا پایان کار مجوز صادر می کند.

تا اینجا متوجه شدیم که پوشش ضد حریق یا پوشش مقاوم حریق دقیقا چیست و چه کاربردی دارد. اما باید به اطلاعتان برسانیم که در چند ساله اخیر با توجه به وقوع اتفاقات ناگواری مثل ریزش ساختمان پلاسکو، سازمان آتش نشانی اهمیت بسیار بالایی برای این موضوع قائل شده و به صورت سخت‌گیرانه‌ای این موضوع را پیگیری می کند. می توان گفت امروزه برای ساختمان ها واجب است که از پوشش ضد حریق در سازه خود استفاده کنند. اما نکته اینجاست که

پوشش ضدحریق خود را چگونه اجرا کنید؟

اجرای پوشش ضدحریق توسط آذر ایستا بنا

باید آن را به شرکت‌های معتبر و دارای تاییدیه از سازمان آتش نشانی بسپارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. شرکت آذر ایستا بنا یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین شرکت ها در حوزه اجرای پوشش ضد حریق است و با اعتباری بالا و افرادی کارکشته میتواند به خوبی پروژه شما را اجرا نماید.

به طور کلی اجرای پوشش ضد حریق به سه حالت انجام می پذیرد:

اولین حالت اجرای آن با مصالح بنایی بوده که در این حالت برای پوشش از مصالحی مثل سیمان استفاده می گردد. البته اجرای پوشش ضد حریق با مصالح بنایی نیاز به زیرسازی دارد.

حالت دوم آن اجرای پوشش ضد حریق با مصالح معدنی است. در این حالت مواد معدنی آماده با آب مخلوط شده و به صورت پاششی روی سطوح فلزی سازه شما پاشیده می شوند.

حالت آخر برای اجرای پوشش ضد حریق استفاده از رنگ های متورم شونده است. خوبی این نوع از اجرا این است که نیازی به زیرسازی نمیباشد، اما نکته اینجاست که باید المان های فلزی شسته شوند و بعد از آن رنگ آستر روی آنها زده شود و سپس رنگ ضدحریق پاشیده می شود. این حالت از گرانترین حالتهای اجرای پوشش ضد حریق است.

در این مقاله سعی شد تا به کلیت موضوع ضدحریق پرداخته شود و اهمیت آن برای شما عزیزان مشخص گردد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با وبسایت azaristabana.com در ارتباط باشید.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. طیبی

    شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۳:۵۴

    این پوشش ضد حریق، یعنی برای همه ساختمونا واجب شده الان ؟!

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.