ارتباط با ما در

ادعای جدید: یک ده هزارم بودند! / بلیت بفروشید تا ۱۰۰ هزار نفر پُر شود…

روزنامۀ کیهان، در واکنش به انتقاداز القای تقابل خانم های شرکت کننده در پیاده روی اربعین و تماشاگران مسابقه فوتبال نوشته چون ۴۶۰۰ بلیت در نظر گرفته شده بود و ۳۵۰۰ بلیت فروخته شد به نسبت جمعیت ۴۰ میلیونی زنان ایران، تنها یک ده هزارم است و حتی کمتر از آن! این گفتار ۱۰ دلیل در رد این ادعا آورده است و از جمله این که:نسبت ۳۵۰۰ به ۴۶۰۰ را باید در نظر گرفت…

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی، روزنامۀ وزین کیهان، در واکنش به انتقادات روز گذشته به خاطر القای تقابل خانم‌های شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین و تماشاگران مسابقه فوتبال، به عدد و آمار استناد کرده و نوشته اگر جمعیت کشور را ۸۰ میلیون نفر فرض کنیم و زنان نیمی از جمعیت کشور باشند ۴۰ میلیون نفرند و چون ۴۶۰۰ بلیت در نظر گرفته شده بود ولی ۳۵۰۰ بلیت فروخته شد پس نسبت حاضران در ورزشگاه به کل زنان، تنها یک ده هزارم است و حتی کمتر از آن!

البته اگر به نسبت کل زنان جهان در نظر می گرفتند از یک ده هزارم کمتر می شد و اگر به نسبت کل زنانی که در قید حیات هستند و نیستند یک صدهزارم می شد!

ضمن استقبال از فتح باب این بحث در رد این ادعا ۱۰ نکته را می توان یادآور شد:

ادعای جدید: یک ده هزارم بودند!/ بلیت بفروشید تا 100 هزار نفر پُر شود!

۱. انتقادات به سبب آن بود که نباید القا کرد راه پیمایان نقطه مقابل تماشاگران اند. چه بسا «مادر» در پیاده‌روی باشد و «دختر» حاضر در ورزشگاه یا علاقه‌مند. اگر مایل بودند مثال حی و حاضر هم ارایه می دهیم.

۲. همین که قاعدۀ اکثریت و اقلیت را پذیرفته اند و در یک متن عدد هم آورده اند دستاورد مهمی است و قابل توجه است. منتها نسبت ۳۵۰۰ به ۴۶۰۰ را باید در نظر گرفت نه ۳۵۰۰ به ۴۰ میلیون را!

۳. با روش کیهان می‌توان نسبت جمعیت حاضر در نماز جمعه تهران را که گاه تنها ۱۰ هزار نفر است به نسبت جمعیت ۱۰ میلیونی شهر در نظر گرفت و گفت یک هزارم است. حال آن که این گونه نباید قیاس کرد و جمعیت حاضر را با حاضرین در جای دیگر مقایسه می کنند نه این که ظرفیت بالفعل را با ظرفیت بالقوه.

۴. اگر کیهان مایل است بداند میزان علاقه چقدر است این بار اجازه دهند ۱۰۰ هزار بلیت بفروشند. آنگاه خواهد دید ۱۰۰ هزار دختر و زن به ورزشگاه می روند یا نه. البته با منطق کیهان ۱۰۰ هزار نفر را هم باید با ۴۰ میلیون زن سنجید و در این حالت هم که تمام ورزشگاه مالامال از تماشاگران زن شود تیتر می زنند یک به چهارصد! ( ۱۰۰ هزار از باب تسامح گفته شد. وگرنه می دانیم ظرفیت ورزشگاه بعد از صندلی گذاری دیگر ۱۰۰ هزار نیست!)

۵. استدلال کرده اند که بر سر برجام هم گفته می شد: «کیهان، اسراییل! پیوندتان مبارک» و بعدا معلوم شد حق با که بوده و رو سیاهی به زمستان ماند.

اما در قضیه برجام، ترامپ بود که از توافق خارج شد و لابد انتظار دارند این بار هم «اینفانتینو» رییس فیفا حرف خود را پس بگیرد ولی نه تنها نمی گیرد که تازه داستان شروع شده و بازی های بعد هم در کار است!

۶. مسابقه ایران و کامبوج با پیاده روی اربعین هم زمان شد. بازی های بعد که این تقارن نیست می خواهند با کی مقایسه کنند؟

۷. روزنامه وزین، منتقدین را هوچی دانسته و استثنایی هم قایل نشده است. اما اتفاقا به گواه فضای مجازی و یادداشت روزنامه نگار اصول گرا (آقای حسین قدیانی) در روزنامه سازندگی طیف منتقدین متنوع بوده و موارد متعددی از همفکران سیاسی کیهان هم با این نگاه مخالفت کرده اند.

۸. این که بلیت نفروشی و راه ندهی و بعد بگویی دیدید چه کم بودند در جاهای دیگر هم انجام می شود. روزنامه ها را توقیف می کردند یا از نفس می انداختند و بعد برای این که دوام بیاورند بخش های پر خواننده مانند طنز و کاریکاتور را حذف می کردند و تیراژ کم می شد و اینها می گفتند شما که تیراژ ندارید!

نیروهای اصلی یک جریان را رد صلاحیت می کنند و بعد که ناگزیر می شوند با امید و نونهالان مسابقه بدهند می گویند توان ندارید!

حالا حکایت تماشاگران زن است. ۳۸ سال راه نمی دادند. بعد هم که قرار شد بیایند بلیت به اندازه کافی نمی فروشند و حالا بین ۳۵۰۰ و جمعیت زنان نسبت قایل می شوند. با منطق کیهان می توان تیراژ این روزنامه را با جمعیت ایران که سواد خواندن و نوشتن دارند مقایسه کرد!

۹. مشکل اصلی اما نه در عدد است و نه جمعیت. چنان که دیروز هم نوشتیم درد از سه جاست:

اول این که ورود زنان یا ناشی از فشار فیفاست یا چربش ارادۀ جامعه مدنی یا تدبیر و همت دولت و با هیچ از این سه موافق نیستند.

دوم: امکان مصادره و چینیش و آرایش پیشاپیش صحنه را ندارند چون با اصل حضور زنان مخالف اند و گرنه صحنه را از قبل می آراستند.

سوم: این قصه ادامه دارد و بازی های ملی دیگر هم در راه است و بعد نوبت بازی های باشگاهی است.

۱۰. سرانجام این که عادت به مصادره در این جا هم ظهور کرده است. چه کسی گفته راه پیمایان اربعین -چه مرد و چه زن -چون شما می اندیشند که به حساب خود می گذارید؟ گیرم که یک ده هزارم درست باشد. در این حالت هم باز یک ده هزارمِ پیاده روی اربعین است. نه یک ده هزارمِ تیراژ شما. نه یک ده هزارمِ آرای همفکران شما که هر گاه انتخابات رقابتی باشد بخت چندانی ندارند. آزادگی و عشق به مولا را هم می خواهید مصادره کنید؟!

 

منبع: عصرایران

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.